Med ny kapital skal gjengen i Tillit få fart på markedsføringen til forsikringsproduktet sitt. Investorene som strømmer inn må likevel vente lenge på å se pengene sine igjen.
Tillit har seks ansatte og holder hus på StartupLab i Oslo.Foto: Robert Eik
Elias Ottosen og Erik Skaar startet forsikringsselskapet Tillit i 2017, og deltok på insurtech-akseleratoren til TheFactory.
Annonse
Allerede da selskapet bare var en idé om en forsikringstjeneste med dynamiske priser som justerer seg fra måned til måned, basert på faktiske skader, fikk de sin første investering.
I januar 2021, fikk Skaar og Ottosen, etter lang ventetid, endelig lansert tjenesten i markedet.
Annonse
Nå har de hentet inn over 13 millioner kroner for å skalerer og markedsføre i mye større skala.
Sjeldent etablerte investorer er med på folkefinansiering
Selv om Tillit Forsikring allerede har tunge investorer på eiersiden, som nevnte Schibsted Ventures, kjørte de denne gangen en kampanje gjennom Folkeinvest for å hente penger.
– Vi kunne antageligvis hentet pengene hos institusjonelle investorer, som vi også har gjort, med det er verdifullt å få minst 400 investorer, hvor mange er kunder, til å jobbe litt for å fremme selskapet, sier medgründer og daglig leder, Erik Skaar.
Annonse
Siden kampanjen startet på Folkeinvest har Tillit hentet over 13,6 millioner kroner. 7 millioner var forhåndstegnet av Schibsted Venture.
Ifølge gründerne er det sjeldent en så stor og kjent investor allerede er på eiersiden når et selskap henter penger gjennom en folkefinansieringsplattform.
Annonse
Det mener de har gitt litt ekstra oppmerksomhet og gjort at flere har investert.
– For noen år siden var det uaktuelt for de tradisjonelle investorene og være med på crowdfounding. Det var ikke helt legit, men det er det nå i mye større grad, sier Elias Ottosen.
Annonse
Har fått spørsmål om når de skal på børs
Å investerer i et prosjekt eller oppstartsselskaper på Folkeinvest eller Dealflow, innebærer stor risiko. Det er heller ingen likviditet i aksjene man kjøper, på mange år.
Det har Tillit vært ærlig på til investorer som har kontaktet dem.
– Folk spør oss om når vi tenker en børsnotering og sånne ting. Da svarer vi at det ikke er noe vi tenker på. Dette er en langsiktig investering og aksjene er illikvide lenge, sier Skaar.
Millionene Tillit har hentet i denne runden er øremerket vekst. Veksten skal komme med blant annet markedsføring.
Allerede har selskapet eksperimentert med nye markedsføringskanaler, blant annet gjennom Tise og Foodora.
– Vi har vært gjennom mange av de mest kapitaltunge fasene. Vi har gjort grovjobben og er klare til å skalere, sier Ottosen.
– Vi har produktet klart, nok ansatte og har mulighet til å skalere uten å ansette mer folk eller sende inn flere søknader eller annet som tar lang tid. Nå gjelder det bare å nå ut til så mange som mulig, sier Skaar.