easeekrisen
Easee-Jonas innrømmer feil, men slik skal han få ladeboksen «frikjent»
Gründeren erkjenner at han har fått seg en lærepenge, men fortsetter kampen mot salgsforbudet, og har nå sendt inn ny dokumentasjon på at laderne er trygge til retten.
Da det ble klart at Elsäkerhetsverket la ned et salgsforbud mot ladeboksene fra Easee, gikk gründer Jonas Helmikstøl på barrikadene. Utad i mediene har han vært svært kritisk til det svenske tilsynet, og blant annet kalt vedtaket «definisjonen på urettferdighet». Han har også ment at tilsynet misbruker sin makt.
Nå inntar Helmikstøl en mildere tone. Etter at selskapet nå har levert en nesten 300 siders klage på vedtaket til Forvaltningsretten i Karlstad, erkjenner han for første gang at han har gjort feil.
Easee-sjefen innrømmer at selskapet ikke har hatt så god kontroll som de burde, og at dokumentasjonen ikke har vært 100 prosent tilstrekkelig, og gir Elsäkerhetsverket delvis rett.
– Vi skjønner nå at det ikke var godt nok bare å svare på spørsmålene tilsynet stilte oss. De hadde forventet at vi kunne backe opp med tilstrekkelig dokumentasjon og testing. Det er den pakken de nå har fått. og som de nå går gjennom, forteller Helmikstøl til Shifter, og fortsetter beklagelsen:
– Denne saken har vært en veldig dyr lærepenge for oss, og vi skal sørge for at det aldri skjer igjen.
Easee-gründeren hevder at saken i stor grad handler om dokumentasjon, ikke at ladeboksene i seg selv er farlige.
– Nå har vi satt oss som mål internt å bli verdens beste på det også.
Fortsatt misfornøyd
I et intervju med Shifter sier avdelingsleder Per Samuelsen i Elsäkerhetsverket at dialogen er god, og de ser på den nye dokumentasjonen, men de avventer utfallet fra Forvaltningsretten i Karlstad.
Akkurat der er det lite som tyder på at Easee vil backe ytterligere tilbake. I anken til retten argumenterer det norske selskapet tungt for sin måte å gjøre det på.
Selv om Helmikstøl nå legger seg forholdsvis flat, stiller han fortsatt spørsmål ved Elsäkerhetsverkets fremferd. Han etterlyser mer bistand om hva Elsäkerhetsverket egentlig ønsket av svar underveis, noe han mener tilsynet har gitt mer rom for i dialogen med de andre ladeboks-aktørene. I anken til Forvaltningsretten i Karlstad går det frem at Easee har bedt om flere møter for å få klarhet i dette.
– Er det virkelig slik å forvente at en startup skal ha 100 prosent kontroll på absolutt alt fra starten av? Vi visste at den fundamentale sikkerheten var mer enn god nok, og trodde med trygghet vi hadde ting i orden. Nå viser det seg at dokumentasjonen ikke var god nok, og det mener vi nå at vi har ryddet opp i med den siste pakken vi har sendt over, men altså for sent.
– Vi har tenkt sikkerhet i alt vi gjør, vi har samarbeidet med TÜV, og brukt tredjeparter for å verifisere at produktet er så safe som mulig.
TÜV er et tysk byrå for sertifisering av blant annet elektrisk utstyr.
Kampen for fortsatt salg
I skrivet til Forvaltningsretten påpeker Easee at konsekvensene av salgsforbudet er store når faren for at noe skal skje er så liten. De argumenterer for at løsningen er minst like sikker, og påpeker også at produktet har vært i bruk hos 600.000 kunder uten skader på mennesker eller eiendom. Derfor ber de om en såkalt oppsettende virkning (inhbition), at de skal kunne fortsette å selge i påvente av en endelig avgjørelse fra retten.
– Sannsynligheten for at feilene som ESV påpeker skal skje, er ekstremt lav. Feil kan skje uansett om man bruker vår løsning eller løsninger som harmoniserer med standarden. Fordelen med vårt produkt er at vi detekterer at feilen skjer. Systemet varsler kunden i appen, samtidig som laderen blinker rødt og gir lyd via høyttaleren. Med et vanlig tradisjonelt jordfeilvern må brukeren finne ut av det selv gjennom å bruke testbryteren. Det er en mye større risiko når kunden selv skal stå for dette. Det kan føre til at kunden fortsetter å lade, selv om det er feil på systemet, mener Helmikstøl.
Hastverk?
– Elsäkerhetsverket skriver at det ikke er nok med bare en enkel funksjonstest, men at dere må teste alle tenkelige utfall, har dere gjort disse testene?
– Vi har gjort disse testene, og dette er risikovurdert gjennom en tredjepart, som igjen er blitt verifisert av to tredjeparter.
– Og det er denne dokumentasjonen som dere nå har sendt over?
– Ja, og den pakken skulle vi selvfølgelig hatt på plass en dag eller to før, eller allerede før vi begynte å levere. Men vi har hele tiden gjort det slik vi trodde var riktig. Vi har ikke durt på og visst at dette ikke var på stell.
Han avviser at de har tatt snarveier i dokumentasjon og sikkerhet fordi de har hatt hastverk med å komme ut i markedet.
– Vi har ikke gjort noen kompromisser, og blir etter vårt syn straffet for ekstra sikkerhet utover standarden. Nå er det jo slik at dokumentasjonen vår ikke var 100 prosent, så det hjelper ikke så mye å si det.
Gjetteleken
Til tross for at det til tider har vært en tøff tone i mediene er dialogen med Elsäkerhetsverket god, ifølge Helmikstøl.
– Jeg har full respekt for den jobben de gjør, men vi må få lov til å forsvare oss selv, snakke om hva dette gjør med oss som nytt selskap. Det betyr ikke at nye selskaper som oss skal gjøre som vi vil. Vi er jo nå nummer 1 i Europa, og det er ikke så rart at vi kommer inn i søkelyset. Nå går vi opp denne løypa for flere.
– Hvis det er bare corporates som skal få til noe, blir det faen ikke mye ny teknologi og produktutvikling der ute.
Helmikstøl mener hovedutfordringen i dialogen med Elsäkerhetsverket har vært at Easee ikke har visst helt hva de skal sende over.
– Prosessen med Nkom er helt annerledes. Der er det en dialog, vi får konkrete tilbakemeldinger, og vi spiller hverandre gode. I Sverige har vi måttet gjette oss frem til hva de etterspør.
– Hva tror du blir det utfallet av anken i Forvaltningsretten?
– Sannsynligheten for at vi får medhold er veldig høy, om det tar uker eller måneder. Vi jobber med flere ting parallelt. Om noen måneder vil det være jævla tydelig at vi har det beste og tryggeste produktet på markedet – by far. Og det skal være backet opp med dokumentasjon, sier gründeren.
Dialogen med investorene
Jonas Helmikstøl gikk i fjor ut og proklamerte at selskapet ville hente en større runde fra investorer.
– Hvordan påvirker denne situasjonen dialogen med investorene?
– De trenger tryggheten. De vil vite hva dette egentlig handler om, og hva vi gjør for å komme ut av det. Vi trenger investorer, men vi vil ha de som klarer å se at dette er en «bump in the road», de som har vært ute en vinterdag før, ikke bare de som er med i medvind.
– Vi mener jo at det er fint at vi får denne lærdommen nå. Vi skal jo inn i USA etter hvert, og da blir det jo en helt annen verden.
– For da ville dere blitt saksøkt herfra til månen i en slik sak?
– He-he, det er veldig viktig. Akkurat som da vi gikk gjennom «Cloudgate», da skyløsningen hadde trøbbel i en periode i 2020 . Da hadde vi flere måneder med helvete, da også, selv om det ikke var like offentlig den gangen.
– Så du tenker at det er bra å gjøre unna «barnesykdommer»?
– Det er noe med å se på det som positivt det som nå skjer. Dette kommer faen ikke til å skje igjen.
Utvanning er underordnet
– Mange, inkludert vi, har tidligere snakket om dere som den neste norske enhjørningen. Siden 2021 har det jo skjedd mye. Angrer du på at dere ikke hentet en større investeringsrunde tidligere, så dere hadde hatt en buffer til denne «vinterdagen» dere nå går gjennom?
– Nei, men det er noe jeg har tenkt på hver dag. Det som skjer nå er en test for oss, og vi vil bli enda mer skjerpa. Når vi nå først henter penger, er det en topptrent organisasjon som skal ta hele Europa med storm, og så resten av verden etter det.
– For oss har ikke utfordringen ligget på det økonomiske. Vi har hatt kontroll på det som følge av den ekstreme veksten.
– Hvor mye rabatt krever investorene nå?
– Vi ønsker å få med oss noen som ser verdien i Easee til tross for det vi nå må gjøre. Vi ønsker noen med kompetanse og erfaring, som ser at jo tidligere de kommer inn, jo bedre. Det handler ikke om verdivurdering, men å få de rette med på laget, de som vil gjøre verden til en bedre plass og realisere visjonen og verdien i det vi gjør.
– Så du bryr deg ikke så mye om å bli vannet ut?
– Det er viktig at vi bevarer kontrollen over selskapet, men eksakt hvor mange prosent vi sitter igjen med er «secondary». Det viktigste er å få løst oppdraget og realisert ambisjonene.
Se Elsäkerhetsverkets svar om den nye dokumentasjonen til Easee og andre spørsmål her.