Ducky og Mizuho markerer starten på det som kan bli et langt samarbeid.

En mystisk e-post ble starten på en japansk kjempeavtale for den norske klimastartupen

Litt over ett år senere skal Ducky fra Trondheim vekke japaneres klimaengasjement, på oppdrag for et av landets mektigste finansselskaper.

Publisert Sist oppdatert

Økonomien var ikke all verdens i Ducky da det nærmet seg jul i 2018. Klimastartupen jaktet en ny investeringsrunde, og det var stresset stemning i selskapet. Midt oppi dette tikket det inn en mystisk epost til Bogdan Glogovac. Avsenderen var Anna Martinez i et selskap kalt RocketSpace. De San Fransisco-baserte konsulentene hjalp store selskaper over kloden med innovasjon.

— Hun skrev at vi hadde blitt shortlistet til en mulighet i det asiatiske markedet, og spurte om vi ville være ett av 20 selskaper som ville være med videre til neste runde. Det var bare en liten lead, ikke noe mer, forteller Glogovac om eposten som skulle vise seg å være langt mer betydningsfull enn han hadde forestilt seg.

Den utrolige tanken

Forespørselen kom ut av det blå. I fem år hadde trondheimsselskapet utviklet grønne digitale verktøy for å motivere bedrifter og ansatte til en mer bærekraftig livsstil. I såkalte Ducky-challenges ble team utfordret til å gjennomføre tiltak som gjorde klimafotavtrykket mindre.

Riktignok hadde de gjort det med en viss suksess her hjemme. De hadde vært en del av Katapult-akseleratoren, hadde fått varm omtale i media i flere omganger, og tusenvis av europeere hadde deltatt i klimakuttkampanjer i regi av Ducky.

Ingen i Ducky hadde noensinne hørt om dette RocketSpace, og hadde heller ikke ofret det asiatiske markedet mange tanker.

– Vi har arrangert klimautfordringer for skoler, organisasjoner og bedrifter i Norge, England, USA og Australia. Men Japan? Den tanken hadde aldri slått meg som en mulighet en gang, sier Glogovac.

Scannet kloden

Med en viss skepsis gikk Glogovac i gang med å undersøke avsenderen bak den kryptiske meldingen. Det viste seg at RocketSpace var en anerkjent aktør og forespørselen var reell. Uten noe stort håp om at det ville føre til noe mer, svarte Ducky ja til å stå på listen.

Et par uker senere dumpet det inn en ny epost fra San Fransisco, der det gikk frem at Ducky var plukket ut til et sluttspill med fire andre selskaper. Nå kom det også frem at det var ingen ringere enn Japans tredje største finansselskap, Mizuho, som var den potensielle kunden.

I over et halvt år hadde innovasjonsarmen Mizuho Information & Research Institute sammen med RocketSpace lett etter løsninger til prosjektet “It’s My Planet».

Glogovacs nærmere research viste at Mizuho forvaltet astronomiske 1,8 billioner dollar, og hadde over 60.000 ansatte i over 30 land. Oppdraget gikk ut på å bidra til økt klimabevissthet blant japanere, verken mer eller mindre.

Bestemt i plenum

Ducky ble spurt om å møte japanerne personlig i San Fransisco.

Spørsmålene var mange i de interne rundene i den flate maktstrukturen hos den trønderske startupen, der viktige beslutninger tas i plenum. Japanerne hadde ikke sagt noe om å dekke reisekostnader for en startup på sparebluss, selv om møtet var helt over i San Fransisco. Mente japanerne alvor? Hva ville det kreve av Ducky? Ville de miste fokus på hjemmemarkedet og andre markeder i Norden, der de var i ferd med å få fotfeste?

De bestemte seg likevel til slutt for å dra. En slik sjanse kunne de ikke la gå fra seg, men de ble også enige om å trekke seg ut igjen hvis ikke alt var som det skulle.

Nøye forberedelser

Ducky-duoen som dro til den amerikanske vestkysten, hadde forberedt seg godt. De hadde blant annet fått råd om å ta med en enkel, men symbolsk gave til møtene med japanerne. Med seg i kofferten hadde den trønderske startupen et knippe Nordlyssjokolade fra sjokoladeprodusenten «Jentene på tunet» i Selbu. De hadde også skrevet ut presentasjoner som de delte ut til alle i møtene.

Ducky-duoen dresset seg også opp i det fineste de hadde. Glogovac er riktignok ikke typen til å gå i dress, men han syntes selv han var på sitt fineste i sin grønne- og gråstripede Jean Paul-genser.

- Intervjuet gikk veldig bra. Jeg følte at vi klarte å begeistre, sier han.

Blant japanerne i møtet var flere av de ypperste toppene hos giganten. Det skal ifølge Glogovac ha vært både flere anerkjennende nikk og «wows» underveis i presentasjonen.


Unngår "lost in translation"

Bogdan Glogovac i klimastartupen Ducky.

Det skulle vise seg at det norske selskapet hadde "nailet" det. Japanerne hadde latt seg sjarmere. Det var starten på et partnerskap som vokste seg raskt sterkere, der Ducky har vært i Tokyo, og Mizuho flere ganger har vært i Trondheim.

Teamet har nå gått i gang med å tilpasse Duckys programvare til japanske forhold. Utslippsmønsteret til japanere er annerledes enn for den jevne nordmann, og klimadataene som ligger til grunn må byttes ut. Kraftmiksen er for eksempel en annen i Japan, med større innslag av kull, der vi i Norge har mye vannkraft. Det blir også lite relevant å sammenligne den enkeltes klimakutt med hvor mye det tilsvarer i bilturer mellom Oslo og Trondheim osv. Så selve innholdet og storytellingen må skrives om, slik at kampanjen ikke blir "lost in translation".

Verdt millioner

Nylig avsluttet de en første to ukers klimakampanje blant noen av Mizuhos ansatte. Japanerne skal ha vært så fornøyde at de allerede nå er klare for å gå videre til neste fase, som betyr å selge til andre aktører i landet.

Den innledende «proof of concept»-avtalen med Mizuho var verdt 3,2 millioner norske kroner, med muligheter for å øke på dersom japanerne liker det de ser. Men allerede nå tyder det altså på at det er tilfelle.

- Mizuho ønsker å øke bevisstheten i Japan om klimaendringene som rammer oss alle. Vi har sett hvor godt Duckys plattform har virket i Skandinavia. Vi vil bruke den samme oppskriften her i Japan, sa Daisuke Katsuyama fra Mizuho Inormation & Research Institute i en pressemelding for to uker siden.

Nye henvendelser

Umiddelbart etter at pressemeldingen ble publisert, fikk Ducky inn flere henvendelser fra japanske bedrifter og offentlige instanser som var interessert i å teste ut konseptet.

- Tanken var at Mizuho skulle bruke sine kontakter og påvirkning til å finne kunder. Slik det ser ut nå, trenger de ikke engang å gjøre det. Det går nesten av seg selv, sier Glogovac.

Planen er imidlertid at Mizuho blir Duckys salgs- og distribusjonsledd i Japan. De neste månedene vil startupen fortsette tilpassingen og testingen av programvaren, for så å lansere for fullt ut mot kundene så snart som mulig.


Åpenhet og tillit

- Dere er en liten startup fra Trondheim, og de er et gigaselskap fra Japan. Hvordan sikrer dere egne interesser i en slik situasjon?

- Det er jo utfordrende, det er forskjellige tidssoner, og det er vanskelig å følge prosesser i et så stort selskap. Men det må være basert på tillit. De tar risiko ved å satse på oss, og vi tar risiko ved å satse på dem.

Han er også opptatt av åpenhet, noe han opplever at japanerne setter stor pris på.

Gjengen hos Mizuho testet Duckys klimautfordringskampanje.

- Dersom det er noe som bekymrer, tar vi det opp med en gang, venter ikke.

Foreløpig betjenes japanerne fra Norge, men etter hvert vil Ducky også se på muligheten for å åpne et eget Tokyo-kontor.

Del av en japansk klimabølge

Mizuhos interesse for Ducky kommer samtidig med en begynnende klimavekkelse i Japan. Den nye miljøministeren Shinjiro Koizumi er en av Japans mest populære politikere, og har blant annet sagt at han vil gjøre klimatiltak «sexy». Tokyo har også bestemt seg for å bli klimanøytral, og skal bruke store ressurser på tiltak.

- Tidligere har det virket som de ikke har vært helt overbevist om at klimaendringer er så alvorlig. Men nå skjer det virkelig noe.

Selv er Glogovac opptatt av at personlige klimatiltak ikke trenger å være uoverkommelige, verken for nordmenn eller japanere. Man kan begynne i det små, og alle tiltak til sammen vil monne.

– Du trenger ikke å bli vegetarianer eller slutte å fly for å gjøre noe for klima. Hvis alle hadde gjort litt, for eksempel kutte ut en flyvning eller ha et vegetarmåltid i uka, ville det vært fantastisk for verden.