Kapital

Disse danskene har investert i to norske startups, men nå ønsker de seg mer

Nå ber de norske gründere om å ta kontakt, så de kan nå sitt eget mål om å doble andelen selskaper fra Norge i porteføljen.

Terkel Douglas og Judith Schrader i Scale Capital.
Publisert Sist oppdatert

Noen ganger er det ganske tilfeldig at en investor finner et oppstartsselskap. Danske Scale Capitals investering i 7Analytics for et drøyt år siden må sies å være en slik tilfeldighet.

Judith Schrader kom over en oppdatering fra den norske flomstartupen på Linkedin. Et par videosamtaler senere var hun overbevist nok til å dra til Bergen for å gå mer i dybden på det 7Analytics gjorde.

– Jeg bruker mye tid på LinkedIn. En gang iblant snubler jeg over et selskap som vi ender med å investere i, sier Schrader.

Tilfeldigheter

Timingen var god siden 7Analytics var i gang med å hente en større runde. Scale Capital ble en av de første VC-fondene som gikk inn i en dypere prosess med selskapet.

– Vi fant dem til rett tid. Det var flaks, sier Schrader.

– Hva sier du i en slik samtale? «Hei, jeg ringer fra Danmark, og jeg vil gjerne gi deg noen million», litt som disse scam-brevene du får i innboksen?

– Jeg sier vel bare «hei, vi investerer i programvareselskaper i Norden, og hjelper til med å skalere til USA. Er dette interessant for deg, og skal vi sette opp en rask introsamtale?» Noe sånt, sier Schrader om fremgangsmåten i den første praten.

USA-skalering

Porteføljen til den danske VC-investoren er variert og bred. I tillegg til norske 7Analytics og Globus.AI finner vi selskaper som analysestartupen Denominator og golf-softwaren Golf 1st.

– Vi er ikke bransjespesifikke, men vi liker B2B-teknologi, og ser etter selskaper som kan ha en 10x-verdiøkning, uavhengig av hva det er. Når det gjelder 7Analytics, løser de et problem som er så stort at du virkelig, virkelig kan gjøre enorme forbedringer, sier Terkel Douglas, kollega av Judith Schrader i Scale Capital.

Han understreker at det er viktig at gründerne ser lenger enn bare Norden i sin visjon.

– USA er et enormt marked, og når du kan få løsningen til 7Analytics til å fungere i Norge, er det en god sjanse for at du kan få det til å fungere i USA også, sier Douglas, før Schrader legger til:

– Det var det vi likte med gründerne, at de var så veldig globale, og med en gang sa de ville til USA å skalere der.

Norske startups på ønskelista

Scale har et mål om å øke andelen norske selskaper i porteføljen. I dag ligger det på 12 prosent, planen er å øke til 20 prosent. De tar gjerne imot innkommende henvendelser, ikke bare de som de selv finner på LinkedIn.

– Har du noen råd for hvordan gründere skal vekke oppmerksomhet hos der?

– Legg ved et pitchdekk, men det må ikke bare være en klipp-og-lim-melding, gründerne må faktisk ha sett på nettstedet vårt og tenkt gjennom hvorfor de synes vi er interessante som investorer. Ikke bare at de trenger penger, og sender samme meldingen til 200 investorer.

Han forteller at det er færre norske selskaper som tar kontakt enn fra Sverige og Finland. Schrader erkjenner at det kan ha noe med markedsføringen av fondet å gjøre.

– Vi har jo eksistert i mer enn ti år nå, og er en av de eldste VCene i Danmark.

Men vi har nok vært mer fokusert på å investere enn å bygge merkevaren vår.

Steg for steg

Det danske fondet er på til sammen rundt 58 millioner euro, eller 400 millioner danske kroner. Scale investerer vanligvis i såkornsrunder, noen ganger i tidlige Serie A-runder. Den typiske investeringen ligger på rundt to millioner euro, for så å bli fulgt opp med omtrent like mye i nye runder.

Schrader mener at dette bør være nok til å starte internasjonaliseringen.

– Mange gründere er veldige redde for å gå inn i nye markeder uten å ha 10 millioner euro, ja kanskje 20 millioner euro i banken. Jeg tror ærlig talt det er feil tilnærming. For du kan brenne deg veldig raskt gjennom dette hvis du gjør noe galt, sier Terkel Douglas.

– Det er mye bedre å hente den første såkornsrunden, og så se hvordan det er mulig å få den første amerikanske kunden med disse pengene. Når et par selgere begynner å betale seg der borte, kan du begynne å hente større runder for å skalere videre.

– Vi har hatt mange selskaper i Danmark som har satset stort, så tre år senere har de kommet tilbake med et veldig stort hull i lommen, sier Douglas.

Blir godt kjent

– Dere bruker fire til fem måneder med selskapene, med møter og workshops, hvorfor er det viktig for dere å ta dere så god tid?

– En slik investering er starten på et langt forhold, der vi kommer til å tilbringe mye tid sammen, og da er det viktig at vi faktisk blir kjent med hverandre.

Han påpeker at enhver investor kan fortelle et oppstartsselskap hvor mye de kan bidra med av det ene og andre, men realiteten er gjerne en annen.

– Sannheten er at de fleste VCer gir en begrenset verdi. På den andre siden har mange gründere flotte pitcher og velpolerte PowerPoints. Kanskje er de tidligere konsulenter som har holdt slike innlegg i årevis, men så blir det et helt annet bilde når virkeligheten innhenter dem. Vi liker å jobbe med mennesker som gjør det de sier og sier det de gjør. Da fungerer det best når vi faktisk bruker tid på å jobbe med dem på forhånd, sier Douglas.

Kildene til kapital

Pengene til fondet kommer fra flere kilder, i stor grad investeringsselskapene til velstående familier og individer. Det er ingen statlige penger eller store institusjonelle investorer som pensjonskasser og lignende som har satt penger i fondet.

Av de rundt 230 investorene i fondet er 50 til 60 av dem aktive rådgivere inn mot selskapene. Det er alt fra professorer i kvantefysikk til gründere som har lykkes.

Selv om du som gründer ennå ikke skulle være i posisjon til å hente summene som Scale går inn med, trenger det ikke bety at du ikke skal ta kontakt. Rådet er som vanlig å starte samtalene tidlig, ikke vente til du har tre måneder med penger igjen på konto, og har ryggen mot veggen. Scale snakker gjerne med selskaper som er ferskere enn de selv går inn i. De overvåker tusenvis av selskaper gjennom et eget CRM-system.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.