ELBIL-LADING
Easees redningsmann: «Det er ekstremt krevende - og jeg holder på å gå under»
Erik Fossum Færevaag fikk ansvaret for å lede den kraftige nedbemanningen da han ble sjef i ladeselskapet i oktober. Han innrømmer at det har vært tøft, men at Easee er på rett spor nå.
– Det var ekstremt krevende å lede nedbemanningsprosessen. Vi hadde bare «cash» for noen uker fremover da jeg begynte. Vi var usikre på om vi hadde penger til novemberlønningene, sier Erik Fossum Færevaag, midlertidig daglig leder i Easee.
I fjor vinter ble billaderen til Stavanger-selskapet stoppet av svenske myndigheter, noe som etterhvert førte til salgsnekt i hele EØS. Det skapte krise i selskapet og masseoppsigelser av 350 av 500 ansatte.
Færevaag ble hentet inn for å være Easee sin «redningsmann» i krisen, og denne uken skrev Shifter at selskapet har begynt å ansette igjen, og har flere stillinger ute.
– Hva er det som gjør deg til en god «redningsmann»?
– Jeg evner å påta meg bekymringene til selskaper, og gjør det som skal til for å redde det - på godt og vondt. Det er ekstremt krevende - og jeg holder på å gå under, men jeg liker at det er høyintensitet.
«Jævla flinke folk»
Han forteller at dialogen med både tidligere daglig leder Jonas Helmikstøl og andre ansatte har vært god.
– Det er «jævla flinke folk» der og de har gjort noe som ikke er blitt gjort i norsk historie før. Easee omsatte for 1,9 milliarder kroner i 2022, sier Færevaag.
Nå er billaderen justert og godkjent for salg under nytt navn.
Veien frem dit har vært utfordrende.
Da svenske myndighetene sa nei for snart ett år siden, ble det satt ned en kriseledelse i Easee. Disse ledet selskapet frem til Færevaag overtok.
Han forteller til Shifter at Easee på denne tiden manglet en funksjonsdyktig organisasjon.
Nå deler Færevaag hvordan han har jobbet for å få selskapet på rett kjøl igjen.
Prioriterte tre ting
Da bergenseren med østlandsdialekt overtok i oktober, var dette de tre viktigste tingene han tok fatt i:
– Vi måtte få kontroll på pengestrømmen, deretter var det å jobbe med team og ansvar og hvordan organisasjonen skulle fungere, deretter satte vi opp mål – og der kom produktet høyt opp, sier Færevaag.
Han understreker at det er mye kompetanse og dyktige folk i staben, men at det manglet struktur.
– Noe av det aller viktigste er god struktur og riktige mål, og så de riktige menneskene. Mennesker uten mål og konkret ansvar er frustrerende, sier Færevaag.
Han forteller at ansvaret var delt og spredt da han kom inn. Nå har han etablert team med konkrete ansvarsområder - som for eksempel compliance (systematisering for etterlevelse av regelverk) og kvalitetssikring.
Skylder ikke på de ansatte
– Min jobb har vært å sørge for at våre produkter ikke blir stoppet i fremtiden. Jeg skjønner at bedriften og de ansatte gjorde som de gjorde før produktet ble stoppet i 2023, men nå er dialogen veldig god, sier Færevaag.
Etter tre måneder som leder, synes han at han begynte å få kontroll.
Han mener at de ansatte ikke er skyld i at produktet fikk salgsnekt, man at dokumentasjonen har vært mangelfull.
– Det er mange erfarne folk. Utviklere og ingeniører har gjerne gjort testing, men så har det ikke blitt dokumentert før produktet ble sluppet, sier Færevaag.
Nå understreker han at tydelig struktur og ansvarsfordeling skal sørge for at alt dokumenteres korrekt i henhold til lovverk og krav fra myndigheter.
Fra kjærlighet til nedbemanning
Gründer Jonas Helmikstøl sin lederstil fikk stor oppmerksomhet, der verdier som glede og samhold ble løftet frem. Easee hadde blant annet en egen stilling som Head of Love.
– Hvordan skiller du deg fra Helmikstøl når det gjelder verdier?
– Verdier som omsorg for hverandre og glede er gode verdier det, og vil fortsatt være det for Easee. Selskapet har vært gode på å ivareta de ansatte. Utfordringene til selskapet har ikke vært verdiene, men målsettingene.
Når ansvar og struktur er fordelt og satt, og daglig drift er tilbake i gjenge, er Færevaag sin jobb ferdig. Han vet ikke helt når siste dag kommer i Easee, men han vet han er i stillingen midlertidig.
– Jeg er ikke bussjåfør, jeg liker at det er intensitet. Jeg er en sleggemekaniker. Jeg liker når det er store grep som må gjøres og ting som må bli gjort.