KAPITALKRISE

– Folk som maste om å få investere i høst, holder nå tilbake

Slik styrer fem proptech-startups gjennom stormen.

CEO i Placepoint Peder Sunde
Publisert Sist oppdatert

Midt i det som beskrives som den verste fundingkrisen på mange år, inviterte Norges Eiendomsmeglerforbund til proptech-konferanse, der nye teknologiselskaper i eiendomsbransjen pitchet seg selv.

Mange av selskapene hadde nylig, eller var på vei til å gjennomføre en emisjon. Vi spurte dem hvordan de opplever situasjonen og om slagplanen for å komme gjennom krisen.

Placepoint

Placepoint leverer en webbasert karttjeneste, som inneholder en mengde informasjon og analyser. Tjenesten skal hjelpe eiendomsutviklere med å ta beslutninger. Det startet som et in-house prosjekt hos boligutvikleren Bonum, og har på kort tid kommet opp i årlige gjentakende inntekter på 2,4 millioner.

De har ikke hentet penger før, men eksisterende investor har tilført nødvendig likviditet. Nå skal selskapet hente 4,5 millioner, for å matche et innovasjonslån fra Innovasjon Norge.

– Det er et tøft marked nå, og det har vært en krevende investeringsrunde. Folk som maste om å få investere i høst, holder nå tilbake. Det har skjedd mye med markedet som gjør at det er mye vanskeligere å finansiere seg nå, sier CEO Peder Sunde.

Bare på noen få måneder har han har observert et stort skifte i folks holdning til hvordan man vil investere, da særlig blant småinvestorer.

– En faller litt mellom to stoler fordi de som gjerne vil være med, vil gå inn med et mye høyere beløp. Noe vi tror er best å vente med til utover høsten, når det er riktigere i forhold til vår kommersielle reise, sier han videre.

Sunde som pitcher under proptech-konferansen til Norsk Eiendosmsforbund

Han er ikke overrasket over hvorfor dette skjer.

– Det alle ser etter når markedet stopper litt, er det man kaller «Flight to safety», altså trygge investeringer. Oppstartsselskaper er ikke en «trygg investering», så selv om Placepoint er veldig trygge på det fundamentale, mener han.

Likevel er han positiv til proptech-sektoren.

– Det fundamentale i proptech er at hele sektoren er lite digitalisert. Så til tross for en potensiell nedgangsperiode, så eksisterer fortsatt problemet. Det er derfor ingen grunn til å tvile på at proptech er som sektor et godt sted å investere.

Propely

Teamet bak Propely

Propely leverer en plattform for kommunikasjon mellom utleiere, leietakere og leverandører, med formål å effektivisere driften av eiendommer. For eksempel skal dokumentasjon gjøres lett tilgjengelig for driftsteknikere.

Frem til en nylig runde hadde de hentet rett under 5 millioner. CEO Kristoffer Lundquist klarte å gjennomføre runden som planlagt. Da de skulle overtale investorer la de vekt på inntektene og vekst.

– Vi prøvde vi å vise til at vi har generert inntekter fra helt i starten, så vi viser at produktet er klart for markedet. Når vi klarte å vise at vi har repeterende inntekter som har vokst mye de siste seks månedene, fikk investorene den tryggheten de trengte, sier Lundquist.

Denne runden skjøt eksisterende, samt én ny aksjonær inn penger. Fremover skal de jobbe med å ha en solid likviditet.

– Vi ønsker å kunne bli kontantstrøm-positive selv hvis det blir «worst case scenario». Vi lever alltid med et tankesett om at vi ønsker å kunne overleve, selv under den verste krisen. Så er det bare en bonus om vi kan hente mer, og kunne skalere opp raskere. Skulle vi hentet penger for et halvt år siden, ville nok oppskalering vært fokus, sier han.

OVERO

OVERO tilbyr ulike tjenester til eiendomsmeglere, både i innland og utland, som i tillegg til å skulle effektivisere meglerens hverdag, gi dem muligheten til å kunne tilby produkter som finansiering, forsikring og enkelt strømbytte. Selskapet bygger for eksempel egne kalkulatorer for å finne hva som vil være beste strømavtale for eiendommen.

Gjennom tre emisjoner har de totalt hentet 17,6 millioner, fra 19 ulike private investorer. Neste emisjon skal landes innen 1 oktober, hvor gründerne ønsker å få inn mellom 15 og 20 millioner kroner.

CEO André Fenger og COO Fabian Damhaug

– Vi har en forståelse for at markedet har endret seg, og det er ikke som å hente penger for ett år siden. De store globale utfordringene har gjort det vanskeligere for investorer å være like åpne som man har vært tidligere, sier COO i Overo Fabian Damhaug.

De er enige med Sunde og Lundquist, og påpeker viktigheten av å synliggjøre inntektspotensiale og trygge investoren på at inntjeningen til selskapet er bunnsolid.

Sunday Power

CPO i Sunday Power Alexander Rydfjord

Sunday Power skal gjøre det lønnsomt for byggeiere og leietakere å ha solceller på taket. De betaler selv for å sette opp og drive solcellene, men tar betalt for strømmen som blir produsert. En del av inntektene vil gå tilbake til eieren av bygget.

Selskapet gjennomførte en intern runde våren 2022. Over sommeren skal de arbeide med en ekstern runde som skal finansiere kraftig vekst.

Når det kommer til taktikk fremover har Sunday Power andre planer en Propely.

– Vi skal vokse fort og vil investere alle inntektene fra anleggene i ny vekst, sier CPO i Sunday Power Alexander Rydfjord.

Vogl

Vogl er en formidler av fleksible kontorlokaler fra kontorfellesskap. Selskapet skaffer leietakere og matcher de med operatører.

I fjor gjennomførte de en folkefinansieringskampanje. Her fikk de inn 12 millioner til en verdsettelse på 72 millioner etter pengeinnskytelsen. Planen er å hente et ytterligere millionbeløp.

– Sentimentet i markedet har endret seg kraftig de siste månedene med krig i Ukraina også videre. Men vi har ståltro på vårt konsept, og at det vil fremstå attraktivt for investorer, sier CEO i Vogl Michael Angelo Justiniano.

Han forteller at selskapet har hatt omsetning fra dag én, som han mener vil være attraktivt for investorer.

– Det er en del konsepter som er fancy, men ikke har omsetning, og da har de ikke helt «proof of concept», avslutter han.

Teamet bak Vogl.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*