Cosplayer'en Whitespring Cosplay bruker autonom Costail i sitt kostyme

Dro inn én million - en uke etter lansering

Halen som startet en severdighet på NTNU-professorens kontor, solgte til 22 land.

Publisert Sist oppdatert

I fjor gikk teamet fra Trondheim til topps i Venture Cup, og det siste året har den autonome halen som skal sprite opp Cosplay-kostymer, blitt videreutviklet og samtidig skapt blest i sosiale medier.

Tidligere i desember trykket hale-teamet på knappen og startet forhåndssalget, og allerede første uka solgte de for omtrent én million kroner.

Cosplay

  • Cosplay kort for «Costume Play» hvor ungdommer og voksne kler seg ut som populære spill-, tv- og film-karakterer.
  • Særlig utbredt i Japan og USA.

– Nå sitter det 500 cosplay-ere i 22 land og venter på å få halene sine neste år, det er veldig stas, forteller CEO Vilde Bergan.

Mye som står på spill

I mai neste år starter leveringen av de autonome halene. For Bergan og teamet er det avgjørende å kunne levere til avtalt tid.

– Vår kundegruppe planlegger i god tid hva de skal bruke halen til. Om de skal lage et kostyme planlegger de det i god tid i forveien, så det er veldig viktig for dem at vi holder det vi lover, sier hun.

Hun legger til at mange av de som har forhåndsbestilt hale, allerede har delt på sosiale medier hva den skal brukes til.

– Det går utrolig mye jobb inn i et slikt kostyme, og det ville vært en skikkelig nedtur om halen ikke kom frem.

– Dere valgte forhåndssalg fra egen nettbutikk istedenfor en crowdfunding?

– Ja, det er litt en annerledes lansering enn mange andre hardware-oppstarter gjør. Vår lansering var jo bare at vi åpnet sjappa. Noe som gjør at vi må garantere at halene kommer, og at kundene ikke tar den «risken» man ikke gjør med en crowdfunding selv om det er et forhåndskjøp.

– Men det kan ta litt av på nettbutikken fremover?

– Det kan bli mange forhåndsbestillinger etter hvert, men vi har bestilt støpeformer og er klare til å ta imot store kvanta, sier hun og legger til:

– Nærheten vi får til produksjonslinjen ved å være i Norge, har vi vurdert som en viktig fordel for å ha kontroll på produksjonsprosessen, og sikre at vi lykkes med å få ut produktene som er bestilt.

– Vi er bare fem personer i teamet, og da vil det være vanskelig å være tilstede på en produksjonslinje i Kina eller Øst-Europa.

CEO i Costail Vilde Bergan.

Et annerledes tech-marked

Med seg på veien har de fått ta lærdom av «hardware-ekspertene» i Trondheim. Både Flowmotion og Wiral har stått som rådgivere underveis før lansering, og kommet med gode tips og lærepenger.

– Hardware is hard, det vet vi. Men de har brøytet opp løypen for oss. De er «hardware-eksperter», og vi føler oss veldig privilegerte som har fått så mye tid av dem, sier Bergan:

– Vi har kunnet spurt dem om deres erfaringer rundt hva som er vanskelig, og hva som har vært er bra. Det har vi lært utrolig mye av.

Bergan forteller imidlertid at de merker at markedet er et helt annet enn det ekspertene har taklet.

– Dette er en helt ny kundegruppe innenfor teknologi. Cosplayere handler på en helt annen måte. De planlegger kjøp nøye, fordi det ofte handler om et helhetlig kostyme og ikke produktet vårt alene. I tillegg er de ikke så vant til å kjøpe dyre teknologiprodukter, sier hun og legger til:

– Jo da, de bruker mye penger på kostymet sitt, de kjøper dyre stoffer og mange forskjellige komponenter, men de er ikke vant til å gjøre et så stort innhugg på ett teknologiprodukt.

Bergan forteller at teamet tidlig så hvor stort markedet er, spesielt over dammen.

– I USA er cosplay veldig stort. Og så lang er 70 prosent av salgene våre der, og det er det landet i verden med høyest antall cosplayere i henhold til innbyggertall. Der er det også utrolig mange messer hvor cosplayere møtes.

Og på disse messene, kalt ComiCons, skal halene vises frem i større grad til neste år.

– Det finnes jo ingen spesiell messe for «hale-tech», men vi kan dra å slike «cons» hele året over hele verden, sier Bergan.

I tillegg har selskapet dratt stor nytte av sosiale medier og influencere. Allerede i fjor inngikk de avtaler med "cosplayere" på Instagram som prøvde halene.

– Det gjør at vi skaper tillit i miljøet, når store cosplay-influencere kommer med sine ærlige tilbakemeldinger på halen.

På nyåret skal også flere haler sendes ut til influencere.

Halen selges i "skjelett"-form, slik at kundene selv kan tilpasse den sitt kostyme

Funnet på professorens kontor

Før halen havnet på ønskelisten i cosplay-miljøet, sto den på et kontor på NTNU. Da Bergan og resten av teamet dro rundt til professorene på skolen på jakt etter business-caser, som en del av entreprenør-linja, besøkte de Dag Svanæs.

– Han hadde denne autonome halen på kontoret, som han likte å vise frem. Vi skjønte ganske kjapt at den halen måtte være perfekt til cosplay-markedet.

Svanæs er professor i interaksjonsdesign ved Institutt for datateknikk og informasjonsviteskap på NTNU. Halen han visste frem til studentene, var en veldig tidlig prototype av produktet Costail selger i dag, og den hadde allerede hatt sin berømmelse.

– Halen ble brukt i en Peer Gynt-oppsetning, forteller Bergan.

Respekt for faget

Den autonome halen svaier i takt med kroppens bevegelser når man går. I tillegg har teamet satt inn et pausemodus.

– Det var noe cosplayerne ønsket seg. Det viktigste er jo at halen beveger seg når de går, men pausemoduset gjør at hvis de stopper opp for å prate med noen, vil halen bevege seg litt på egenhånd.

Og Bergan forteller at cosplay-samfunnet har tatt godt imot dem.

– Da vi kjørte en falsk salgskampanje helt i starten, fikk vi mange tilbakemeldinger fra cosplayere som ønsket å stille med kunnskap og sparre med oss i produksjonen. Så vi har hele tiden hatt rask tilgang på tilbakemeldinger fra samfunnet.

– Men driver dere med cosplay selv?

– Nei, men da vi dro til ComiCon i fjor, kjente flere av oss på at vi hadde lyst. Samtidig må man ha respekt for faget, sier Bergan og legger til:

– Disse cosplayerne har helt sinnsyke kostymer som det ligger mye jobb bak. Da blir det feil av oss å komme med noe halvveis. Men over tid vil vi prøve å komme i kostyme på en av messene, avslutter Bergan.