Restaurant-tech

Favrit kutter: – Vi tar de vanskelige grepene nå for å ruste oss for det som kommer

Restaurant-innovatøren har tatt den vonde avgjørelsen om nedbemanning. – Nå gjør vi alt vi kan for å hjelpe de berørte videre, sier gründeren.

Det var en sterkt preget Edwin Fjeltvedt som møtte Shifter etter nyheten om kostnadskutt denne uken.
Publisert Sist oppdatert

Under et allmøte tirsdag fikk de rundt 90 fullt- og deltidsansatte i Favrit den tunge beskjeden om at selskapet ser seg nødt til å bremse. Shifter kjenner ikke antallet berørte av nedbemanningene, men det skal være snakk om både permitteringer og oppsigelser.

– Det er jæklig vondt og utrolig trist å se talentfulle mennesker gå, men vi har hatt en god dialog med de ansatte og en bra prosess for å ivareta alle, sier leder og gründer Edwin Fjelltvedt.

Han ønsker å dele kunnskap om det som er en vond sak for alle involverte ved å vise at det er flere sider ved det å bygge et selskap.

Restaurantvinteren kommer

– Når det makroøkonomiske bildet har forandret seg så drastisk i det siste, så mener vi det er ekstremt viktig å ha en balanse mellom kostnadsnivå og rullebane, og for å være i forkant har vi lagt en plan som gjør at vi kan fortsette å rulle ut strategien og visjonen for selskapet i en tøff situasjon.

De har valgt å endre «Go-To-Market»-modellen i utlandet og legger ned egen satsing for å skalere gjennom partnere. Det gjøres et strategisk grep hvor partnere vil være den viktigste vekstmotoren i nye markeder, mens Favrit intensiverer fokuset i Norge.

Fjeltvedts analyse av det makroøkonomiske klimaet fremover tyder på at reiselivsbransjen kommer til å slite. I takt med at matvareprisene øker som følge av inflasjon, faller kjøpekraften til gjestene. I tillegg sliter fortsatt de fleste barer og restauranter med å skaffe nok folk.

– For mange gründere er det tøft der ute. Dette er tiden for å ta de grepene som er helt nødvendige og som ikke kommer til å bli enklere å ta senere. Bare sørg for å ha respekt og empati med berørte og gjør hva du kan for å hjelpe dem videre, sier Fjeldtvedt.

Kartla alt fra det juridiske til det organisatoriske

Til tross for å ha hatt mesteparten av egen karriere i oppgangstider, vet Fjeldtvedt litt om hva det faktisk innebærer å lede i motgang. Som mellomleder ble selskapet han jobbet i kjøpt opp av Expedia. Tidlig endte det med nedbemanninger.

Nå har han tatt lærdommen videre inn i eget selskap. Fra beslutningen om nedbemanninger ble tatt, gikk tiden med på å planlegge gjennomføringen med ledergruppen for å sikre en best mulig prosess.

I handlingsplanen kartla de alt fra det juridiske til det organisatoriske. Med data ble valgene etter hvert tydeligere. Etter allmøtet ble det gjennomført nøye forberedte en-til-en-møter med alle de ansatte.

Minst to fra ledergruppen var til stede for å sikre at samtalene tok opp det som måtte sies. Underveis ble det holdt tett kontakt med arbeids- og miljøutvalget i organisasjonen.

– Under møtene var det viktig for oss å sørge for å være så åpne om egne verdier som mulig. Hele organisasjonen sørger når slike ting skjer, og det er det vanskelig å forberede seg på, sier han.

– Samtidig vet jeg innerst inne hvilket ansvar som faller på sjefen. De tyngste avgjørelsene handler alltid om mennesker.

Suksessen kom før pandemien

Favrit som tidligere gikk under navnet Ordr, var tidlig ute med bestillingsløsninger for bar- og restaurantbransjen. Allerede i 2019, altså før pandemien, hjalp selskapets teknologi restauranter med å øke omsetningen ved å la gjestene ta seg av egen bestilling gjennom app og QR-koder.

Fotballpuber som tidligere hadde mesteparten av omsetningen sin før kamp og i pausene og da ved at folk stod i lange køer, opplevde at Favrit-løsningen ga jevnere flyt i bestillingene, høyere effektivitet og til slutt også høyere omsetning.

Da pandemien kom i 2020, og folk ble nødt til å bestille fra bordene, var markedet helt åpent for Favrit som raskt ble en favoritt også blant investorene. I en emisjon i 2021 ble selskapet, hvis fem første ansatte kun kort tid tidligere hadde delt lokaler med Shifters redaksjon, verdsatt til 300 millioner kroner. Nå kunne selskapet vise til mer enn 1100 kunder, blant annet Nordic Choice, Scandic og Color Line.

– Favrit våget å satse. Det har gitt oss flere fordeler, spesielt på produkt og teknologi som vi har full kontroll på fra ende til ende og som har satt oss i en fordelaktig strategisk posisjon, sier Fjeldtvedt.

Oslo-restaurantkjeden Delicatessen har ved bruk av Favrits løsning styrket topplinjen, økt effektiviteten med 25 prosent og forbedret kundetilfredsheten dramatisk - det siste kan måles med Favrits løsninger, noe de ifølge Fjeldtvedt er alene om.

Hentet de beste folkene

Utover at gründer Fjeldtvedt satt med riktig produkt til riktig tid, virket han til å ha en unik evne til å tiltrekke seg de beste i miljøet. Den lille norske appen plukket ansatte fra øverste hylle og hadde i løpet av kort tid hentet dataanalytikere fra Google og tjenesteutviklere med erfaring fra Ruter-appen, Finn og Vipps.

I vår kom tidligere Expedia-topp Rob Greyber inn som investor og styremedlem. Den erfarne reiselivslederen har vært igjennom både dotcom- og finanskrisen og vet en ting og to om hvilke selskaper som lykkes med å ta de riktige grepene til riktig tid.

Fjeldtvedt legger ikke skjul på at Greybers råd blir lyttet til i dagens situasjon.

– Dersom vi angrer på grepene vi tar nå, så vil det være fordi vi har lykkes. Og dersom vi ikke hadde tatt grepene og muligens gått konkurs på grunn av kapitalmangel, så hadde vi angret på at vi ikke gjorde noe mens vi kunne, sier han.

Idekapital blir med videre

Favrit står for tiden midt i en pågende kapitalrunde hvor en av de eksisterende eierne, Idekapital, allerede har forpliktet seg for en betydelig andel. Før runden er lukket er det umulig å si noe om verdsettelsen, men Shifter har grunn til å tro at den vil skje på «vilkår gitt dagens kapitalmarked».

Kristian Øvsthus i Idekapital sier til Shifter at han støtter ledelsens beslutning fullt og helt i det som han omtaler som en helt nødvendig tilpasning.

– De føyer seg inn i rekken av scaleups som må ta ned kostnadene for å følge opp strategien. Dette støtter vi opp om og blir med på videre.

Flere av de andre større investorene ligger an til å enten øke eierandelene sine eller unngå utvanning.

Tilbyr mer enn konkurrentene

Idekapital var interessert i det som skjedde innen teknologi og innovasjon inni restaurantene allerede før pandemien og kom til at Favrit var mer fremtidsrettet enn mange av de andre rene bestillings- og meny-appene som dukket opp senere.

– Det er kommet til mange aktører nå, og det er ingen tvil om at konkurransen i markedet er tøff. Men Favrits løsninger dekker en større del av verdikjeden og løser flere problemer for både brukerne og økosystemet rundt dem enn det konkurrentene gjør i dag. Samtidig er disse markedene så enorme at man trenger ikke ta verden for å lykkes. Det holder å ta noen nøkkelmarkeder, sier han.

Fjeldtvedt er klar på at selskapets økonomiske fremtid er sikret for nå, samtidig som det også vurderes om det skal slippes inn flere andre i runden.

– Dette handler om å at vi sikrer oss best mulig handlingsrom for å hente mest mulig av potensialet som ligger hos oss nå, sier han.

Han er ikke like optimistisk på vegne av konkurrentene.

– I det kapitalmarkedet vi hadde, vil det alltid være en oppblomstring av nye aktører. I det vi har nå, blir det «survival of the fittest», og mange vil få det tøft. Fordelen vår er at vi har en teknologi som står på egne bein og ikke er avhengig av de gamle løsningene som florerer i bar- og restaurantbransjen allerede.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*