kommentar
«Easee blir gråere uten gründeren»
Jonas Helmikstøl må gå fordi det manglet en millimeter, ikke fordi han har snakket ærlig i mediene eller vært opptatt av å være en omsorgsfull sjef. For Easee vil han trolig bli et savn, selv om de ennå ikke har merket hvorfor.
Jonas Helmikstøl (t.v.) og Kjetil Næsje har vært et radarpar i Easee. Her fra da de i en reklamekampanje inviterte Elon Musk til kaffe da han var på olje- og energimessa ONS. Men nå er det slutt på moroa.
Foto: Easee
Denne uka ble det kjent at det er over for Jonas Helmikstøl som Easee-sjef. Han
har hatt en egen evne til å få oppmerksomhet rundt selskapet i mediene, og
slik bidratt til masse gratisreklame for selskapets ladebokser både blant bedrifter
og privatpersoner. Investorene må ha elsket det, og drømt om mega-exits etter
hvert som Easees omsetning nådde stadig nye høyder. Men etter en pressemelding
fra Elsäkerhetsverket på senvinteren i år ble den søte drømmen plutselig til et
mareritt.
Svenskene påpekte at det norske ladeselskapet ikke levde opp til kravene
i standarden, særlig med tanke på jordfeilløsningen og en mye omtalt reléavstand på 2,3 i stedet for minst 3 millimeter. Tilsynet gikk etter hvert inn
for et salgsforbud.
Jonas Helmikstøl brukte det samme medietekket som hadde bidratt til
supervekst for Easee, til å fremme sine argumenter mot tilsynsmyndighetenes
beslutning i nettaviser i hele Norden. Parallelt med dette sendte selskapet inn bunker med ny dokumentasjon i håp om at Elsäkerhetsverket skulle snu. Det ble
imidlertid stadig tydeligere at de svenske byråkratene ikke var til å rikke, og
etter hvert konkluderte også norske myndigheter med at Easee ikke hadde fulgt
standarden.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Når investorene og til og med Helmikstøl selv virker til å tro at ladeselskapet
hadde klart seg bedre uten Helmikstøl, blir det lettere historieløst. Selv sier
gründeren til DN at han har vært for sta. Det blir litt som å bli spurt på et
jobbintervju om dine svake sider, og svare at du ofte går litt for mye opp i jobben
din. Det er et utbestridt faktum at Easee ikke hadde kommet dit de er i dag uten Helmikstøls driv og utholdenhet. Som redaktør har jeg selv opplevd hvor instendig han kan være hvis han har bestemt seg for noe, da jeg for noen år siden sa nei til tipset fra den da ukjente gründeren og det han beskrev som en banebrytende ladeløsning. Han ville åpenbart ikke gi seg.
Det er jo ikke overraskende om investorene har irritert seg over
Helmikstøls selvsikre og høylytte stemme i mediene overfor Elsäkerhetsverket.
Det som tidligere ble sett på som en styrke, få gratis
markedsføring av selskapet for å øke salg og lokke til seg smarte ansatte,
ble med ett sett på som hans svakhet. Det er ikke vanskelig å se for seg at investorene
mener at han burde ha forsøkt å løse saken med svenskene utelukkende gjennom
bakkanalene (kanskje slike investorer selv ofte gjør).
Mye tyder på at resultatet hadde blitt akkurat det samme. Mitt inntrykk
av Elsäkerhetsverket er at de er prinsipielle i tilnærmingen, og ikke har rom
for skjønn når det kommer til regelverk som har med liv og helse å gjøre. For
disse svenske byråkratene har det svært liten betydning hva som blir sagt eller ikke
sagt i mediene. Løpet har vært kjørt fra første stund.
Noen etterpåkloke bedrevitere vil nok sikkert også mene at Jonas Helmikstøls noe uortodokse
måte å tenke bedriftskultur også er en del av problemet – «se slik går det når
du tenker for mye på kjærlighet internt». Jeg tror imidlertid ikke omsorgsfulle
ledere har en større tilbøyelighet til å bygge produkter med en millimeter for
lite i reléavstand på jordfeilvernet.
Easee-saken er først og fremst en ingeniørfeil – den har fint lite med om
de ansatte får lov til å meditere en og annen gang i arbeidstiden, eller at
selskapet har sin egen «head of love». Helmikstøl, medgründer Kjetil Næsje og deres kobbel med teknologer trodde at de
innovative løsningene de hadde funnet frem til, var sikre nok i henhold til
regelverket. Valget var godt gjennomtenkt og gjennomdiskutert, og helt sentralt i Easees ledende ladebokser. Her i Shifter har vi tidligere skrevet om at det anerkjente tyske sertifiseringsbyrået TÜV etter en lang dialog gikk god for
jordfeilløsningen som Elsäkerhetsverket senere reagerte på. Den var imidlertid ikke bokstavtro
til standarden, og selskapet hadde ikke dokumentasjonen i orden som viste at den
likevel var sikker. Det er her svikten ligger, ikke at Helmikstøl har vært åpen
og ærlig i mediene, eventuelt invitert Elon Musk til kaffe i låven på Jørpeland gjennom tidenes mest kjeledress-flamboyante startup-reklamekampanje.
Gründerscenen og ikke minst Easee blir trolig gråere uten Jonas Helmikstøl
som snakker fra levra. Selv mener han at bedriftskulturen han har skapt i
selskapet vil stå sterkere enn noensinne. Denne kulturen er imidlertid helt
avhengig av hvem som sitter på toppen. Hvem det blir, får vi først vite litt
senere i høst.
Uansett må nok Easee forberede seg på en tyngre PR-hverdag
når en ekstraordinær sjef som Jonas Helmikstøl ikke drar lasset i markedsføringen. Du trenger ikke gå så langt for å finne eksempler der ute på startups og vekstselskaper som har mistet mye av magien og oppmerksomheten blant kundene når grå eminenser med corporate-bakgrunn har kommet inn for å ta kontroll i sjefstolen - fulgt av et apparat av kommunikasjonrådgivere som passer på at ingenting oppsiktsvekkende blir sagt.
Men selv om det snart er over for Jonas Helmikstøl i Easee, kommer det nok aldri til å være over for Jonas Helmikstøl som selskapsbygger. For oss uten eierandeler i Easee er det bare å glede seg til et eventuelt nytt gründereventyr når han har fått slikket sine sår. Det er vanskelig å se for seg at det ikke på et eller annet tidspunkt kommer.