Easee-utfordreren har forhåndssolgt ladere for 75 millioner kroner

Den enkle billigladeren fra oppstartsselskapet Amina har fått en pang-start, til tross for advarselen fra konkurrenten som mente at produktet ikke var «smart» nok.

Den raskt voksende staben til Amina har kunnet juble over et imponerende forhåndssalg de siste ukene.
Publisert Sist oppdatert

Etter at de startet selskapet tilbake i 2021 har det gått raskt oppover for Amina. Siste 6 måneder har Amina tredoblet antall ansatte, og er i dag godt over 30 personer.

Når selskapets elbil-ladere blir tilgjengelig gjennom flere grossister og butikker denne uken, har forhåndssalget allerede passert 75 millioner kroner. Nå sikter Amina seg inn på en omsetning på 200 millioner kroner neste år, for så å øke suksessivt frem mot milliarden i 2025. Nøkkelen er å gjøre laderen enkel.

– Vårt motto er at «sammen er vi smarte». Mye av funksjonaliteten som i dag legges inn i laderen hos andre, finnes allerede enten i bilen eller hos strømselskapet. Med vår lader blir det ikke dobbelt opp, sier gründer og administrerende direktør i Amina, Eirik Jørgensen.

Gründer og administrerende direktør Eirik Jørgensen foran pakkene med elbilladere fra Amina.

Ladekrangelen

Selskapet fikk tidligere i år flere prestisjetunge investorer på eiersiden, blant annet Nysnø, Momentum, Eveny Ventures og Lyse Energi. Tidligere Investinor-styreleder Thomas Falck sitter som styreleder.

Målet til Amina er å selge kvalitetsladere som passer godt inn i eksisterende økosystem, fremfor å lage egne proprietære system for lading.

Dette skapte i våres sterke reaksjoner fra gründer Jonas Helmikstøl hos konkurrenten Easee. Han advarte mot miljøkonsekvensene av Aminas billigladere, og mente statlige Nysnø ikke kunne ha forstått hva de hadde investert i.

Amina-sjefen svarer med å si at mange kunder betaler dobbelt opp for samme funksjonalitet, iallfall hvis formålet bare er å lade på de billigste tidsrommene på døgnet.

– For kunden sin del blir det både besparelser og én mindre app å forholde seg til. Hvorfor skal en ha en egen app for å stille inn de samme funksjonene som allerede er tilgjengelig fra elbil eller strømleverandør sin app, spør Jørgensen.

– Er det virkelig ingenting en lader fra Easee og Zaptec kan gjøre som et slik annet oppsett gjør?

– Det kommer litt an på. Deres ladere har funksjoner for systemlading. I et parkeringsanlegg i en blokk med 200 forskjellige ladepunkter vil det være nødvendig at disse ikke trekker samtidig. Det vil være kapasitet og ikke bare pris som avgjør når det skal lades. Men det er en ekstra funksjonalitet til hjemmelading som vi prøver å unngå.

Elbilladeren fra Amina er noe mindre enn en lader fra for eksempel Easee.

Billigere og enklere

Laderen fra Amina koster i dag rundt 4000 kroner i butikk, mens Easee og Zaptec sine ladere ligger ute til mellom 3000 og 4000 mer enn det, opp mot 7000 kroner for en hjemmelader.

– Vi skal være et sikkert og trygt alternativ til stikkontakten, sier Jørgensen.

Han viser til at produktet har vært gjennom omfattende tester, og at all sertifisering er i orden.

– Men dersom laderen er så enkel, betyr det ikke at det vil være enkelt for eksempelvis et kinesisk selskap å utkonkurrere dere?

– Det er et godt spørsmål, og det kan man spørre seg om de fleste produkter fra Europa, de kan kopieres og lages billig. Elbilladere virker ganske enkelt, men er egentlig komplekst. Det er mange hensyn å ta. Det norske strømnettet er forskjellig fra det i Kina. Flere kinesiske produsenter har prøvd å lage et godt produkt for det europeiske markedet uten å treffe. Et godt eksempelk er Elko, det finnes kinesiske alternativer for stikkontakten også, men folk velger likevel å gå for et kvalitetsprodukt fra Europa.

Nok penger

Amina har hentet inn rundt 100 millioner kroner i den første perioden til selskapet. Med inntektene som nå vil strømme inn i selskapet, er det ikke behov for påfyll med det første.

– Hvis vi skulle hentet mer kapital, ville det vært til vekst, for eksempel å kjøpe opp et distribusjonsledd i Europa eller noe lignende. Vi har ikke et kapitalbehov i selskapet.

Kapitalkrise er altså ikke et tema hos Amina, selskapet har også klart å styre godt unna komponentkrise.

– Vi har tatt veldig mange grep, og bestilte i god tid inn store volum av de mest utsatte komponentene, blant annet microchips. Vi har også basert utviklingen av laderen på hva som er tilgjengelig av komponenter. Det er jo en luksus vi har hatt, at vi stiftet selskapet etter at komponentkrisen brøt ut og har kunnet tilpasse oss etter det.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*