Planen var å lansere plattformen i Tyskland i mars, men nå er lanseringen utsatt på ubestemt tid. Banken har ifølge Myrseth forklart situasjonen med logistikk-problemer knyttet til de ansattes nye kontortilværelse i corona-pandemien.
Annonse
– Å gå over til å jobbe hjemmefra, har skapt masse utfordringer som de har prioritert å løse fremfor å skulle lansere noe nytt, sier han til Shifter.
– Vi er veldig motiverte til å få løsningen opp og stå, og vi skulle ønske det gikk som planlagt .Samtidig har vi ingen problemer med å forstå hvorfor det ikke går.
Myrseth understreker at det ikke har vært signaler fra banken om at prosjektet er skrinlagt - tvert imot tror han situasjonen alt i alt vil vise seg positiv for fintech.
– Det er ingen tvil om at corona-pandemien har bidratt til økt fokus på digitale løsninger. Sånn sett er vår plattform midt i blinken for BNP Paribas, men også andre. Pandemien vil føre til en akselerasjon i digitalisering innen bank og finans.
Annonse
Prioriterer med laserfokus
Situasjonen gir likevel utsatt inntekt i selskapet. Målet nå er ifølge Myrseth å ikke havne i en posisjon der Huddlestock er nødt til å reise ny kapital.
Annonse
Det har derfor vært helt nødvendig å gjøre kostnadskutt - og prioritere hardt.
– Vi jobber til vanlig med andre prosjekter parallelt, men vi har nå vært nødt til å sette dem på vent og sørge for at pengebruken og investeringsnivået holdes på et absolutt minimalt nivå, sier han og legger til:
Annonse
– Vi har jobbet hardt for å prioritere hva vi skal bruke penger på - og ikke, og da er det viktig å ha laserfokus på det som er viktig for aksjonærene. Akkurat nå er det B2B-satsingen med BNP Paribas, så får heller det andre vente litt, sier Myrseth.
Han håper de etter hvert kan selge løsningen til også andre banker.
– Det klør i fingrene etter å starte dialogen med nye banker. Samtidig må vi erkjenne at store internasjonale banksystemer er en treg materie, og at det ikke er så enkelt for dem å fokusere på nye ting før de har kontroll på egen virksomhet.
Myrseth vil ikke kommentere noe ytterligere om nye prosjekter, men sier:
– Jeg blir ikke overrasket om vi i løpet av året signerer flere kontakter med andre banker, nettopp fordi fokuset på digitalisering øker og vi ser store muligheter.
Klare til å gå på børs
Utsatt lansering bremser også en lenge planlagt børsnotering. Selskapet ønsker likevel å være rigget klar til å trykke på knappen når tiden er inne.
– Vi har rådgivere som jobber med prosessen, og styret ønsker å ha så mye som mulig klart, slik at man kan gå ut når tidspunktet er riktig. Det handler om å ha en "news flow" som treffer investorene, og da tenker jeg primært på lanseringen med BNP eller andre. Da vil man relativt raskt kunne liste seg, sier Myrseth.
Han spår at hele situasjonen vil øke oppsiden i Huddlestock på lang sikt.
– Corona-pandemien vil føre til en raskere adapsjon av produktet fordi det er så åpenbart hvilke fordeler dette vil gi. Noe som tidligere var "nice to have" er nå i mye større grad "need to have". Prosjekter som har med digitalisering å gjøre, vil være høyt prioritert. For eksempel vil nok kontanter fases ut enda raskere nå.
– Vi ønsker å legge til rette for gode digitale løsninger, som ikke medfører at det er behov for fysisk kontakt, at man ikke trenger å møtes på et kontor for å skrive ut noen dokumenter - eller kopiere et pass.
Dovre på sin side hadde levert god avkastning til kundene i lang tid, og gründer Myrseth går for å være en av de dyktigste finansanalytikerne her til lands.
Samme år endret den nye "fintech-kjempen" kurs, fra å levere B2C til B2B:
– Huddlestock var ikke rigget for å hente VC-kapital, på lik linje med andre fintech-selskaper i forbruker-segmentet. Vi var derimot rigget for å hente kapital fra mindre aktører, forklarte gründer Murshid Alioverfor Shifter i fjor.
– For å komme opp i volum og tjene penger, fant vi raskt ut at vi måtte tenke på en strategisk pivotering, som samtidig tillot oss å bruke vår eksisterende teknologi-plattform, uttalte han om plattformen som nå har fått utsatt lanseringsdato.