Kimberly Larsen og Lasse Andresen i IndyRIOT.

Superduoen røper nytt storprosjekt: Tar opp kampen mot Facebook

To av de mest profilerte gründerne i Norge har funnet sammen. Kimberly Larsen og Lasse Andresen har allerede kunder, og da de skulle hente kapital, ble runden overtegnet med det dobbelte nesten før selskapet var stiftet.

Publisert Sist oppdatert

Det var i 2016 at milliardgründer Lasse Andresen fra ForgeRock holdt et smått legendarisk innlegg for deltakerne på TINK-programmet til Innovasjon Norge i San Fransisco.

Blant de som hørte på var Kimberly Larsen i timetoRIOT, den tidligere skuespilleren og nå gründeren av plattformtjenesten som formidlet oppdrag til frilansere i TV- og filmbransjen. Halvveis i foredraget måtte imidlertid en småfortvilet Larsen gå i et investormøte, men fikk sammen med medgründer Hallgeir Knutsen til et personlig møte med mannen de så på som en rockestjerne på den norske startup-scenen. Så god stemning ble det på dette møtet at de endte på en naturvinfestival sammen, der de litt utpå natten fikk Andresen til å signere på en serviett at han skulle bli Time To Riots nye rådgiver.

Der kunne det imidlertid sagt stopp, og signaturen hadde blitt et artig minne fra en morsom natt i San Fransisco, men Andresen tok sine forpliktelser mer alvorlig enn det.

- Det er jo ikke noe vits å si ja til noe hvis du ikke har muligheten til å bidra, sier Stavanger-mannen som har opplevd enorm suksess med sitt identy-management-selskap ForgeRock, som her hjemme har levert teknologien til blant annet MinID.


Fra rådgivning til selskap

Andresen gikk etter hvert inn i styret og på eiersiden i TimeToRiot, men rådgivningen skulle vise seg å vokse til noe mer og større. For etter over ett år med hard jobbing under radaren, snakker Lasse Andresen og Kimberly Larsen for første gang offentlig om hvordan samarbeidet førte frem til at de to startup-profilene gründet et helt nytt selskap sammen.

- Jeg har alltid fortalt alle at jeg skal gjøre minst to nye startups til før jeg dør. Jeg har vært rådgiver for Kimberly siden 2016, og hatt daglige samtaler og sett hele registeret hennes. Grunnmuren i et selskap er teamet, alle ser jo bra ut på LinkedIn, men før du kjenner folk, vet du jo egentlig ingenting. Jeg så tidlig hvor Kimberly kommer fra og at hun står støtt, sier Andresen om sin nye medgründer.

Han forteller om hvordan han har vært overmoden for å starte opp igjen, etter at ForgeRock nå står på egne ben.

- Jeg og Lasse har i flere år snakket om hvordan vi tror verden vil se ut nå fremover, og hva vi brenner for. Så landet etter hvert samtalene på et sted hvor det ga mening å jobbe videre. Når det falt sammen med at Lasse ville gjøre noe nytt, passet timingen godt, sier Kimberly Larsen.

Kimberly Larsen og Lasse Andresen med servietten der de hadde blitt enige om sitt første samarbeid.

Nytt Riot

Det nye «barnet» til de to kjente gründerne heter indyRIOT, og tar for seg et problem som de med sine tidligere erfaringer burde være som skapt til å løse. Larsen og Andresen har utviklet en plattform for å bygge nettsamfunn uavhengig av de store teknologigigantene, det man på ikke fullt så godt norsk kan kalle «communities».

Enten det er fotballklubber som ønsker å bygge broer mellom supportere, spillere og sponsorer, eller bedrifter som vil bygge relasjoner til stamkundene, eller artister som vil være i kontakt med fansen, er man i dag avhengig av de store sosiale mediene – spesielt Facebook har en dominerende posisjon.

I en verden der skepsisen mot de store øker, der stadig flere er kritisk til at brukerne ikke har eierskap til egne data, befinner Indyriot seg i en slags perfekt storm. Dessuten bygger tjenesten på at alle bruker sin ekte identitet, det i en verden der Facebook og andre sosiale medier florerer av falske kontoer.

Kunder på plass

Brukerne har en egen verifisert profil som de kan bruke på tvers av ulike økosystemer som de måtte ønske å være medlem i, enten det er vin, idrett, musikk, media eller hva de er interessert i. Etter hvert skal de også kunne legge inn egne interesser, slik at de kan få forslag på nettsamfunn de kanskje kan ha interesse av å være med i.

På sikt ser gründerne for seg at det hele vil bli et globalt nettverk av ulike interesse-foreninger, med tilhørende tjenester. Selv om det er lang vei å gå dit, har Kimberly Larsen og Lasse Andresen iallefall kommet raskt ut av startgropa.

Her i Norge er de nå 14 ansatte, og de vil i løpet av året bli enda flere. Selskapet har allerede pilotavtaler med flere prestisjekunder.

- Likhetsstrekket mellom kundene er at de har enorme volum i sine «communities» fra før, men Facebook eier det. Her kan de få all funksjonalitet derfra og mer enn det, men det er brukerne og de som eier dataene, sier Larsen.

Fotballklubber

Blant de første kundene til indyRIOT er nettopp fotballklubber som ønsker å bygge et «community» der både spillere, supportere og sponsorer kan møte hverandre. Spillerne kan ha egne profiler, sponsorene kan skape innhold overfor supporterne, klubbene kan ha markedsplasser for kjøp og salg av utstyr og billetter, det kan være spesial-eventer med Q & A fra garderoben og andre nyhetsoppdateringer. Kort fortalt en variert samling av det som foregår på en rekke forskjellige plattformer i dag.

- Du kan si at det er funksjonen til Zoom, Finn, Facebook, Wordpress, Wix, LinkedIn, sammen med identitetsteknologien fra ForgeRock, sier Andresen.

Tjenesten er «white label», altså at klubbene selv kan sette sitt eget preg på plattformen og integrere det mot eksisterende nettsider.

- Hvis en fotballklubb har en slik egen plattform for økosystemet sitt fremfor å bruke sosiale medier, kan den åpne opp for mye mer innhold og gi mye mer verdi tilbake til brukerne, mener Larsen, som gjennom timetoRIOT har jobbet mye med å bygge opp et community for frilansere i film- og TV-bransjen.

IndyRIOT tar seg betalt gjennom et abonnement.

God match

Det siste året har Lasse Andresen sittet fast på sjøhytta like utenfor Stavanger, etter at koronaen gjorde det nærmest umulig å dra hjem igjen til San Fransisco. Det har også gjort at han og Larsen basert i Oslo har fått jobbet enda tettere sammen.

Duoen er ifølge seg selv en god match i persontyper. Mens Andresen er teknologen som alltid har 1000 ideer, er Larsen den som sorterer hva de bør gå videre med.

- Den andre siden av det impulsive er den utrolige fremdriften - det kombinert med kompetansen og erfaringen, og viljen til å teste nye ting. Det er veldig morsomt å jobbe med noen som jobber slik, sier Larsen.


RIOT lever videre

Hun presiserer at det nye selskapet ikke betyr at Time To Riot er lagt død. Tjenesten lever i beste velgående.

Kimberly Larsen og Lasse Andresen har funnet hverandre både faglig og personlig. Her under en noe uvanlig workshop.

- Selskapet vokser som bare det, men nå har vi også tilgang til mye bedre teknologi. Det er masse nytteeffekter begge veier, med mye lærdom for IndyRIOT i et så stort community som vi har i Time To Riot.

Larsens første selskap har nærmest fungert som en avdeling i det nye selskapet..

- Erfaringene herfra har vært fundamentale for at vi har fått til så mye så fort, påpeker Andresen.

Investor-interesse

Til tross for at de har valgt å ligge lavt med det nye prosjektet, har de hatt få vanskeligheter med å samle både et solid team og ikke minst hente kapital fra investorene. Mange har tatt kontakt etter at ryktene begynte å gå om at Kimberly Larsen og Lasse Andresen hadde noe nytt på gang.

Da de skulle gjennomføre sin første emisjon i fjor sommer, var interessen så stor at investeringsrunden som egentlig skulle være på fire millioner kroner, ble overtegnet med det dobbelte på bare fire dager. Runden ble ledet an av 2M2D, selskapet til engleinvestor Bjarne Melby. Også flere andre kjente startup-investorer var med på runden, deriblant Jen Koss, Thomas Falck, Tharald Nustad, Kristoffer Røill og North Venture.

- Vi var med andre ord ferdige med runden før vi engang hadde mottatt organisasjonsnummeret på det nyetablerte selskapet, forteller Kimberly Larsen.

De første salgene har også vært forholdsvis lette å få til. Etter den innledende fasen der mye har handlet om Norge, venter Andresens hjemtrakter.

Etter sommeren går selskapet inn i en skaleringsfase med spesielt fokus på Storbritannia og den amerikanske vestkysten.

For ordens skyld: Investeringsselskapet 2M2D har tidligere også investert i Shifter.