Vendepunktet

Fattah: – Vi skjønte at vi var nødt til å pivotere

Ida Susanna Fattah ønsket å redusere avstanden mellom helsearbeiderne i frontlinjen og beslutningstakerne. MedEvent ble opprettet for å tette dette gapet. I dag heter selskapet MedLytic og gjør akkurat det samme - men på en helt annen måte.

Daglig leder av MedLytic: Ida Susanna Fattah.
Daglig leder av MedLytic: Ida Susanna Fattah.
Publisert

MedEvent hadde som formål å lage møteplasser mellom helsepersonell, beslutningstakere, produktutviklere og forskere.

Helt i begynnelsen, forteller Ida Susanna Fattah, måtte idéen valideres for å undersøke om det faktisk var et behov for dette.

Våren 2019 arrangerte MedEvent derfor flere «klagepils», der helsepersonell fikk anledning til å beskrive problemer og utfordringer i helsevesenet på en grundig måte.

– Det var spennende å få positive tilbakemeldinger på «klagepils», og spesielt det å anerkjenne klaging som endringsvilje ble satt godt pris på, forteller Fattah.

Etter å ha fått bekreftet at det lå et behov blant helsepersonell å komme med sine tilbakemeldinger, arrangerte MedEvent en konferanse i Forskningsparken. Uten å ha gjort dette før, samlet de 300 personer og fikk med seg Innovasjon Norge, Norway Health Tech og andre offentlige og private aktører.

– Vi visste ikke hvordan det skulle gå, men det var spennende å utforske dette med å fasilitere en ny måte å skape kontakt mellom ulike aktører og å bygge broer, sier hun.

Visste selv at MedEvent ikke skulle fortsette i all framtid

Midt under planleggingen av neste konferanse kom pandemien. Fattah skjønte raskt at det å samle helsepersonell til fysiske møteplasser, var en temmelig dårlig idé.

Likevel hadde de fått bekreftet antakelsene sine, og visste at de ikke bare skulle drive med arrangementer for alltid.

– Vi visste at det å utelukkende lage events ikke ville være skalerbart eller bærekraftig, forteller Fattah.

Hva de skulle fortsette med etter å avholde arrangementer, var imidlertid uklart.

– Det er så lett som gründer å bli forelsket i produktet ditt, i stedet for problemet du skal løse.

Tilbake til tegnebrettet

Først var det spørsmål om de skulle fortsette med arrangementer eller ikke. Da de konkluderte med at det var en risiko som ikke var verdt å ta under pandemien, var det bare å finne en ny idé.

Gjennom workshops, samtaler med nettverket de hadde opparbeidet og situasjonen de sto i, innså Fattah og resten av teamet at det var et potensial å bygge videre på.

– Vi satt og så på muligheter for hvordan vi skulle fortsette å møte behovet som vi nå visste var der, men på en mer skalerbar måte som ikke var så sårbar.

Etter noen workshops, kom forslaget om spørreundersøkelser frem.

– Det virket som det enkleste å bare begynne med.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Catch-22

Fattah og teamet hadde mulighet til å stille nettverket av helsepersonell spørsmål - helt anonymt - og dele innsikten på en oversiktlig måte med de som tok beslutninger.

– På den måten kunne vi fortsette å gjøre det vi hadde som mål med MedEvent, men digitalt og mer effektivt.

Fattah, som selv har vært kommuneoverlege, visste imidlertid at helsepersonells tid er ufattelig dyrebar.

– Om vi skulle gjøre dette, måtte vi ha sinnsykt gode spørsmål. Ingen ting som var overflødig og en god plattform som gjorde det enkelt å svare på spørsmål mens du satt på bussen eller kanskje den korte dopausen du har på vakt.

Samtidig var ikke kundene helt overbevist, og det var nødvendig «å ha en første kunde for å få den første kunden».

– Det var en ekte Catch-22, sier Fattah. Svaret ble å vise våre potensielle kunder hva vi kunne lage, før vi fikk vår første kunde.

Daglig leder og CTO, Ida Susanna Fattah og Robert Grinde.
Daglig leder og CTO, Ida Susanna Fattah og Robert Grinde.

Veien til overbevisning

I starten var det flere ting å finne ut av, og det ble foretatt research blant potensielle kunder. Fattah forteller at det var skepsis knyttet til dem i begynnelsen, da selskapet ikke hadde tidligere undersøkelser å vise til.

For å bevise både overfor potensielle kunder og seg selv, lagde Fattah og teamet en undersøkelse for å kartlegge om helsepersonell faktisk var villige til å delta. I løpet av 1,5 uke hadde de mottatt 500 svar.

– Det var helt fantastisk, og vi skjønte at vi var på riktig vei, forteller Fattah.

– Vi hadde ikke råd til å anta for mye i situasjonen vi var i, så det gikk fort fra idé til testing hele veien.

Fra MedEvent til MedLytic

Etter en intensiv periode med testing, valgte Fattah og teamet å endre navnet fra MedEvent til MedLytic. Gjennom å vise potensielle kunder hva MedLytic kunne lage, klarte de i januar 2021 å få sin første kunde.

Til tross for navnebyttet, er visjonen fortsatt den samme: å gjøre helsevesenet til det beste det kan være.

– For meg ble det enda tydeligere at du er nødt til å elske problemet, og ikke løsningen, forteller Fattah.

– Det er viktig å ha en tydelig visjon og at du elsker problemet og ikke minst har en god forståelse for det.

I dag jobber Medlytic med mer enn bare undersøkelser. Basert på behovet i markedet utvikler de en vurderingsplattform der helsepersonell kan gi tilbakemeldinger på verktøy de bruker i sin arbeidshverdag, slik at innkjøpere kan gjøre vurderinger basert på brukervennlighet.

Powered by Labrador CMS