Michael Kabia har jobbet for Porterbuddy i et halvannet år og er blant de første budene som går fra fire til tre hjul.
Michael Kabia har jobbet for Porterbuddy i et halvannet år og er blant de første budene som går fra fire til tre hjul.

Drar inn millioner på hjemlevering: Bytter ut flere biler med elektriske lastesykler for å bli enda kjappere

Slik vil utfordreren Porterbuddy vinne frem i konkurransen når pandemiens hjemleveringsbonanza er over.

Publisert Sist oppdatert

Porterbuddy leverer pakker på vegne av over 70 nettbutikker, og nå ruller det norske logistikk- og teknologiselskapet ut elektriske lastesykler på veiene.

Foreløpig er fem av syklene på plass, fire slutter seg til flåten i løpet av høsten, og flere kommer etter hvert. Målet er hundre prosent elektrisk distribusjon.

– Dette er et viktig skritt mot målet vårt om hundre prosent elektriske leveranser i alle regioner i Norge, sier gründer Henrik Gerner-Mathisen.

Selskapet ble sent i fjor priset til 200 millioner kroner etter siste emisjon, og skrudde samtidig opp salgsinntektene fra 7,9 til 56 millioner kroner.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

PORTERBUDDY NORGE AS

Porterbuddy er et logistikk- og teknologiselskap som setter nye standarder for grønnere, hurtigere og mer fleksibel hjemlevering av varer fra nettbutikker. Selskapet har fokus på på smart bruk av teknologi, digitale grensesnitt og maskinlæring.

Les mer om selskapet her

OSLO

Tord Störtebecker

6-10

  • PORTER AS
Se hele selskapsprofilen

Mer effektivt

Porterbuddy har allerede en helelektrisk budbilflåte i Oslo, og her vil de nye lastesyklene på tre hjul erstatte deler av bilparken. Gerner-Mathisen mener lastesykler gir en raskere og mer effektiv levering i sentrumsnære områder.

Porterbuddy-gründer Henrik Gerner-Mathisen.
Porterbuddy-gründer Henrik Gerner-Mathisen.

I tillegg er lastesyklene mer lønnsomme da de er rimeligere i drift, ifølge gründeren. Han forteller videre om en rekkevidde på cirka 20 mil - og en lastekapasitet på opptil 1500 liter; det samme som en liten personbil.

Det raskt voksende selskapet ble etablert i 2019 og har spesialisert seg på levering samme dag som kunden bestiller. For å få til dette, har Porterbuddy utviklet en logistikk- og teknologiplattform som skal utnytte ledig kapasitet hos lokale bud.

Nylig lanserte selskapet også tjenesten Samlevert. Her kan kundene handle på tvers av nettbutikker med én og samme levering.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle innovative løsninger. Dette gjenspeiler seg i vår løpende testing av ny teknologi og løsninger, sier Gerner-Mathisen.

Mer enn dobling

På kundelisten står blant annet Komplett, Clas Ohlson og Jernia. Selskapet konkurrerer mot aktører som Bring og PostNord, og kunne i fjor vise til salgsinntekter på 56 millioner kroner, opp fra 7,9 millioner kroner i debutåret.

– Samlet for perioden januar til og med august i år, har vi en tredobling av volumet sammenlignet med samme periode i 2020, sier Gerner-Mathisen.

I 2021 forventer han mer enn en dobling av volumet sammenlignet med fjoråret.

– Vi er overbevist om at Porterbuddy har et stort vekstpotensiale, både i Norge og internasjonalt, sier gründeren og viser til at pandemien har gitt økt netthandel.

Viktigste grep

Det viktigste fremover blir ifølge Gerner-Mathisen å skalere virksomheten i et riktig tempo, i tillegg til å sikre forretningsmessig sunn vekst.

Han forteller videre at de fleste ansatte i Porterbuddy-systemet er utviklere, og at det er nettopp den digitale samhandlingsplattformen som er juvelen i selskapet.

– Det er her vi skal være bedre enn alle andre, og sikre at retailerne våre får økt omsetning og at forbrukerne får varene de har bestilt i lunsjen, hjem på døra samme kveld, sier Gerner-Mathisen.

Stein Erik Hagens investeringsselskap Canica og og det nordiske oppkjøpsfondet Verdane er blant eierne i selskapet.

Powered by Labrador CMS