Inngangsbilletten til solenergi er for høy, mener strømkjempen Fjordkraft
Inngangsbilletten til solenergi er for høy, mener strømkjempen Fjordkraft

Fjordkraft tilbyr solceller i «bytte» mot lange avtaler

Vil kapre større deler av bedriftsmarkedet med fornybarsatsing.

Publisert Sist oppdatert

I en ny satsing retter strømkjempen Fjordkraft seg mot bedriftsmarkedet, og tilbyr å ta hele installasjons- og driftskostnaden for selskaper som ønsker seg solceller på sine bygg.

Fjordkraft benyttere partnere til installasjon og drift av anlegget og står selv for kundedialogen. Kunden forplikter seg til en langsiktig avtale med Fjordkraft om kjøp av strøm fra eget tak. Kundene står fritt til å velge leverandør av den nettleverte strømmen.

– Markedet begrenses åpenbart av at investeringsprosessen er så kompleks, sier bedriftsdirektør Roger Finnanger i Fjordkraft i en pressemelding.

Han forteller at Fjordkrafts sol-løsninger for privatkunder har blitt «svært godt mottatt», men understreker at de må tenke langt større og ta en rolle i bedriftsmarkedet for at solenergi i Norge skal gi et reelt klimabidrag.

– Solceller på noen få bygg betyr lite i den store sammenhengen, men ved å tilby solprodusert strøm i stor skala, uten økte kostander eller store investeringer, vil utbyggingen skyte fart, tror Finnanger.

Fjordkraft er ikke alene om å vurdere inngangsprisen til solenergi som for høy til at teknologien kan få et gjennombrudd med det første. Otovo lanserte nylig et liknende tilbud, med leasing av solceller.

– Ser man på solcellemarkedet i USA, som er verdens største og raskest voksende, så er det nettopp leasing-delen som har stått for den største veksten de siste årene. Nå tilgjengeliggjøres muligheten til både å spare penger, og det å kunne produserer egen, fornybar strøm til alle og enhver, sa gründer Andreas Thorsheim tildligere denne måneden.