last mile
Etter mer enn 10 år for Google og Meta i Irland flytter norsk-indiske Prashant til Norge for å lede Foodora
Leveringsappen har ikke gitt opp dagligvarer.
Diplomatsønnen (37) er født i India, vokst opp i Norge, Kenya og Tanzania. Etter å ha jobbet for Google og ledet Metas nordiske SMB-avdeling, har han flyttet hjem til Norge.
Med seg har han sin polske kone og deres to små sønner, samt en visjon om Foodora sitt neste kapittel.
Han tar over etter Elisabeth Myhre som i april kunngjorde at hun blir leder for mennesker og merkevare i Vipps Mobilepay.
Skal levere alt til alle - overalt
Ifølge Søegaard er Foodora nå i ferd med å bli voksent, en prosess som medfører endringer.
– Foodora gikk gjennom en ikke så uvanlig startup-fase, men så ble det skutt inn i en pandemidrevet skaleringsfase med vekst i rakettfart. Tidvis var det opp mot 300% vekst, før man møtte på en dyrtid, forteller Søegaard.
Nå og fremover skal man få se et annerledes og mer voksent foodora. Dette nye selskapet oppsummerer Søegaard i en setning: Et selskap som leverer alt til alle, overalt.
Foodora-sjefen snakker om multivertikaler, småbyer og nye prisstrategier, men høyt på ønskelista står et samarbeid med en eller flere av de store dagligvarekjedene.
– At Foodora skal levere alt handler om å få et ordentlig feste på flere av beina selskapet står på, og da er dagligvare veldig interessant. I Sverige leverer Foodora fra mer enn 100 ICA-butikker og i Finland har vi signert avtale med en av de to store dagligvarekjedene, så erfaringen er der, sier han.
Erklærer død over storbyfenomen og varsler ny prisstrategi
Å levere til alle, overalt, kommer med endringer som allerede er i gang, ifølge Søegaard.
– Jeg tror mange fortsatt forbinder Foodora med kidsa på Grünerløkka i Oslo, men det stemmer ikke lengre, forteller han, og viser til at de leverer til mer enn 40 byer fra Tromsø til Kristiansand.
Med søsterselskap i over 70 land og et av verdens største matleveringsselskaper, Delivery Hero, i ryggen er ambisjonene høye.
– I både Sverige og Finland er Foodora i over 100 byer. Det er ikke gitt at vi vil gjøre det samme her, men på bare 6 måneder har Foodora åpnet i over 10 nye byer, deriblant Klepp, Bryne og Elverum. Det er på tide å legge tanken på Foodora som kun et storbyfenomen død, sier Søegaard.
For å være noe for alle, trengs det en annerledes prisstrategi. Foodorasjefen peker på overgangen fra å være en hverdagsluksus til en rimelig hverdagsøsning, men legger ikke skjul på at det krever investeringer.
– Det betyr helt konkret at vi, restaurantene og butikkene går sammen om å investere i lave priser som genererer volum i bestillinger som igjen gir avkastning på investeringene, sier Søegaard.