Noen ganger er det ganske tilfeldig at en investor finner et
oppstartsselskap. Danske Scale Capitals investering i 7Analytics for et drøyt
år siden må sies å være en slik tilfeldighet.
Judith Schrader kom over en oppdatering fra den norske
flomstartupen på Linkedin. Et par videosamtaler senere var hun overbevist nok
til å dra til Bergen for å gå mer i dybden på det 7Analytics gjorde.
– Jeg bruker mye tid på LinkedIn. En gang iblant snubler jeg
over et selskap som vi ender med å investere i, sier Schrader.
Tilfeldigheter
Timingen var god siden 7Analytics var i gang med å hente en
større runde. Scale Capital ble en av de
første VC-fondene som gikk inn i en dypere prosess med selskapet.
– Vi fant dem til rett tid. Det var flaks, sier Schrader.
– Hva sier du i en slik samtale? «Hei, jeg ringer fra
Danmark, og jeg vil gjerne gi deg noen million», litt som disse scam-brevene du
får i innboksen?
– Jeg sier vel bare «hei, vi investerer i
programvareselskaper i Norden, og hjelper til med å skalere til USA. Er dette
interessant for deg, og skal vi sette opp en rask introsamtale?» Noe sånt, sier
Schrader om fremgangsmåten i den første praten.
USA-skalering
Porteføljen til den danske VC-investoren er variert og bred.
I tillegg til norske 7Analytics og Globus.AI finner vi selskaper som analysestartupen
Denominator og golf-softwaren Golf 1st.
– Vi er ikke bransjespesifikke, men vi liker B2B-teknologi,
og ser etter selskaper som kan ha en 10x-verdiøkning, uavhengig av hva det er.
Når det gjelder 7Analytics, løser de et problem som er så stort at du virkelig,
virkelig kan gjøre enorme forbedringer, sier Terkel Douglas, kollega av Judith
Schrader i Scale Capital.
Han understreker at det er viktig at gründerne ser lenger
enn bare Norden i sin visjon.
– USA er et enormt marked, og når du kan få løsningen til
7Analytics til å fungere i Norge, er det en god sjanse for at du kan få det til
å fungere i USA også, sier Douglas, før Schrader legger til:
– Det var det vi
likte med gründerne, at de var så veldig globale, og med en gang sa de ville
til USA å skalere der.
Norske startups på ønskelista
Scale har et mål om å øke andelen norske selskaper i
porteføljen. I dag ligger det på 12 prosent, planen er å øke til 20 prosent. De
tar gjerne imot innkommende henvendelser, ikke bare de som de selv finner på
LinkedIn.
– Har du noen råd for hvordan gründere skal vekke
oppmerksomhet hos der?
– Legg ved et pitchdekk, men det må ikke bare være en
klipp-og-lim-melding, gründerne må faktisk ha sett på nettstedet vårt og tenkt
gjennom hvorfor de synes vi er interessante som investorer. Ikke bare at de
trenger penger, og sender samme meldingen til 200 investorer.
Han forteller at det er færre norske selskaper som tar
kontakt enn fra Sverige og Finland. Schrader erkjenner at det kan ha noe med
markedsføringen av fondet å gjøre.
– Vi har jo eksistert i mer enn ti år nå, og er en av de
eldste VCene i Danmark.
Men vi har nok vært mer fokusert på å investere enn å bygge
merkevaren vår.
Steg for steg
Det danske fondet er på til sammen rundt 58 millioner euro,
eller 400 millioner danske kroner. Scale investerer vanligvis i såkornsrunder,
noen ganger i tidlige Serie A-runder. Den typiske investeringen ligger på rundt
to millioner euro, for så å bli fulgt opp med omtrent like mye i nye runder.
Schrader mener at dette bør være nok til å starte
internasjonaliseringen.
– Mange gründere er veldige redde for å gå inn i nye
markeder uten å ha 10 millioner euro, ja kanskje 20 millioner euro i banken.
Jeg tror ærlig talt det er feil tilnærming. For du kan brenne deg veldig raskt
gjennom dette hvis du gjør noe galt, sier Terkel Douglas.
– Det er mye bedre å hente
den første såkornsrunden, og så se hvordan det er mulig å få den første
amerikanske kunden med disse pengene. Når et par selgere begynner å betale seg der
borte, kan du begynne å hente større runder for å skalere videre.
– Vi har hatt mange
selskaper i Danmark som har satset stort, så tre år senere har de kommet
tilbake med et veldig stort hull i lommen, sier Douglas.
Blir godt kjent
– Dere bruker fire
til fem måneder med selskapene, med møter og workshops, hvorfor er det viktig
for dere å ta dere så god tid?
– En slik investering
er starten på et langt forhold, der vi kommer til å tilbringe mye tid sammen,
og da er det viktig at vi faktisk blir kjent med hverandre.
Han påpeker at enhver
investor kan fortelle et oppstartsselskap hvor mye de kan bidra med av det ene
og andre, men realiteten er gjerne en annen.
– Sannheten er at de
fleste VCer gir en begrenset verdi. På den andre siden har mange gründere
flotte pitcher og velpolerte PowerPoints. Kanskje er de tidligere konsulenter
som har holdt slike innlegg i årevis, men så blir det et helt annet bilde når
virkeligheten innhenter dem. Vi liker å jobbe med mennesker som gjør det de
sier og sier det de gjør. Da fungerer det best når vi faktisk bruker tid på å
jobbe med dem på forhånd, sier Douglas.
Kildene til kapital
Pengene til fondet kommer fra flere kilder, i stor grad investeringsselskapene
til velstående familier og individer. Det er ingen statlige penger eller store
institusjonelle investorer som pensjonskasser og lignende som har satt penger i
fondet.
Av de rundt 230 investorene i fondet er 50 til 60 av dem
aktive rådgivere inn mot selskapene. Det er alt fra professorer i kvantefysikk
til gründere som har lykkes.
Selv om du som gründer ennå ikke skulle være i posisjon til å hente summene som Scale går inn med, trenger det ikke bety at du ikke skal ta kontakt. Rådet er som vanlig å starte samtalene tidlig, ikke vente til du har tre måneder med penger igjen på konto, og har ryggen mot veggen. Scale snakker gjerne med selskaper som er ferskere enn de selv går inn i. De overvåker tusenvis av selskaper gjennom et eget CRM-system.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.