Bærekraft
Pengene rant ut av Wanda - nå har de ny toppsjef, ny retning og ny kapital
Vekstplanen til sirkulær-startupen Wanda var altomfattende og ambisiøs. Nå har selskapet lagt fra seg «vekst for enhver pris» og den nye sjefen peker ut en mer fokusert vei fremover.
Startupen Wanda ble startet av Lars Syse Christiansen (kjent for Otovo) og Mathias Haddal Hovet (Heydays) i 2020 tilbyr er en digital plattform for sirkulær logistikk. Målet er at folk og bedrifter enklere skal kunne ta vare på ting de allerede har.
I 2022 hentet startupen hele 60 millioner kroner, fra blant annet Norselab og Fredensborg, som har gitt dem mulighet til å teste ut en rekke forskjellige produkter. I dag leverer de tjenester som strekker seg fra lagring, service og reparasjoner - der de henter alt fra sykler til sofaer hjemme hos deg - til hjelp med salg av brukte ting som møbler eller kjører ting til gjenvinning. Mot bedrifter tilbyr de et spekter av løsninger innenfor det som kalles recommerce.
I løpet av det siste året har de måttet kvitte seg med ansatte og eksperimentere mindre for å fokusere på de lønnsomme tjenestene. Som et ledd i den prosessen har også Syse Christiansen gitt fra seg sjefsstolen til Karin Berg, som allerede har hatt en rekke lederposisjoner i Wanda.
– Vi er i gang med å restrukturere selskapet. Målet var opprinnelig å ekspandere veldig fort, og vi fikk finansiering som skulle sørge for det. Det har vært vanskelig i løpet av 2023 og nå har vi justert planen. Nå skal vi bli lønnsomme med en ny teknisk plan for Oslo-regionen, og har fått finansiering for det, sier Berg.
Sammen med teknisk-sjef Ole-André Riga-Johansen og vekst-sjef Ida Barth Thomassen utgjør trioen Wandas nye ledergruppe. I dag er de tolv heltidsansatte i oppstartsbedriften, i tillegg til flere sjåfører som er deltidsansatte.
Det siste tilgjengelige årsregnskapet i Proff viser at Wanda i 2022 hadde inntekter på 4,5 millioner kroner, og resultat før skatt på 32,7 millioner. Regnskapet for 2023 er ikke klart enda.
Berg vil ikke si akkurat hvem som har spyttet inn penger i den nylige emisjonen, men forteller at det er omtrent halvparten eksisterende investorer og halvparten nye. Beløpet vil hun heller ikke si noe om.
– Vi har brukt tre år på å teste produkter og bygge opp en tech-plattform. Nå ser vi hva som funker, og hvordan vi bør styre det for økt lønnsomhet. Nå skal vi tilpasse modellen, sier Berg.
For det er ikke småtterier Wanda har forsøkt å løse. I tillegg til den digitale plattformen, har startupen eid og ansatt folk i hele verdikjeden. Alt fra sjåfører, til biler, til fotografer, til hyllene på lageret til selve trucken som kjører på lageret har vært direkte eid eller leaset av Wanda.
Startupens virksomhet er naturligvis også fordelt på flere forskjellige steder. Administrasjonen sitter i vannkanten langs Akershus festning, i tillegg har de lager- og logistikk-haller på Alnabru i Oslo og ved Skedsmokorset.
– Var det feil å teste masse først? Nei, det vil jeg ikke si. Da hadde vi kapital til å ha en eksperimentell tilnærming, mener Berg.
– Man vil alltid ha høyere vekst enn det man har hatt, men hva er man villig til å betale den veksten? Pengene for å betale for vekst uansett hva den koster, de finnes ikke lengre, sier hun.
Ny strategi
I tillegg til å fokusere på å få det digitale og fysiske til å flyte sømløst i Oslo-regionen, blir en viktig del av strategien fremover å se på muligheter innenfor tjenester til bedrifter.
– Vi har vært store hos forbrukere, men vil undersøke bedrifter. Vi kan tilby bedrifter å muliggjøre sirkulære bedriftsmodeller. Nå er vi klare for å ta imot de volumene, det var vi ikke for et halvt år siden, sier Berg.
Den siste emisjonen sørger for finansiering ut 2024, men ledergruppa sier de sannsynligvis vil hente mer kapital etterhvert.
– Restruktureringsplanen skal vare ut 2025. Det er den tiden vi har for å bevise at vi har en modell som virker.
Selv om de nå må bevise at Wanda har livets rett, forklarer teknisk-sjef Riga-Johansen at det ikke nødvendigvis betyr slutten for nye tjenester.
– Vi skal ikke slutte utvikle nye tjenester, men fremover ser vi hvor vi kan legge på ting som skaper merverdi. Hvordan kan vi utnytte det vi allerede gjør i dag?
Han nevner som eksempel tjenester som når man bruker deres bruktsalg-tjeneste, der det mulig å få sofaen renset som en del av salget, som da igjen blir et mersalg for Wanda.
Startupens tjenester har hittil vært tilgjengelig i Oslo, Stavanger og Stockholm. Uten at de har konkludert, sier ledergruppa at utvidelsen til Sverige er noe som er oppe til vurdering som en del av restruktureringen.
Har fortsatt troa
Ettersom pilene lenge pekte oppover og nye samarbeid med kjente aktører ble lansert på løpende bånd, er det naturlig å lure på hvordan det skal gå med sirkulær-yndlingen Wanda, når veksten og lønnsomheten har latt vente på seg.
Den nye ledergruppa er hvertfall klokkeklar på at de tror på visjonen, og at tjenestene Wanda tilbyr bare vil bli mer etterspurt fremover.
– For at retailere og andre store bedrifter skal få fart på sine sirkulære forretningsmodeller trenger de en «omvendt logistikk» og en plattform de kan koble seg på for å håndtere den nye verdikjeden, sier vekst-sjef Thomassen.
– Markedet er mye mer klar for det nå. Sirkulære forretningsmodeller er veldig «on trend» og de fleste må tilby brukte varer og reparasjoner gjennom nye EU-regulativer. Ting skal ESG-rapporteres og alt dette «tvinger seg frem». Da er vi godt posisjonert til å være en partner for å muliggjøre det, mener Thomassen.
– Hvis jeg ikke hadde tro på dette, hadde jeg gjort noe annet for lenge siden. Det er ikke mangel på alternativer som gjør at jeg sitter her. Det handler om timing, jeg tror vi er klare til å ta imot store volumer når de kommer, sier Berg.
Også Riga-Johansen tror behovet for Wanda vil skyte fart.
– Jeg har vært med fra starten selv og har troa på at vi er med på en megatrend. Det er mange ting som vil kulminere, som vi kan levere på. Vi har en sterk kjerne i lager og teknisk løsning, og jeg tror vi kommer til å være godt posisjonert for å utnytte de mulighetene som kommer, sier han.