Fridtjof Heyerdahl og Henrik Aase i EpiGuard med båren EpiShuttle. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Fridtjof Heyerdahl og Henrik Aase i EpiGuard med båren EpiShuttle. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Epiguard kastet seg rundt for å levere smittevern-kuvøser til norske redningshelikoptre

Redningstjenesten har hasteinnkjøpt fem smittevern-kuvøser fra norske Epiguard.

Publisert Sist oppdatert

Fra beslutningen ble tatt til den første kuvøsen til Epiguard var på plass i Bodø, tok det kun ni dager, skriver TV 2. Natt til fredag ble en corona-smittet pasient transportert i isolasjonsbåren med redningshelikopter til et sykehus i Nordland.

De to første smittevern-kuvøsene er levert til redningshelikopter-basene på Rygge og Bodø. De tre andre vil ifølge Roy-Inge Nygaard-Jenssen, sjef i 330-skvadronen i Bodø, bli sendt til deres baser på Sola, Ørland og Banak så fort som mulig.

330 skvadron er en del av Luftforsvaret i Norge, underlagt Redningshelikoptertjenesten.

– Vi må evne å transportere COVID-19 syke dit det er ledig kapasitet, først da kan vi utnytte hele helsevesenets intensivkapasitet, samt sikre færrest mulig dødsfall, sier Ellen Cathrine Andersen, administrerende direktør i Epiguard, til TV 2.

CEO Ellen Cathrine Andersen i Epiguard.
CEO Ellen Cathrine Andersen i Epiguard.

Etterspørselen etter Epiguards isolasjonsbåre har eksplodert de siste ukene, ikke bare i Norge, men over hele verden. For knapt to uker siden kunne Shifter melde at lageret de hadde, var tomt, men at det ble produsert "Epishuttles" fortløpende.

– Det er viktig for oss at vi leverer kunnskap også. Vi kan ikke bare sende av sted en Epishuttle, uten at kundene vet hvordan de skal bruke den, uttalte Andersen til Shifter.

Prisen på båren er på rundt 400.000 kroner. Riktignok er det kostbart, men Epiguard selv påpeker at de ekstra kostnadene spares inn ved at man slipper å bruke det billigere, men fortsatt ganske dyre engangsutstyret som har vært normalt tidligere.