EIENDOM

DNB-yndlingen ble priset til 140 millioner kroner: Denne gründeren kjøper restene for en brøkdel

Det var flere som la inn bud på det havarerte proptech-selskapet Unite Living. En trøndersk kjøper trakk det lengste strået - og posisjonerer seg for å ta et jafs av utleiemarkedet.

Denne gründerens selskap har nå slukt både Myrent og Unite Living.
Publisert Sist oppdatert

Fristen for å legge inn bud på innmaten i boet etter at Unite Living meldte oppbud i forrige uke, gikk ut mandag klokken 12. Onsdag kveld kunne Shifter melde at et bud var godtatt, men bostyrer ville verken kommentere hvem som var kjøper eller hva salgssummen ble.

Nå kan Shifter melde at det er det trønderske proptech-selskapet Apex IT, ledet av gründer Torkil Munkehagen, vant en budkrig med flere involverte. De tar over teknologien og de immaterielle rettighetene for omkring to millioner kroner, etter det Shifter erfarer. Til sammenligning ble Unite Living vurdert til å være verdt 140 millioner kroner etter en kapitalinnhenting i 2021.

Kjøperen Apex er ikke helt ukjent i det norske proptech-landskapet. I sommer fusjonerte det med oppstartsselskapet Myrent, som har operert i samme landskap som Unite Living.

I utgangspunktet har Apex levert en driftsplattform for utbyggere og entreprenører innen nybygg-segmentet. Gjennom Myrent og Unite Living posisjonerer selskapet seg nå for å ta større andeler av utleiemarkedet. 

– For kunder av Unite Living vil det si at systemet fortsetter som før, enten man er utleier eller leietaker. Vi i Apex ønsker å ta vare på de ansatte og ressursene som eksisterer i selskapet, sier Munkehagen i en skriftlig uttalelse.

Han har foreløpig ikke stilt til intervju.

Kjente investorer

Blant investorene som har satset millioner på Unite Living, er Pareto Bolig, Urbanium Gruppen, DNB, og skilegenden Bjørn Dæhli. Så sent som i 2021 ble det skutt inn 20 millioner kroner i selskapet.

Før det ble meldt oppbud, la Pareto og DNB frem en redningsplan som ville gi selskapet de nødvendige 14 millioner kronene for å sikre driften frem til neste sommer. Forslaget ble imidlertid avvist av ledelsen i selskapet. Detaljene om planen har partene holdt for seg selv, og ingen vil kommentere hvorfor den falt igjennom.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Fornøyde kunder

Flere av kundene Shifter har vært i kontakt med forteller at de har vært meget godt fornøyd med Unite Living, og vil fortsette å bruke tjenesten så sant den videreføres av nye eiere. Store aktører som Selvaag, Krogsveen og M3 har vært på kundesiden. Likevel har selskapet aldri klart å få noe ordentlig fotfeste utenfor landets grenser, for eksempel i de store utleiemarkedene i Tyskland eller Sverige.

Daglig leder Joakim Tangen i Utleiehjelpen.no var blant kundene som begynte å svette da meldingen fra Unite Living om mulig oppbud tikket inn i forrige uke. Inntrykket var at verktøyet han hadde gjort seg avhengig av i administreringen av utleieforhold kunne forsvinne i løpet av et par dager.

– Det gikk noen tanker gjennom hodet. Vi hadde ikke så mange alternativer å forholde oss til, og jeg begynte å tenke på alt merarbeidet vi kom til å få hvis vi måtte gjøre dette manuelt. Det ville skapt en del utfordringer med tanke på tidsbruk, sier Tangen til Shifter.

Han har vært og er fortsatt en stor fan av løsningen til Unite Living. Han bruker plattformen til blant annet fakturering av husleie og protokollføring ved inn- og utflytting.

– Vi har brukt det aktivt, for vår del har det vært et arbeidsverktøy som gjør hverdagen enklere.

Følte det var trygt

– Tenkte du noen gang på at det kunne være usikkert å gjøre seg avhengig av et verktøy laget av et oppstartsselskap?

– Jeg gjorde jo ikke det. Det virket som de hadde god ryggdekning, og det slo meg ikke som en risiko. Vi holder klientmidlene adskilt fra dette, ingenting er inne på vår konto, så den eneste risikoen for vår del var arbeidsmengden hvis verktøyet forsvant igjen. Det finnes ikke noen tilsvarende god løsning, så det var enkelt for oss å velge Unite Living. Konkurrentene tilbød ikke det samme tjenestespekteret og var mye tyngre systemer å bruke for vår del.

– Så de løste et problem for dere?

– Ja, det gjorde de.

– Rakk du noen gang å lage en plan for hva dere skulle gjøre hvis plattformen forsvant?

– Vi måtte eventuelt gått over til et annet system, som ikke hadde fungert like godt og vi måtte gjøre diverse ting manuelt, sier Tangen og viser til betalingsbiten.

Han bekrefter det boet tidligere har meldt, at driften av serverne har fortsatt i påvente av at boet blir kjøpt opp.

– Vi bruker systemet som normalt, frem til vi får beskjed om noe annet. Vi har ikke noe annet valg heller.