Deler av Diwala-teamet. Gründer Thea Sommerseth Myhren til høyre.

Diwala sikret amerikanske storinvestorer: – Vi har helt bevisst holdt igjen og igjen

Nå rigger det norske blockchain-selskapet til storrunde og betalende kunder i Afrika.

Diwala hentet nylig 200.000 dollar, tilsvarende nær 2 millioner norske kroner, fra to amerikanske selskaper; SOSV og Emurgo.

Det norske blockchain-selskapet har også deltatt på det New York-baserte Dlab, et program som retter seg mot nettopp blockchain-teknologi.

– Investorene var veldig tydelige på hvilke krav de hadde fremover, og det var akkurat det vi ville ha; en realitetssjekk. Vi ønsket den i forkant av en større runde, for å sikre at vi var preppet og klare, sier Diwala-gründer Thea Sommerseth Myhren.

SOSV er et globalt venturekapital-firma med over hundre ansatte. De har nær tusen selskaper i porteføljen og investerer i 150 nye startups hvert år.

Emurgo er venture-armen til Cardano Blockchain.

– Begge investorene har høy kapasitet for å følge opp i videre finansieringsrunder. Å ha fått de to med på laget, er et kvalitetsstempel, sier Sommerseth Myhren, som nå planlegger en større kapitalrunde før sommeren.

– Hovedgrunnen til at vi først hentet noe penger før jul, var at vi så høy validering i markedet i Uganda i fjor. Vi trengte å skalere teamet for å øke kapasiteten vår, derfor har vi også ansatt to nye, sier hun og viser til selskapets CPO Julie Otterdal og Askhat Saiapow, ny tech-lead, i tillegg til to interns.

Inkluderende teknologi

Diwala har utviklet en plattform som kan dokumentere kompetanse og erfaring via blockchain-teknologi. Selskapet tilbyr også en tjeneste for arbeidsgivere, der de kan rekruttere kandidater basert på validert utdanning og erfaring.

Det siste året har selskapet særlig jobbet med å finne løsninger som kan inkludere alle potensielle brukere; bygge en bro mellom desentralisert- og sentralisert teknologi, der målet er å være inkluderende.

– Vi må kunne onboarde et helt universitet eller en organisasjon, uten å miste noen på veien. Derfor har vi for eksempel bygget en ny løsning som gjør det mulig å få et papirserfikat, men med digital sikkerhet som kan verifiseres gjennom en link eller QR-kode, sier Sommerseth Myhren og legger til:

Hun legger ikke skjul på at det har vært et omfattende arbeid.

– Det er også en grunn til at vi hentet penger nå; du trenger mer tid for å jobbe i et marked som Uganda. Du kan ikke sitte hjemme i Norge og teste, man må være her nede nede. Vi samarbeider lokalt hele veien og tester løsninger underveis. Det er naturlig nok andre tekniske utfordringer som oppstår og som må adresseres.

– Som for eksempel?

– Noen telefoner kan være for gamle. Vi har også opplevd falske kinesiske telefoner, eller at folk ikke har et bankkort de kan knytte opp til App Store eller Google Play. I noen områder er det ujevn tilgang på internett. Noen har heller ikke en smarttelefon, men de skal også med.

– Hva er løsningen?

– Å være på bakken her nede. Kontinuerlig testing og iterasjon med partnerne våre. Vi har helt bevisst holdt igjen og igjen, blant annet for å sjekke at vi har en god nok onboarding, og at den går helt sømløst. Nå kan også de som ikke har smarttelefon registrere seg og få sertifikater, når de eventuelt får telefon har de full tilgang til sin informasjon.

Betalingsvillighet

Diwala har kjørt seks piloter i Uganda og Ghana. Selskapet er nå også i forhandlinger med 12 potensielle arbeidsgivere i Uganda og Øst-Afrika som alle har bekreftet betalingsvillighet.

– Vi har hatt god traction, ikke bare i Uganda, men også Kenya, Ghana, Nigeria, Rwanda, Etiopia. Mange organisasjoner har vist sin interesse, og mange har hatt lyst til å ta i bruk produktet med en gang.

Nå står oppskalering av brukere med digitale sertifikater øverst på prioriteringslista. Viktig fremover blir også å sikre et topp-produkt også overfor arbeidsgiver.

– Hva kan bli utfordrende?

– At dette er et market i utvikling, og å balansere at vi har interesse fra så mange type kunder. Vi har mye vi gjerne skulle ha rullet ut, men det er viktig med fokus og litt tålmodighet. At vi er her lokalt, bygger tillit, sier Sommerseth Myhren.

Hør også Diwala-gründeren i Shifters ferske podcast-episode av Gründerrådet.