Droneselskapet Aviant henter 6,2 millioner kroner for å utvikle «rørpostsystem i luften»
Den nye kapitalen skal brukes til å utvide teamet og utvikle nye droneteknologi for å fly inn i nye markeder.
Aviant ble startet midt under pandemien av tre NTNU-studenter. På kort tid har de fått til mye med sine droner for å frakte medidinske prøver.
Gründerne fikk raskt et forskningssamarbeid med St. Olavs Hospital om å frakte biologiske prøver mellom Røros og Trondheim.
I august starter de frakt av medisinsk materiale i kommunene Jämtland og Västerbotten i Sverige, samtidig som kontrakten med St. Olavs har blitt utvidet til en betalende avtale.
I tillegg til de tre kontraktene de allerede har, har de fått henvendelser fra ytterligere fem aktører, opplyser daglig leder Lars Erik Fagernæs.
Nå har selskapet lukket en ny runde med finansiering, der de hentet 3,5 millioner kroner fra private investorer. Emisjonen vurderer selskapet til å være verdt 35 millioner kroner, ett år og tre måneder etter oppstart.
Skal bygge en autonom landingsstasjon
Dette kom i tillegg til støtte fra Innovasjon Norge på 2,7 millioner kroner. Dermed har Aviant totalt hentet 6,2 millioner kroner i frisk kapital.
Pengene skal hovedsakelig brukes til to ting: utvidelse av teamet og utvikling av ny teknologi.
– Utviklingen vi skal gjøre, er å bygge en autonom landingsstasjon, som både kan bytte batterier på dronen automatisk og laste inn og ut av dronen. Dette vil muliggjøre våre operasjoner til å bli autonome, gi dronene våre utvidet rekkevidde, samt gi sykehuspersonell en mye bedre interaksjon med tjenesten vår, sier Fagernæs.
– Når man har utplassert disse stasjonene ved helsesentraler i en kommune, så får man en infrastruktur som muliggjør autonom, on demand, vareflyt av medisinsk last i en kommune. Litt som et rørpostsystem i luften. Dette vil være noe helt nytt.
Aviant er i dag syv fulltidsansatte og fem på deltid. Etter denne runden ser selskapet mot å bli rundt ti på fulltid.
Ser mot resten av norden
Aviant har også vunnet en pitchekonkurranse på NTNU for «Best business plan», og skal konkurrere mot de beste startupene fra ledende universiteter fra Europa i Berlin om én måned.
Selskapet har også blitt sertifisert etter de nye EU-reglene for transport av farlig gods, forteller Fagernæs.
Nå er målet å perfeksjonerer avtalene de allerede har, for å deretter se etter flere kunder.
– Nå som vi har tre prosjekter: et med St. Olavs i Trondheim og to i Sverige, er målet å fokusere 100 prosent på disse, og tilse at vi leverer ordentlig på kontraktene.
– Deretter ser vi på mange nye muligheter i 2022. Vi er allerede i mange dialoger med nye prosjekter i både Norge og Sverige. Vi kommer nok til å ha hendene fulle med de nye prosjektene i Norge og Sverige, men det er også mange muligheter for ekspansjon til både Danmark og Finland, sier Fagernæs.