Nils Petter Nordbø, gründer og daglig leder i bildelingstjenesten Hyre. Arkivfoto: Vilde Mebust Erichsen
Nils Petter Nordbø, gründer og daglig leder i bildelingstjenesten Hyre. Arkivfoto: Vilde Mebust Erichsen

Hyre firedoblet omsetningen og gikk i pluss: «Vi ser en veldig spennende dragning nå»

Flere av de norske selskapene som satser på fleksibelt bilhold fikk en solid oppsving i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Hyre dro inn 48,2 millioner kroner i fjor, opp fra 11,9 millioner kroner i 2019, viser fjorårets regnskap. Det fire år gamle selskapet leverte samme år et tap på 17,5 millioner kroner, men fikk i 2020 et overskudd på 2,3 millioner kroner.

Hyre står bak en bildelingsplattform, tilgjengelig i Oslo, Bergen og Trondheim.

– Mye av det var budsjettert. Inntektene våre styres av hvor mange biler vi har, og i 2019 tok vi inn mye biler. Det preger resultatet negativt, og så får du igjen effekten året etter, sier daglig leder Nils Petter Nordbø.

Største eier i Hyre er Møller Mobility Group, med 77,5 prosent eierandel.

– Vi så det kom til å gå veien i 2019, men så lenge man vokser, får man ikke et positivt resultatet, sier Nordbø.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

HYRE AS

Hyre er tilbyder av en bildelingsplattform og app som gjør det enkelt å låne bil i storbyen (Oslo). Bærekraftig utvikling er et viktig aspekt ved selskapet. Hyre er en tjeneste som har som mål å gjøre det enkelt å leie ut egen og leie bil av andre.

Les mer om selskapet her

OSLO

Nils Petter Nordbø

11-20

  • MØLLER MOBILITY GROUP AS
  • MOBI MANAGEMENT AS
Se hele selskapsprofilen

Ingen korona-effekt

Han mener de leverte et godt resultat - på tross av korona. Selskapet kunne før sommeren i fjor blant annet ikke ta inn like mange biler som de hadde planlagt.

– Hele verdikjeden ble forstyrra. Fabrikker var stengt, som igjen førte til sen leveranse, sier han.

Nordbø forteller også om et ordentlig omsetningsfall i mars og april, etter at Erna Solberg ba folk om ikke å reise på hytta.

– Så vi hadde nok kommet hakket bedre ut uten pandemien, sier han.

Som et nyoppstartet selskap, legger Nordbø til, så Hyre imidlertid kun muligheter fremfor begrensninger i den perioden. Selskapet etablerte blant annet et samarbeid med Eurocar, en avtale som fremdeles løper i dag.

– De var veldig eksponert mot flyplass og hadde mange biler de ikke fikk leid ut, så da leide de ut gjennom oss i stedet, sier han.

Komplisert regnestykke

Tidligere i år lanserte også Hyre tjenesten i Bergen og Trondheim. I Bergen vant selskapet også et anbud der 20.000 ansatte kan bruke bildelingstjenesten gjennom sin arbeidsgiver; Bergen kommune.

– Vi ser en veldig spennende dragning nå, drevet av offentlig sektor, men også private aktører, mot å tilknytte seg en bildelingsordning fremfor å ha permanente tjenestebiler, sier Nordbø og legger til:

– Det er et segment vi har jobbet med i en stund, og som kanskje vil akselereres nå. Mange har under pandemien merket hvor surt det er å betale for biler som ikke blir brukt, sier han og viser til at de færreste har totaloversikt over bilkostnadene sine.

– Bil er et komplisert regnestykke med servicer her og forsikringer der. Ikke mange har totaloversikt over bilkostnadene sine, sier Nordbø.

«On demand»

Hyre har de siste årene fått selskap av flere norske aktører som vil at vi leier fremfor å eie bilen, deriblant Imove og Fleks. Nordbø forteller at de per nå er en korttidstjeneste, og at de ønsker å være skikkelig gode på å tilby bil på minuttet.

– Vi har ikke satt noe tidsperspektiv på det, men per i dag posisjonerer vi oss mot å ha mange transaksjoner og tilfredsstille et «on demand»-behov, sier han.

Han er likevel utelukkende positiv til at det har dukket opp flere med samme mål.

– Dette er et marked som vil utvikle seg. Tilbudet må være godt og bredt nok, og det tror jeg vil gagne alle aktører. Til slutt vil det bli en kamp om markedsandeler, men jeg tror ikke vi er der helt ennå, sier Nordbø.

Andre aktører

Hyre var ikke den eneste av de norske aktørene innen såkalt «fleksibelt bilhold» som fikk en opptur i fjor.

Bilabonnementet Fleks, som opprinnelig er eid av Bertel O. Steen og nylig hentet 290 millioner kroner fra blant andre Sparebank1, rapporterer en inntekt på 23,4 millioner kroner i 2020.

I 2019 tjente selskapet skarve 1,2 millioner kroner. Fleks tredoblet imidlertid tapet i fjor, fra 7,3 millioner kroner til 21,6 millioner kroner.

En annen abonnementstjeneste, Imove, som kun har elbiler i sin flåte, rapporterte tidligere i år et inntektshopp fra 6,1 millioner kroner i 2019 til 33,3 millioner kroner i fjor.

Resultatet endte på omtrent det samme i fjor som året før, på minus 10 millioner kroner, noe som ifølge selskapet hovedsakelig skyldes investeringer i teknologi og organisasjon for videre skalering - helt i tråd med planen.

Imove har også hentet friske penger i sommer. Norselab, Nysnø og AutoScout24, Europas største markedsplass for bil, er blant dem som satset 160 millioner kroner på konseptet.

Powered by Labrador CMS