ONS

Elon Musk et par måneder unna sin «masterplan del tre»

Tesla-gründeren har begynt å tenke på råvarer.

Tesla-gründer Elon Musk i Stavanger.
Tesla-gründer Elon Musk i Stavanger.
Publisert

(ONS / STAVANGER) Seriegründer Elon Musk gjester Stavanger igjen. Under ONS-konferansen mandag brukte han igjen anledningen til å takke norske politikere for å bidratt til å ha skapt et voksende marked for elbiler, slik han har gjort flere ganger tidligere.

Musk kunne fortelle at han for tiden er i sluttfasen av det han omtaler som sin «masterplan part three». Den første delen av masterplanen var å starte et selskap som kunne produsere enkle elbiler.

I et innlegg på Teslas hjemmesider fra 2016, da han kunngjorde masterplanens andre del, forklarer han at han så på det å starte en bilprodusent som så hinsides risikabelt at han kun ville satse sine egne penger på det. «Listen med suksesfulle bilstartups er liten. Til nå (2016) er listen på to i USA, Ford og Tesla. Det å starte et bilselskap er idiotisk og elbilselskap idiotisk i annen».

Del to av masterplanen gikk i korte trekk ut på å:

  • Bygge solpaneler for tak med sømløs integrasjon mot batterilagring
  • Utvidelse av utvalget av transportmidler på strøm
  • Utvikling av selvkjørende egenskaper
  • Gjøre det mulig for eiere til å tjene penger på bilene sine når de ikke er i bruk.

Evnen til å bygge batterier setter takten

Nå ser Musk for seg at verden følger en kurs hvor halvparten av alle nye biler vil være elektriske innen 2030, og 80 prosent innen 2035. Men videre vekst vil møte noen barrierer, og det er trolig det den neste delen av masterplanen vil ta for seg.

– Vi må spørre oss hva som begrenser veksten i batteriproduksjon, sier Musk og viser til de viktigste bestanddelene i batterienes katodel: litium, nikkel, mangan og jern, mens anodedelen i stor grad består av grafitt med noe silisium.

– Råvarer er ikke begrensningen i dag. Dette er ikke ting det er for lite av i verden. Men fremstillingen av råvarene for å gjøre dem brukbare i batteriproduksjon, som stiller enorme krav til renhet for lang batterivarighet, demper veksten. I masterplanens tredje del vil vi se på hvilke skritt som er nødvendige for å gjøre disse prosessene mer effektive og bærekraftige. Forhåpentligvis kan vi ferdigstille dette arbeidet om noen måneder.

– Skalaen som vil kreves for å omdanne råvarene til noe som kan brukes i batterier er på størrelse med dagens olje- og gassindustri. Evnen vi har til å omdanne disse råvarene til batterier vil sette takten for hvor raskt vi klarer å bli mer bærekraftige.

Musk mener dette er en gladmelding.

– Ting beveger seg i riktig retning.

Investerer i Kina

En stor del av råvarene produseres eller kontrolleres av Kina. Forrige gang Musk gjestet ONS uttalte han at han trodde folks tillit til Kina vil øke etter pandemien. Med dagens geopolitiske spenninger rundt Taiwan, ble Musk utfordret på hva han tenker i dag.

– Tesla investerer i produkjonskapasitet i Kina, og det kommer vi til å fortsette med. Men vi investerer også i Europa, og har et håp om å kunne kunngjøre enda en gigafabrikk senere i år.

For investorer opptatt av «impact» fortealte Musk også hvordan han privat måler Teslas suksess.

– Jeg ser på antall år vi har fremskyndet overgangen til mer bærekraftige løsninger.

Om risiko

For en som tydeligvis ikke nøler før han legger inn bud på ulønnsomme sosiale medier, er det mange som har spurt seg om hvordan Musk tenker rundt risiko.

– Jeg søker det ikke vilkårling. Men hvis det som står på spill er viktig nok, mener jeg man skal ta risikoen. Enten det er klima eller ytringsfrihet. Mange tar risiko, jeg følger bare en vitenskapelig metode for det. Det er også en risiko å ikke ta risiko, og når det kommer til klimaet har vi ikke egentlig noe valg.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS