Undervannsdronen til Blueye kan brukes til så mangt, her til dykk med sitronhaier utenfor Jupiter i Florida.
Undervannsdronen til Blueye kan brukes til så mangt, her til dykk med sitronhaier utenfor Jupiter i Florida.

Eierne satser nye millioner på undervannsdronen Blueye: «Avgjørende for selskapets videre utvikling»

Henter 10 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer for å bygge internasjonalt salgsnettverk.

Publisert Sist oppdatert

Årsrapporten for fjoråret viste at selskapet som produserer undervannsdroner sikret inntekter på 36,2 millioner kroner, men leverte et underskudd på 17,35 millioner. Samtidig har ambisjoner om å øke salgsinntektene inneværende år, blant annet ved å droppe forbrukermarkedet og heller henvende seg til shipping-bransjen, fått en solid knekk grunnet virusutbruddet.

– Det er en ganske betydelig reduksjon. Vi startet året veldig bra, men så en betydelig reduksjon i mars og april, før det begynte å ta seg opp igjen i mai. Men vi er fortsatt ikke tilbake til normalen, sier Christian Gabrielsen, som ble daglig leder i selskapet i januar.

Nå har Blueye Robotics gjennomført en emisjon på 10 millioner kroner blant eksisterende aksjonærer. Sjefen insisterer på at dette ikke er en kriseemisjon, men en godt planlagt runde som uansett hadde kommet nå. Forrige emisjon i selskapet var i august 2018, da de hentet hele 50 millioner kroner.

– Det har vært på planen en stund å hente inn mer kapital blant de eksisterende aksjonærene. Så det er ikke corona-relatert. Det er for å styrke videre satsing på den kommersielle fasen, i tillegg til å utvikle nye løsninger for kundene våre, sier han.

Ifølge Gabrielsen ble runden «betydelig overtegnet».

– Det er både gledelig og avgjørende for selskapets videre utvikling, at aksjonærene stiller opp, sier styreleder Erik Haugane.

En ekstraordinær generalforsamling må formelt stemme over emisjonen før den er endelig vedtatt.

Blueye-teamet. F.v. bak: Henri Parviainen, Johannes Schrimpf, Alexander Vedeler, Trond Larsen, Erlend Eriksen, Andre Marquardt, Mathilde Loe Holand. 
F.v. foran: Anupama Pantheeradiyil, Borja Serra, Lill Eva Bråthen, Andreas Viggen, Jonas Follesø, Christian Gabrielsen, Rune Hansen, Joachim Arntzen

Ikke tilstede: Oda Ryggen, Marius Teveldal, Alexander Bergrem, Sindre Hansen.
Blueye-teamet. F.v. bak: Henri Parviainen, Johannes Schrimpf, Alexander Vedeler, Trond Larsen, Erlend Eriksen, Andre Marquardt, Mathilde Loe Holand. F.v. foran: Anupama Pantheeradiyil, Borja Serra, Lill Eva Bråthen, Andreas Viggen, Jonas Follesø, Christian Gabrielsen, Rune Hansen, Joachim Arntzen Ikke tilstede: Oda Ryggen, Marius Teveldal, Alexander Bergrem, Sindre Hansen.

Den vanskelige fremtiden

Selskapet hevder i en pressemelding å ha skaffet godt fotfeste i Norge og opplyser i en melding at de har solgt over 700 av sine produkter til mer enn 35 ulike land.

– Det samme meldte selskapet i januar. Har det stått helt stille på salgsiden i vinter og vår?

– Det har ikke stått helt stille. Men nedgangen fra 12. mars og ut april har vært betydelig, sier han uten å ville tallfeste.

I tillegg er antallet ansatte redusert fra 25 i fjor til 19 nå.

– Vi gjorde en nedbemanning på slutten av fjoråret for å ta ned faste utgifter, forklarer Gabrielsen.

– Hvordan påvirker coronakrisen utviklingen i selskapet?

– Emisjonen hadde kommet uansett. Den er ikke relatert til corona. Rent kommersielt er det flere kunder som var i innkjøpsmodus, som har utsatt innkjøpet. Det setter oss litt tilbake, rent kommersielt.

– Samtidig har det åpnet seg andre markeder, ved at flere blir mer bevisst denne typen teknologi, med livestreaming og bilde fra dronen rett inn i møterom, for eksempel.

– Hvordan ligger dere an nå, målt mot budsjettet?

– Vi lå på budsjett før corona, og er bak nå. Men vi ser for oss en gradvis vekst. Vi opererer i et umodent marked, men et i vekst.

– Hvor tror du selskapet er på denne tiden neste år?

– Hvis det er noe som har vist seg vanskelig å spå, er det fremtiden. Vi har endret oss voldsomt som selskap, men nå har vi funnet en god vei og forsterket oss, mener Gabrielsen.

Internasjonalt salgsnettverk

I januar mistet Blueye Robotics gründerne Erik Dyrkoren og Christine Spiten. Årsaken, ifølge førstnevnte, var at selskapet som produserer undervannsdroner hadde vokst forbi stadiet da det handlet om «innovasjon og store visjoner», og at de fremover måtte konsentrere seg om «produksjon, leveranse, logistikk og salg».

Ifølge en pressemelding gjør den nye pengeinnsprøytningen det mulig for styret og ledelsen å «utvikle selskapet og intensivere salgsarbeidet» framover.

Gabrielsen forteller blant annet at Blueye er i ferd med å knytte til seg et internasjonalt nettverk av forhandlere for å vokse videre.

– Vi har noen store aktører som er representert globalt, og som kan selge Blueye på våre vegne. I tillegg vil vi tilknytte oss mindre og lokale partnere som selger eksempelvis inspeksjoner som en service eller undervannsutstyr til en etablert kundeportefølje, sier Gabrielsen.

Gradvis vekst

I en pressemelding skriver Blueye at de har «ambisiøse mål for selskapets fremtidige utvikling», og at de ønsker å bli en verdensledende leverandør av brukervennlig undervannsteknologi til profesjonelle.

Hva ligger i disse ambisiøse målene?

– Det handler om posisjonering. Vi har lykkes svært godt med tilnærmingen til markedet. Vi ønsker at flere skal kunne gjøre inspeksjoner hyppigere, sier Gabrielsen.

Blant de som bruker dronen til selskapet hyppig er selskapet Brim Explorer, som står bak el-katamaranen ved samme navn og blant annet driver med hvalsafari.

– Det er inspirerende å se hvordan Brim har tatt i bruk Blueye for å tilby sine kunder en komplett naturopplevelse både over og under vann. Dette er et flott eksempel på bruk av dronen som også er i tråd med Blueyes verdier. Vi gir kundene øyne under vann, sier Gabrielsen.

Han viser også til Trondheim kommune, som nå står på selskapets kundeliste:

– Før var de avhengig av en tredjepart for å inspisere drikkevannskildene, nå bruker de vår teknologi til det. Brukervennligheten er såpass god, og da klarer vi å ta en en posisjon. Det er fortsatt mange muligheter i det norske markedet. I tillegg har vi et mål om å gradvis vokse oss større på den internasjonale arenaen, sier han.

– Dere er trygg på at det var riktig beslutning å gå bort fra forbrukermarkedet og til bedriftsmarkedet?

– Ja. Vi holder oss på den veien.