nettsikkerhet
Første betalende kunde for Aiba
Startupen som skal trygge nettet for barn har gjort et sprang og landet spillutvikler med millioner iav brukere.
Hege Tokerud er gründer i Aiba
Foto: Joakim B Jacobsen
SAN FRANCISCO. Danske MoviestarPlanet har millioner av spillere og går nå sammen med Aiba for å heve sikkerheten.
Selskapets største spill er MovieStarPlanet 2 og BlockStarPlanet – begge rettet mot yngre. Siden lanseringen i Danmark i 2009 har MovieStarPlanet ApS opplevd eksplosiv vekst.
Spillene deres er live i 16 land på 11 europeiske markeder samt USA, Canada, Australia og New Zealand. Globalt de blant de mest populære virtuelle verdenene for målgruppen med mer enn 400 millioner registrerte profiler.
Shifter har grunn til å tro at det er en betydelig kontakt for startupen som springer ut av NTNU-miljøet på Gjøvik. Underveis i konkurransen ble store aktører som Adobe slått ut.
Vernon Jones som leder arbeidet med sikkerhet i MoviestarPlanet sier at barns sikkerhet har aller høyeste prioritet for dem.
– For å forbedre oss ytterligere tror vi kombinasjonen av svært dyktige menneskelige moderatorer og AI-verktøy for å øke effektiviteten og nøyaktigheten er det som vil bringe oss dit vi ønsker å gå. Vi er forpliktet til å lage nettspill som er morsomme og trygge for barn å engasjere seg i.
Plattformen oppkalt etter Amanda
- Aiba har som mål å gjøre nettet tryggere for barn. Ved å integrere med leverandører av sosiale nettverk og nettspill rettet mot barn, kan Aibas AI-baserte teknologi raskt identifisere alt fra uønsket adferd og helt opp til farlige forsøk på overgrep blant brukerne slik at kunden gjøre det som er nødvendig for å holde barna trygge.
- Aiba har kalt plattformen for Amanda. Navnet stammer fra en svært tragisk sak i Canada for ti-femten år siden da en ung jente på rundt 12 år fikk kontakt med det hun trodde var en gutt på samme alder, men som skulle vise seg å være en voksen mann fra Nederland som utpresset henne til det punktet at hun til slutt tok sitt eget liv.
- Saken vakte enorm oppsikt i Nederland og fikk den nederlandske professoren Patrick Bours med tilhold på Gjøvik til å utvikle teknologien som Aiba i dag bygger på.
Pitsjet på Shack15
Aiba-gründer Hege Tokerud var blant de ti norske gründerne som speed-pitsjet i ett minutt hver på San Franciscos Shack15 som en del av den norsk-amerikanske tech-festivalen og næringsdelegasjonen denne uken.
Aiba er ikke Tokeruds første startup, hun har vært delaktig som rådgiver i å spinne ut en rekke selskaper, men dette er første gangen hvor hun selv har tatt roret.
– Jeg tenkte, hvor vanskelig kan det være? Det handler jo om å ansette flinke folk, sier hun.
Selv tror Tokerud sterkt på kraften i tilfeldige sammentreff.
– Det som skjedde med denne kunden var både «serendipity» og «pay it forward» som de snakker om her borte hele tiden, sier hun og forklarer.
Et annet selskap som jobber med tilsvarende løsninger som Aiba for tale i stedet for tekst, åpnet nettverket sitt for henne. De hadde ikke trengt å gjøre det. De kunne valgt å se på Aiba som en konkurrent, men i stedet tok de Tokerud inn i varmen og inkluderte henne i kundemøter. Derfra ledet det raskt til samlingspunktet Game Developers Conference hvor hun kom i kontakt med MoviestarPlanet.
– Det er mye tilfeldigheter i dette spillet, og så er det kanskje ikke alt som er så tilfeldig likevel, sier hun. – Gjør man fine ting for andre, så smitter det.
Skal hente penger i år
Kanskje har det smittet over på investorene også. Aiba har i hvert fall fått med seg tunge navn som Spintop Ventures, Sondo, Wiski, Firda og Antler på laget.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Nå er planen å hente mer kapital i løpet av året.
– Vi har veldig god medvind nå. Vi merker pågang fra kunder som i økende grad henvender seg til oss, sier hun.
Det må de også, for nye regelverk på området er på vei både i EU og USA i tillegg til i Storbritannia og Australia.