saas
Trosser global trend: Attensi øker omsetningen med 40 millioner og ligger foran målene for 2022
– Har så langt ikke merket noe til global oppbremsning, sier Attensi-sjef Trond Arne Aas.
Den spillbaserte opplæringstjenesten Attensi uttalte et mål om 100 millioner i omsetning for 2021. Nå er fasiten inne, og den viser en omsetning på 110 millioner kroner - opp fra 72 millioner i 2020.
– Vi fortsetter den gode veksten med 52 prosent oppgang i omsetning fra året før. Samtidig øker lisensinntektene med 63 prosent, sier Attensi-CEO, Trond Arne Aas.
Selskapets 3D-teknologi og spill-mekanikk brukes til å lære opp ansatte.
Veksten i årlige gjentakende inntekter (ARR) har variert mellom 50 og 60 prosent de siste fire årene. Og i motsetning til mange norske SaaS-selskaper som vokser gjennom uorganiske oppkjøp, er Attensis vekst 100 prosent organisk.
Ingen tegn til oppbremsning
Men med en global økonomi som balanserer på kanten av stupet, skulle det være tegn til at kundene trapper ned. Aas har ikke merket oppbremsning blant sine kunder til nå.
– Vi forventer å opprettholde høy vekst videre. Og vi ligger foran målet for 2022 så langt, sier han.
Attensi er spredt på flere sektorer, noe som gir balanse i dagens økonomiske klima. Bransjer som farma, offentlig sektor og råvarer har ikke blitt spesielt påvirket av det sure børsklimaet for tech.
Årsresultatet endte på minus 46,8 millioner kroner, ned fra minus 28,2 millioner i 2020. Men selskapet har ikke planer om å gå i pluss med det første, nå er det vekst det fortsatt handler om.
Aas minner om at det fortsatt er en voldsom mangel på arbeidskraft mange steder.
– Det betyr at det er mange nyansatte som virksomhetene har behov for å lære opp. Samtidig har vi medvind i form av den langsiktige trenden med digitalisering av trening og organisasjonsutvikling.
Fin bekreftelse å bli valgt av de store
Attensis internasjonale suksess har gitt dem mange store kunder, også blant de aller største selskapene globalt. Men dette er kunder som helst ikke vil omtales, så Aas begrenser seg med å si at de er amerikanske og del av S&P500-indeksen.
– Å bli valgt av disse selskapene er en utrolig bekreftelse for oss, sier han. – Noen av disse opererer kun i USA, og det gjør det ekstra spesielt å vinne kontrakter med dem.
I fjor ble det kjent at en stor amerikansk kaffekjede var blant kundene. Aas kan ikke bekrefte utover å si at de ikke har mistet noen av disse store kontraktene siden sist.
Av kjente kunder som ikke krever hemmelighold, nevnes BCG - og egentlig alle de globale konsulenthusene. Dette er virksomheter som kontinuerlig satser på å utvikle egne ansatte. Bensinstasjonskjeden Cirkle K har også inngått en global avtale med Attensi.
Produkt-ledet vekst og flinke selgere
Så hvordan har Attensi gått frem for å gjøre det? Aas peker på produkt-ledet vekst og systematisk satsing på salg.
– Vi har en plattform som ingen andre i verden har. Vi setter virksomheter i stand til å lage ganske avanserte og spennende spillbaserte simuleringer uten programmering. Det er etter hvert mange som sier at de kan gjøre dette, særlig innen VR og AR, og de tilbyr en del funksjonalitet, men en fullspekter plattform som den vi tilbyr, er helt unikt.
Attensi måler blant annet data og effekt og kan dokumentere effekten av læringen.
– Dette er en god miks, som det har vist seg at markedet vil ha, sier Aas.
Trenger ikke penger
I mars 2022 hentet selskapet 10 millioner kroner i en intern emisjon rettet mot de ansatte. Aas forteller at det var stor interesse fra de ansatte i runde.
– De fleste ansatte er aksjonærer nå i større og mindre grad. Noen kjøpte seg opp, og en god del nyansatte kjøpte seg inn. Vi anser det som positivt at ansatte er med som eiere og blir ekstra engasjert i selskapets utvikling.
Attensi har ikke planer om å gjennomføre en større kapitalrunde i år. De 220 millionene fra i fjor strekker i hvert fall til 2023.
–Vi har ikke behov for ytterligere midler i år. Gitt at investeringsveksten opprettholdes de neste årene, har vi på et tidspunkt behov for mer kapital, men vi er godt finansiert nå.
Ansetter videre
Attensi har ansatt mange det siste året. Nå jobber det rundt 15 ved Boston-kontoret og seks i Tyskland. Og de kommer til å fortsette med å øke på fremover. I utlandet har strategien vært å flytte over nøkkelpersoner og så ansette et team rundt disse personene.
– Hvordan går ekspansjonen i USA? Vi hører at det arbeidsmarkedet er ekstra krevende for startups der.
– Jeg vil ikke si at vi har merket så mye til det. Akkurat nå er det ekstra dyrt på grunn av en sterk dollar, og betingelsene er høye for visse typer kompetanse. Vår strategi er ikke å rekruttere tunge team helt fra start, jeg tror det er denne type ekspansjon som fort blir veldig fordyrende. Vi kommer til å fortsette å vokse og ansette, sier Aas.