kart
Får Strise- og Enode-gründere på eiersiden
– Vi tenker nytt om kartlegging, sier Fredrik Moger, CEO og Co-founder i Atlas.co.
Fra venstre, Marius Hofgaard, Harald Rieber, Fredrik Moger, Vegard Løwe.
Foto: Andreas Turau / Marit Rødevand
Kartstartupen Atlas.co har landet en pre-såkornrunde 22 millioner kroner. Runden ble ledet av klimafondet VC-fondet Pale Blue Dot, med deltakelse fra Sondo Capital.
Samtidig har profilerte investorer som Ben Lang (tidligere ansatt i Notion), Andreas Klinger (tidligere teknologidirektør i Product Hunt), Henrik Langeland (CEO i Enode) og Marit Rødevand (CEO i Strise) kommet med.
Selskapet ble grunnlagt i 2021 på NTNUs Entreprenørskole og ønsker å snu opp ned på et felt som tradisjonelt har vært dominert av aktører som femti år gamle Esri.
Atlas.co har som mål å redefinere hvordan kart brukes i dagens digitale verden. I motsetning til tradisjonelle plattformer, som ofte er komplekse og begrenser samarbeid, gir Atlas brukerne mulighet til å bygge inn interaktive, datarike kart som kan oppdateres og utvikles i sanntid.
– Vi tenker nytt om kartlegging, sier Fredrik Moger, CEO og Co-founder i Atlas.co. – Den tradisjonelle kartindustrien har etterlatt mye potensiale, noe som gjør det vanskelig for ikke-tekniske brukere å skape og dele innsikt. Vi bryter ned barrierer slik at alle – fra energiutbyggere til byplanleggere og miljørådgivere – kan samarbeide og formidle kompleks data gjennom kart.
Kartdeling i sanntid
Inspirert av samarbeidsverktøy som Figma og Notion, gir Atlas.co en tilgjengelig og sanntidsbasert tilnærming til kart. Plattformen tilbyr brukerne et nettleserbasert verktøy der datarike kart kan opprettes, redigeres og deles i sanntid, noe som muliggjør en dynamisk tilnærming til geografisk data som dagens GIS-systemer ikke tilbyr. Gjennom skybasert samarbeid sikrer Atlas.co at alle i et team har tilgang til den nyeste versjonen av kartet, noe som muliggjør sømløse arbeidsflyter for fjernteam og asynkront arbeid.
– Atlas.co gir digitale skapere verktøyene de trenger for å visualisere og kommunisere komplekse data på en klar måte, sier Ben Lang, tidligere community og creator lead i Notion.
Per i dag er teamet på 8 personer. Med finansieringen planlegger Atlas.co å akselerere produktutviklingen, utvide ingeniørteamet og bygge nye funksjoner som gjør kart til et kraftfullt medium for kommunikasjon og innsikt.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.