Frifor er en app for skanning av matvarer. Ved å skanne strekkoden på en vare skal man få opp lettfattelig og verdiøket informasjon om hva varen inneholder.
Annonse
Med mer oppmerksomhet som tilsetningsstoffer og ultraprosessert mat i sosiale medier, og stadig flere helsebevisste forbrukere, har appen truffet en nerve.
Nå har den nesten 20.000 betalende brukere i Norge, og omsetningen er for tiden i overkant av fem millioner kroner (gjentakende inntekter (ARR)), en økning på 185 prosent fra samme tid i fjor.
Ville identifisere gluten i matvarene
Annonse
Selskapet bak ble startet opp høsten 2022. Idéen kom fra Ida Nordengren som hadde cøliaki og ønsket seg en bedre oversikt over hva maten inneholder for å unngå gluten. Sammen med Vegar Moen tok de kontakt med den erfarne app-utvikleren Simen Øian Gjermundsen.
– Jeg har blitt forespilt mange app-idéer opp igjennom, men denne passet meg godt, sier han.
Gjermundsen har byråerfaring fra Dentsu, var medgründer av Notch, og har stått for en rekke suksessfulle app-lanseringer både alene og i samarbeid med blant annet Magnus Carlsen og Einar Tørnquist de siste årene.
Nå satser han på Frifor på fulltid sammen med Tor Hernan Floor, som tar rollen som markedssjef og partner i selskapet.
Annonse
– Etter over ti år som frilanser føles det riktig å satse fullt på dette nå, sier Gjermundsen, som også er hovedaksjonær i selskapet.
Floor har 16 års fartstid fra ledende roller i byråbransjen og har vært involvert i Frifor i over et år allerede. Han ser frem til å bygge videre på kjemien og energien i selskapet.
Annonse
– Jeg og Simen jobber og tenker veldig likt og utfyller hverandre bra. Dette gjør at vi kan jobbe på kryss og tvers av hverandres domener, og ofte gjøre ting riktig uten å måtte snakke sammen. Dette gjør samarbeidet veldig effektivt, sier Floor.
– Hvor store kan dere bli i Norge?
Annonse
– Vi har store planer om å ekspandere utenfor Norge, og kommer i første omgang til å lansere i Sverige, sier Gjermundsen.
Det siste året har teamet jobbet med en ombygging av appen og de bakenforliggende systemene slik at de er bedre rigget for internasjonalisering.
Gründeren frykter ikke at han kommer for sent til nabolandet.
– Sverige har egentlig ikke hatt like mye oppmerksomhet rundt ultraprosessert mat som vi har hatt i Norge ennå. Så vi er veldig spent på interessen for temaet der borte. Vi håper jo at vi kommer på riktig tidspunkt, men det kan også være at vi er tidlig ute. Det kreves at noen snakker høyt om det, slik som blant andre Marit Kolby har gjort i Norge.
– Har dere vurdert å lansere globalt fra starten, eller kanskje USA?
– Ja, absolutt. I USA er jo kostholdet enda dårligere stilt enn her, men de har litt andre systemer for klassifisering av innhold i maten der borte. For eksempel har de ikke et system for e-stoffer som vi har i Europa. Når det er sagt, så er USA helt klart et viktig mål for oss på sikt, og kanskje allerede neste år, men nå vil vi ta ekspansjonen ett steg av gangen, og da satser vi på de nærmeste først.
Joda, leverposteien er ultraprosessert, ifølge Frifor.Foto: Frifor
Retter seg mot bedriftsmarkedet
Selskapet utvikler for tiden et B2B-produkt for å hjelpe produsenter til å lage bedre produkter. Tanken er at dataene skal kunne gi verdifull innsikt til matvareprodusenter som vil utforske forbrukertrender og forbedre produktene sine.
– Vi ønsker å være en synlig stemme innenfor teamet vi holder på med, sier Gjermundsen.
Frifor står derfor også på trappene med en boklansering om ultraprosessert mat, og de lanserte nylig en merkeordning for renvarer i samarbeid med helsegiganten Sunkost.
Frifor er fullstendig selvfinansiert til nå. Samtidig er gründerne åpne for å hente kapital når selskapet er modent for det.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.