Drone
Drone-gründerne flyr inn mat og snus til hyttefolket
Aviant er endelig klar med sin luftbro med forsyninger til trengende hytteeiere på Sjusjøen, og gründeren er ikke redd for støyen som kan oppstå.
– Sushi, brødmat, sjokolade, tennbriketter, skismøring…og snus.
Medgründer og CEO i Aviant, Lars Erik Fagernæs, lister opp hva han tror hyttefolket på Sjusjøen kommer til å bestille nå som datterselskapet Kyte har startet hjemlevering med droner i området.
Forrige gang Shifter skrev om Aviant var de i gang med dronelevering til beta-kunder i Trondheim.
Nå har de opprettet en ny dronebase i nærheten av hoppanlegget Lysgårdsbakkene på Lillehammer. Fra basen vil dronene kunne levere til hytter og hus inntil 16 km unna.
– Vi når 5000 hytter fra basen. Vi holder tjenesten åpen ut skisesongen, og eventuelt videre hvis det er nok interesse, sier CEO medgründer i Aviant - Lars Erik Fagernæs.
I tillegg til Shifter har han snakket med Forbes og BBC denne dagen som også vil dekke det gründeren omtaler som det største området for autonome droneleveringer i verden.
Irland er eneste andre land i Europa med lignende tilbud. Levering med drone på kortere avstander finnes riktignok flere steder i Asia og USA.
– Nå handler det bare om å komme i gang. Bevise at det er trygt og virker, så kan det utvikles videre. De som har hytte på Sjusjøen har stor betalingsvilje hvis de slipper å kjøre en halvtime til en Joker-butikk med dårlig utvalg, mener gründeren.
Debatt i fjellheimen
Gjennom selskapet Kyte tilbyr de levering av mat, dagligvarer og medisiner. Foreløpig er det vektgrensa på omtrent én kilo som setter begrensinger. Prisen for levering kommer til å ligge på rundt 50-lappen, anslår gründeren.
– På 1 kilo får du 70 sushibiter. Brus og pils blir verre. Hvis du vil bestille mer, kan vi bare sende to droner etter hverandre.
Gründeren tror tjenesten kommer til å vekke ulike reaksjoner blant hyttefolket.
– Det blir definert en debatt om man vil ha en ny type støy i fjellet, på andre siden har du folk som ser at dette er fremtiden. Støy er uansett bare et teknisk problem som kan løses. Vi kan for eksempel bare fly høyere eller endre typen motor.
– Det jeg tror folk eventuelt kommer til å klage på er at de ser noe fly i lufta man ikke er vant med.
For to år siden hentet selskapet 23 millioner kroner i en overtegnet emisjon, hvor blant annet Bring Ventures, Postens eget investeringsselskap, var blant investorene.
– Hvor vanskelig er det å få tillatelse til dette?
Det er vanskelig. Det finnes ingen andre som gjør dette, så vi må «brøyte opp veien». EU har sitt regelverk, så må vi finne ut av hvordan dette skal gjøres i praksis sammen med Luftfartstilsynet. Vi har levert inn over 250 sider med prosedyrer og regler.
– Hvorfor akkurat her?
– Først og fremst handler det om hvor man får lov å gjøre dette. Vi begynte med gårder, beviste at det var sikkert. Nå er det hytter, her ligger hyttene noen steder ganske tett. Med tiden blir det forsteder som for eksempel Asker, Bærum og Kjelsås, sier Fagernæs.
– Det er sikkerheten Luftfartstilsynet bryr seg om. Både «bakke-risiko» og «luft-risiko». Bakke-risikoen er betraktelig redusert utenfor tett befolkede områder, forklarer gründeren.
– Hva skjer med en levering hvis et ambulansehelikopter plutselig kommer inn over Sjusjøen?
– Vi snakker med luftambulansen hele tiden. Hvis det kommer et helikopter, lander vi dronen eller avbryter leveringen. Vi har allerede gjennomført 4500 flyvninger og bare avbrutt én levering så langt på grunn av luftambulansen.