Motitech fryktet sitt verste salgsår i fjor, men alt snudde på høsten. Nå har selskapet også fått nye millioner til produktutvikling.

Fra salgsstup til rekord: «Rett prioritering ga avkastning»

Nå fyller Motitech opp med 3,7 millioner kroner.

Publisert

Motitech fryktet sitt verste salgsår i fjor. Frekhaug-selskapet delte ut gratis prøveperioder på de virtuelle sykkelturene beregnet for eldre og mennesker med demens, men usikker økonomi stoppet potensielle kunder å starte en lisens.

– Vi så jo at det var viktigere enn noen gang å få disse brukergruppene i aktivitet, men våren ble tøff og vanskelig, sier administrasjonssjef Torbjørn Langeland.

Det tok imidlertid en rask vending da regjeringen i høst bevilget 42,8 millioner kroner til tiltak for sårbare eldre. Nå fikk potensielle kunder mulighet til å søke om midler; en informasjon Motitech aktivt jobbet for å spre.

– Resultatet var at fjoråret ble vårt beste salgsår noensinne, sier Langeland og viser til en salgsøkning på 90 prosent fra 2019 til 2020.

– Basert på salgstall i oktober, november og desember tok det rett og slett av.

Fikk millioner

Motitech har i dag kunder i nær 50 prosent av alle norske kommuner. Totalt teller de 530 institusjoner i inn- og utland på kundelisten - i Norge, Sverige, Danmark, Island, England, Canada, Australia og sist i Sveits. Her bruker en institusjon selskapets hovedprodukt Motiview i rehabiliteringen av Covid-19-pasienter.

Ved hjelp av en treningssykkel og et filmbibliotek med 1800 filmer fra 38 land, kan brukerne ta en sykkeltur i både kjente og nye omgivelser via skjerm.

Nå har selskapet sikret seg 3,7 millioner kroner i Ekstraordinært Innovasjonstilskudd, etter at det i april ble bevilget 600 nye millioner kroner til potten. Pengene er ifølge Langeland øremerket utvikling av Motiview 2.0.

Han mener det nå er på tide å oppdatere produktet.

– Det handler om ikke å seile akterut, men fortsatt være tilgjengelig og relevante fremover, sier han, men påpeker fellen det er kun å prioritere produktutvikling.

– Vi har hele veien vært opptatte av å bygge posisjon og nettverk først.

administrasjonssjef Torbjørn Langeland i Motitech.

Gir avkastning

Langeland viser til at Motitech er et av 25 vel utprøvde eksempler i regjeringens eldrereform Leve hele livet. Han mener de derfor slipper å overbevise nye kunder om kvaliteten på produktet.

– Det er lett kun å tenke produktutvikling, men vi ser nå at nettverk og posisjon gir avkastning. Mange har ønsket seg Motitech lenge og fikk i høst en mulighet.

Han er også opptatt av å pleie nettverket.

– For eksempel ved å komme med innspill når politikere og faginstanser ber om det. Ikke bare fortelle om oss selv, men hva vi mener er viktig i eldreomsorgen, innovasjon og lignende, sier Langeland og legger til:

– Vi ønsker ikke bare å være et produkt, men en aktiv, alliert partner for våre kunder og andre samarbeidspartnere innen eldreomsorg. En plass folk henvender seg når de lurer på noe, og en bidragsyter for både regjering, stat og gründere.

Kongelig sykkeltur

Motitech springer ut fra et prosjekt i regi av Bergen kommune. Formålet med prosjektet var å motivere eldre og demente til økt fysisk aktivitet. Resultatene fra prosjektet var så gode at Motitech AS ble etablert som et eget selskap i 2013.

Selskapets sykkeltrening ble i 2018 testet av hertugen av Cambridge, prins William, i forbindelse med det norske kronprinsparets besøkt på Mesh i Oslo. Motitech har også brukt teknologien sin for å integrere flyktninger, og selskapet arrangerer hvert år et digitalt sykkel-VM for eldre med over nær 5000 syklister.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer