Frithjof Nerdrum foran blokka ikke langt unna Carl Berners plass i Oslo.

Frithjof Nerdrum fikk milliongevinst av å jobbe i Spacemaker. Nå satser han i en ny startup

Som masterutdannet utvikler er Frithjof Nerdrum attraktiv på arbeidsmarkedet. Han mener derimot det er én type selskaper som ikke har problemer med å tiltrekke seg IT-talent.

Publisert Sist oppdatert

Da Frithjof Nerdrum kom tilbake til Norge fra studier i Frankrike og USA i 2013, var det bare et midlertidig opphold.

Han så ingen attraktive jobbmuligheter som teknolog her til lands. Det var som IT-konsulent eller i oljebransjen at mulighetene stort sett var for en nyutdannet.

32-åringen valgte konsulentbransjen. Han lærte mye, men etter et par år bestemte han seg for igjen å se mot utlandet.

Med bachelorgrad fra Toulouse i Frankrike, var han i dialog med flere startups i Paris. Å bygge opp et selskap, var noe han virkelig hadde lyst til. I Norge var det lite eller ingen teknologisk gründervirksomhet av betydning på det tidspunktet.

Men rett før Nerdrum rakk å pakke kofferten, tok en tidligere konsulent-kollega kontakt. Det var CTO og medgründer i det den gang relativt nystartede selskapet Spacemaker, Carl Christensen.

– Spacemarker ticket av alle boksene på det jeg ville være med på: fremtidsrettet, nyskapende og ambisiøst.

– Da jeg kom inn visste vi ikke helt hva det skulle bli. Det startet nesten som en magisk maskin hvor man med AI og sånt bygde arkitekturprosjekter. Men etter å ha prøvd det ut på diverse prosjekter, fant man ut måtte gi brukerne mer kontroll på hva resultatet faktisk ble. Så det ble større fokus på et samspill mellom arkitekter som tegner og maskiner som foreslår optimaliseringer, analyser osv.

Da Nerdrum startet i selskapet i mars 2018, var han ansatt nummer femten. Han fikk kjøpe seg en eierandel på i underkant av 0,3 prosent. Det kostet han 78.000 kroner av sparepengene.

Det syntes han var mye penger. Men få år senere, skulle det vise seg å bli en svært god investering.

Da Spacemaker ble kjøpt av Autodesk i begynnelsen av 2021, for over 2 milliarder kroner, cashet Nerdrum inn rundt 5 millioner kroner.

– Det er litt som å vinne i lotto, sier han med et smil.

Nytt kapittel eller ny bok

Da salget var et faktum, hadde Spacemaker på kort tid vokst fra femten til godt over 100 ansatte.

Nerdrum trivdes, men tenkte hele tiden at det var den tidlige fasen av et selskap som er mest spennende.

– Det var ikke sånn at jeg måtte ut, men jeg tenkte det var god timing da selskapet ble solgt. Det var et kapittel som var ferdig, så jeg vurderte om jeg måtte starte enten på en nytt Spacemaker-kapittel eller en helt ny bok.

På den andre siden av byen satt en bekjent av Nerdrum og leste om salget av Spacemaker.

Det var Even Kvelland i programvare-selskapet Glint Solar, som hadde vokst ut av Antler Norge. De ville ha med Nerdrum på teamet som ansatt nummer fire.

Etter et par samtaler, takket han ja.

– Om denne historien har en like lykkelig slutt som Spacemaker, vet jeg jo ikke. Men jeg tror og håper på det, sier Nerdrum.

– Jeg har mange av de samme følelsene med Glint Solar som jeg hadde med Spacemaker i starten. Selv om vi ikke er helt sikre på hvor vi er eller hvordan produktet ser ut om to år, så kommer det til å gå.

Selge skinnet før bjørnen er skutt

Nedrum sier Glint Solar har flere likhetstrekk med Spacemaker.

– Begge selskapene selger før man bygger. Jeg tror det er bra.

– Altså selge «skinnet før bjørnen er skutt»?

– Hehe, ja. Det er negative konnotasjoner rundt de begrepene, men det jeg sier er at det er viktig for en startup å få inn cashflow tidlig. Det gir en bekreftelse tidlig fra kunder om at dette er et produkt de faktisk trenger.

– Man kan spørre rundt om dette er bra eller ettertraktet. Men når penger blir lagt på bordet, får man validert at dette er det behov for og vi, eller alle startups, kan sette i gang, sier Nerdrum.

Det er også en ting Nerdrum vurderte da han begynte i både Spacemaker og Glint Solar.

– Jeg føler at jeg er med på å lage noe som faktisk lar seg gjøre. Det er ambisiøst, men rotet i det som er realistisk på kort og mellomlang sikt.

Startupmiljøet som natt og dag

Da Nerdrum skulle ut på arbeidsmarkedet som utvikler i 2013, forteller han at det mer eller mindre ikke fantes startups. Jobbmarkedet var dominert av store etablerte selskaper, konsulentselskaper og olje og gass.

– Man måtte nesten være idiot for å ikke takke ja til et oljeselskap den gangen, sier han.

Nå er det derimot helt annerledes. Han forteller at kontrasten mellom da og nå, er som natt og dag.

– Det er stadig flere startups som virker kule, som dukker opp. I tillegg er folk mer interessert i å jobbe i en. Når Glint Solar legger ut stillinger, får vi mange henvendelser fra flinke folk. Jeg tror ikke det hadde vært tilfelle for bare få år siden.

Ikke fett med storselskaper og konsulentbransjen

Selv vil han ikke utelukke å starte et selskap en dag. Men enn så lenge er han fornøyd med å være med tidlig som ansatt og medeier, etter at gründerne har tatt seg av de innledende fasene.

Selv om mange selskaper skriker etter teknisk kompetanse, mener han det er én type virksomhet som ikke trenger å rope like høyt.

– Man får mange henvendelser, men det er stort sett fra konsulentbransjen og store etablerte selskaper. Ting som ikke er så fett.

– Jeg mener egentlig at hvis man har et selskap som gjør noe kult, som er fremtidsrettet og bra for verden, så skiller du deg ganske godt ut i Norge, sier Nerdrum.