Miyuki Monty er prosjektansvarlig for "The Mindful Citizen Challenge" i Ducky.
Illustrasjon/Foto: Ducky
Ducky lanserer koronakonkurranse: Vil gi deg poeng for å vaske hender og hilse på avstand
Oppstartsselskapet Ducky vil bruke plattformen sin til å bidra i kampen mot Covid-19.
Klimastartupen fra Trondheim hadde selv noen tøffe uker da koronaviruset sørget for å stenge ned landet. Selskapet tilbyr vanligvis bedrifter, organisasjoner og det offentlige en "CO2-challenge" - en tjeneste der ansatte og også elever utfordres til å kutte i utslippene. De siste månedene har det vært full stans i signeringen av nye kunder til klimautfordringen.
Selskapet har brukt tiden godt, og har blant annet fått 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å lage en kalkulator for nøyaktig beregning av dine personlige klimautslipp (se annen sak her). De bestemte seg også for å gjøre sitt i bekjempelsen av viruset.
- Da Covid-19 rammet landet i februar, følte vi at vi måtte bidra med noe overfor samfunnet, sier Markus Hjelleset i Ducky.
Selskapet har laget en versjon av verktøyet som i stedet for å kutte i utslipp, handler om å være best på å følge myndighetenes koronaråd.
Smittevern og mentalhelse
Ducky lanserer nå The Mindful Citizens Campaign.
- Den nye appen er inspirert av CO2-challengen, men i dette tilfellet får brukerne poeng for for eksempel å vaske hender, hoste i albuen og holde avstand, sier prosjektansvarlig Miyuki Monty.
Aktivitetene baserer seg på anbefalingene til Verdens helseorganisasjon (WHO), og handler ikke bare om smitte, men også om å ta vare på seg selv og andre i en vanskelig situasjon. Det kan være å ta en telefon til noen du kjenner, for å høre hvordan de har det. Eller det kan være å ta deg en treningstur.
- I disse tider vasker man hender eller bruker håndsprit sikkert minst 50 ganger om dagen, blir det ikke mye jobb å registrere hver og en?
- Du trenger ikke å registrere det mer enn en gang om dagen, som at «du har passet på å vaske hendene» for eksempel, sier Monty.
Forøvrig er ikke bruk av munnbind i ulike situasjoner en del av challengen, fordi det fortsatt er slik at dette varierer fra både land til land og by til by, etter hvordan smittesituasjonen er.
Søker partnere
Applikasjonen er allerede testet ut blant en gruppe studenter og lærere på NTNU. Målet er at selskaper og kommuner skal engasjere innbyggere og ansatte i smitteverndugnaden. Ducky ser nå etter organisasjoner og bedrifter som ønsker å teste ut det nye produktet, for deretter å få det ut i markedet så raskt som mulig.
- Vi håper at dette er noe som flere bedrifter ser nytten av og det er bare å ta kontakt, oppfordrer Markus Hjelleset.
- Den andre bølgen av Covid-19 vi nå ser, er en ubehagelig påminnelse om at viruset fortsatt er fullt til stede blant oss, sier Mads Simonsen i Ducky:
- Forhåpentligvis vil den nye appen bidra til at folk holder seg optimistiske og friske til vaksiner kommer.