Medgründerne Hermann Svoren (f.v.), Jonathan Scudder, Lasse Andresen, Stephen Ferris og Victor Ake Franco i Forgerock under et event i 2016.Foto: Bruno Lavit
Forgerock er verdt 24 milliarder etter at det gikk på børs i USA: Gründere på Lysaker sitter på kjempegevinst
11 år etter oppstarten i Oslo, gikk Forgerock på børs i New York torsdag. Et lite holdingselskap utenfor Oslo kan sprette champagnen.
(Saken er oppdatert etter børsdebuten til Forgerock torsdag)
Annonse
I et drøyt tiår har teknologibedriften Forgerock bygget seg opp til å bli en ledende leverandør av teknologien til digitale identitetsløsninger, med visjonen om a world where you never log in again. På kundelisten står blant andre BBC, BMW, Maersk, Thomson Reuters, Geico, HSBC, Philips og Toyota. Her i Norge har statlige institusjoner gjennom MinID, Sparebank1 og Netbuss vært blant de største kundene. ID-porten er basert på Open AM fra ForgeRock.
I fjor hentet selskapet, som meldte flytting fra Norge til USA i 2012, 800 millioner kroner i en emisjon. Det skulle være den siste finansieringsrunden før selskapet skulle på børs, fortalte daglig leder Fran Rosch Techcrunch. Det San Francisco-baserte selskapet har en rekke tunge investorer på eiersiden, inkludert venturekapitalistene Accel Partners, Meritech Capital Partners, Foundation Capital, og Riverwood Capital.
Annonse
Som sagt så gjort. I dag solgte Forgerock 11 millioner aksjer til 25 dollar stykket i en forhåndsemisjon, før handelen startet for fullt på New York-børsen. Det priser selskapet til 1,98 milliarder dollar eller rundt 17 milliarder norske kroner.
I debuten skjøt aksjen virkelig fart, og økte hele 40 prosent. Dermed hoppet også verdien på selskapet til 2,8 milliarder dollar, tilsvarende 24 milliarder kroner.
Milliardverdi på Lysaker
Nordmennene i gründerkvintetten har for lengst trukket seg ut av selskapets operasjonelle drift. Men de sitter fortsatt på minimumfem prosent av aksjene gjennom selskapet Gravityrock, som har adresse på Lysaker utenfor Oslo. Det kommer frem av børsprospektet, som ble offentliggjort torsdag. Gravityrock er det gamle holdingselskapet som eide Forgerock i den spede begynnelsen. Andresen har for øvrig bodd i San Fransisco de siste årene, men med landsted ved fjorden i Stavanger.
Annonse
Gravityrock satt på 26 prosent av aksjene i Forgerock i 2016, men solgte aksjer for 72,4 millioner kroner i 2017, sier selskapets årsrapport, trolig i forbindelse med D-runden på 88 millioner dollar da Accel, Meritech, KKR og Foundation Capital kom inn. I forbindelse med fjorårets runde er det vanskelig å se noe storsalg av ytterligere aksjer fra Gravityrock til andre eiere, så tross utvanningen i fjorårets emisjon tyder alt på at Lasse Andresen og co har sittet på en signifikant høyere eierandel enn de «minimum fem prosent» som omtales i børsprospektet.
Uansett er disse aksjene nå verdt godt over en milliard kroner.
Annonse
Ville ideer
Shifter var i kontakt med Hermann Svoren før børsnoteringen, og han bekrefter eierskapet. Han ønsket imidlertid ikke å kommentere saken ytterligere. Han ville heller ikke si noe mer konkret om hvor stort eierskapet til Gravityrock er.
Annonse
Lasse Andresen satt torsdag ettermiddag opptatt i et videoseminar i forbindelse med børsnoteringen i New York (se bildet), men i et innlegg på LinkedIn gratulerer han alle involverte. Han mimrer også tilbake til en kald og vindfull dag i Norge for 12 år siden, da «fem venner samlet seg rundt ilden og smidde sammen et selskap bestående av ville ideer og en dose flaks».
– Mange har sluttet seg til på reisen, bidratt til å gjøre den digitale verden sikrere for milliarder av mennesker, samtidig som de har hatt det gøy underveis også. «Fast forward», dagens børsnotering på New York Stock Exchange er en stor dag for alle ForgeRockers.
– Med dette steget vil selskapet vokse seg sterkere og fortsette å realisere visjonen det startet med. Tusen takk til verdens beste team for tilliten og støtten på dette eventyret, skriver Andresen.
I gang igjen
Som kjent er han nå godt i gang med et nytt eventyr, denne gangen sammen med Kimberly Larsen, der de har dannet selskapet Indyriot, en plattform for å bygge nettsamfunn uavhengig av de store teknologigigantene, det man på ikke fullt så godt norsk kan kalle «communities».
Enten det er fotballklubber som ønsker å bygge broer mellom supportere, spillere og sponsorer, eller bedrifter som vil bygge relasjoner til stamkundene, eller artister som vil være i kontakt med fansen, er man i dag avhengig av de store sosiale mediene – spesielt Facebook har en dominerende posisjon.
– Du kan si at det er funksjonen til Zoom, Finn, Facebook, Wordpress, Wix, LinkedIn, sammen med identitetsteknologien fra ForgeRock, sa Andresen i et intervju med Shifter tidligere i år.