Folq fant ny driftssjef i Finn
Markedsplassen for IT-konsulenter planlegger kraftig oppbemanning for å nå milliardmålet.
Oppstartsselskapet Folq bygger en selvbetjent plattform for konsulentinnleie i IT-bransjen.
Startupen omsatte for 79 millioner kroner i 2020, som var en økning på 72 prosent fra året før. Nå opplyser selskapet å ha passert 100 millioner kroner på 12-månedersbasis. Men selskapet har langt større ambisjoner. Målsetningen er å omsette for 1,5 milliarder kroner i 2025.
Selskapet planlegger derfor å vokse kraftig i antallet ansatte fremover, fra dagens 15. Siden juli har Folq ansatt fem personer, og ytterligere tre er ventet innen utgangen av året.
Blant nyansettelsene er Eirik Martinsen, som de fem seneste årene har vært forretningsutvikler i markedsplassen Finn.no. Før det jobbet han i åtte år som konsulent i Bekk Management Consulting. Martinsen blir nå driftssjef, eller COO (Chief operating officer), i Folq.
– Først og fremst har jeg veldig stor tro på Folq sin forretningside, og er mektig imponert over selskapets reise og vekst hittil, sier han.
– Jeg ble også trigget av de store vekstambisjonene, og muligheten til å jobbe med noe som potensielt kan endre markedet, utgjøre en forskjell for mange, og ha en positiv innvirkning på omgivelsene.
Målstyring
Martinsen kommer inn i Folq på et tidspunkt der selskapet skal trykke hardere på gasspedalen, og trenger å sikre skalerbare prosesser og team som drar i samme retning, ifølge daglig leder Eldri Coll Mossige.
– Eiriks styrker knyttet til målstyring og prioriteringer vil komme godt med i dette arbeidet. I tillegg gleder vi oss til å dra nytte av erfaringene han har opparbeidet seg med å bygge plattform hos Finn, sier hun.
Hovedpersonen selv er enig i at erfaringen hans knyttet til å jobbe målstyrt, bruker- og kundeorientert og innsiktsdrevet, vil bli nyttig i den nye jobben.
– Tydelige mål kombinert med måling av effekt, gjør at det blir det enklere å prioritere riktig og oppnå ønskede resultater. Jeg har også noen klare tanker om hvordan vi sammen skal skape velfungerende kryssfunksjonelle team som drar i samme retning, og utvikle en effektiv markedsplass som leverer god verdi og enestående opplevelser for våre brukere, sier Martinsen.
Dette er områder hans gamle arbeidsgiver Finn er svært gode på, mener han.
– Den posisjonen de har fått blant det norske folk er på ingen måte noen tilfeldighet eller noe som kommer av seg selv. Det er summen av alle de små øyeblikkene og opplevelsene de får i kontakt med Finn, som krever et godt samspill og gode prestasjoner på tvers av fagområder.
I vår priset Folq seg selv til 80 millioner kroner da de gikk ut i kapitalmarkedet for å hente friske penger til å vokse. Emisjonen på 16 millioner kroner ble overtegnet.