Gründer Jan Steinar Ligaard Falch gleder seg over å ha fått inn over 7 millioner kroner i en kampanje på Folkeinvest.

Drar inn millioner på bilvask-abonnement. Gründeren vil åpne 80 «smarte haller» de neste årene

Alltidrenbil fyller også opp med over 7 millioner kroner fra blant andre trofaste kunder.

Skien-selskapet tjente i fjor fire millioner kroner på sitt bilvask-konsept og ligger ifølge gründer Jan Steinar Ligaard Falch an til å passere 11 millioner kroner i 2021.

Nå er Alltidrenbil også sikret over 7 millioner kroner i folkefinansiering via Folkeinvest. Over 270 investorer har satset på abonnementet som blant annet tilbyr ubegrenset vask til en fast månedspris og automatisk skiltgjenkjenning.

Målet var å hente 6 millioner kroner.

– Det er veldig gøy at så mange har trua på dette. Mange av kundene fra våre første uker i 2015 har investert. Det er jeg glad for, sier Ligaard Falch.

Det seks år gamle selskapet har 2500 kunder og åtte anlegg for bilvask i maskin.

– Vi selger ikke bare en idé som ennå ikke er realisert. Konseptet er allerede bevist. Nå skal vi vokse på en måte som gjør det lønnsomt for alle, sier gründeren.

40 til 80 anlegg

Tjenesten er i dag tilgjengelig i Skien, Larvik, Tønsberg, Horten, Stavanger og Holmestrand. Sarpsborg, Haugesund, Porsgrunn og Sem står for tur i 2021.

Planen er vokse til mellom 40 og 80 anlegg i løpet av fem til syv år.

– Internasjonale ambisjoner?

– Det er ikke helt utenkelig, sier Ligaard Flach.

– Det er i hvert fall et konsept som fungerer godt i Norge. Det finnes et tilsvarende tilbud i Finland, så det er mulig å eksportere dette, sier han, men legger til:

– Nå skal vi først nå et kritisk nivå på 14 anlegg. Da får vi det perfekte oppsettet med kostnader, og da beviser vi virkelig lønnsomheten i dette, sier Ligaard Falch.

Egen teknologi

Gründeren forklarer veksten de siste årene ved å vise til en underkapasitet på bilvask og at det stadig blir færre bensinstasjoner der vaskehallen tradisjonelt er plassert. Et kompetent team har også vært helt avgjørende for suksess, mener han.

Alltidrenbil har seks ansatte, i tillegg til et aktivt styre.

– Vi blir flinkere for hver dag, blant annet på å finne gode salgskanaler. Vi er også veldig opptatt av kundeservice, sier Ligaard Falch.

Selskapets teknologi, deriblant en betalingsløsning med Vipps-integrasjon og mobilstart av bilvasken, er utviklet i samarbeid med ProtektIT i Porsgrunn.

Alltidrenbil har også utviklet en franchisemodell som ifølge gründeren er helt nødvendig for å sikre et fleksibelt eierskap i konseptet - som igjen fører til rask vekst.

– Det er potensielt minimum tusen lokasjoner selskapet kan etableres seg på i Norge. Ergo vil det være et behov for kapitaltilførsel i lang tid fremover, sier han.

– Ved denne eiermodellen kan det også sikres lønnsomhet underveis, ved at veksten kan foregår sakte og solid i hvert selskap, samtidig som at kjeden vokser relativt fort, sier Ligaard Falch.