Viva Labs' daglig leder Henrik Holen, her på Myrens verksted. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Viva Labs' daglig leder Henrik Holen, her på Myrens verksted. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Etter seks år med underskudd, tjener Viva Labs endelig penger

Gründer av proptech-startupen, Henrik Holen mener smarthus-markedet vil vokse kraftig fremover.

Publisert Sist oppdatert

Smarthus-selskapet Viva Labs har de siste årene bygget opp en enorm kundebase. Plattformen bruker GPS-data, data fra sensorer og kunstig intelligens til å analysere mønster og rutiner i hjemmet, som igjen blir brukt til å kontrollere varme, lys og sikkerhet i hjemmet - helt automatisk. Selskapet lar teleoperatører lansere en fullstendig smarthusløsning under egen merkevare.

Fra oppstarten og frem til 2018 hadde selskapet nesten 13 millioner i akkumulert, regnskapsmessig tap. Men i fjor leverte selskapet for første gang overskudd, skriver Finansavisen.

– Det har vært en naturlig utvikling. Vi leverer «software as a service», og da handler det om å bygge produktet i flere år før omsetningen kommer. Inntektene kommer som regel etter at du har måttet legge ut for kostnadene, sier gründer og CEO Henrik Holen til avisen.

Sammen med Kyrre Wathne grunnla han selskapet i 2012. I 2017 satte danske Solar Group 11 millioner kroner i smarthjem-startupen, og selskapet ble priset til 55 millioner kroner.

For to år siden landet de avtale med Danmarks ledende kraft- og teleaktør SE.

Selskapet har i dag noen av de største teleoperatørene og kraftselskapene i verden på kundelisten: Telenor, Enel Group, Solar Group, Norlys i Danmark samt telekonsernet A1 Group som har base i Østerrike og markedsaktiviteter i seks andre land.

Holen forteller til avisen at bedriftskundene til sammen har 100 millioner sluttkunder, selv om antallet som bruker smarthusløsningen er lavere enn det.

Han spår at etterspørselen etter smarthusløsninger generelt vil vokse veldig i årene som kommer.

– Prisene har kommet voldsomt ned. I 2012 kostet en smart lyspære 700 kroner. Nå koster den 120.