Data Science Team Lead Hans Martin Espegren og Data Scientist Kari Nordholm i Urban Sharing.
Data Science Team Lead Hans Martin Espegren og Data Scientist Kari Nordholm i Urban Sharing.

Full pott til Urban Sharing: Får 10 millioner til å gjøre sykkelkjøring enda smartere

– En bekreftelse på at det vi gjør tar forskningsfronten et steg videre, forteller Emil Jahren i Urban Sharing.

Publisert

Det ventet en ekstra førjulsgave til mikromobilitetselskapet Urban Sharing. På Luciadagen kom beskjeden om at selskapet hadde fått innvilget søknaden på Pilot-T-utlysningen hos Forskningsrådet.

– Det var en veldig hyggelig julegave, og det er en bekreftelse på at det vi gjør tar forskningsfronten et steg videre, sier R&D-manager Emil S. Jahren.

I august kom Jahren til selskapet fra Forskningsrådet og begynte å søke på flere ordninger i virkemiddelapparatet.

– Det første vi søkte på var SkatteFunn, og så søkte vi på Pilot-T prosjektet. Og vi fikk godkjennelse på begge to, forteller han, men vil ikke ta æren for suksessen.

– Vi skrev bare ned hva dette fantastiske selskapet driver med. Dette viser at vi ligger i front i vårt felt.

Emil S. Jahren, R&D manager i Urban Sharing
Emil S. Jahren, R&D manager i Urban Sharing

Skal bruke kunstig intelligens

Pilot-T er et samarbeid mellom Norges forskningsråd og Innovasjon Norge, og retter seg mot prosjekter i skjæringsfeltet transport/informasjons- og kommunikasjonsteknologier (IKT).

Til sammen fikk åtte selskaper godkjent prosjektene sine. Urban Sharing var det eneste selskapet som fikk maks utbetaling på ti millioner kroner for sitt prosjekt «Future of Micromobility».

– Dette skal brukes til aktiviteter som passer godt inn i tjenesten vår, og som passer til vår strategi, forteller Jahren.

Prosjektet går over tre år og er i samarbeid med NTNU, EnTur og Oslo Bysykkel.

Her skal teamet forske på blant annet bruk av kunstig intelligens i prediktiv rebalansering (flytting av sykler fra fulle stasjoner til tomme) og prediktivt vedlikehold.

– Med rebalanseringen vil vi optimalisere bruken, fordi vi kan se hvor det trengs kjøretøy til hvilken tid, i forkant av at stativene blir tomme eller fulle, forklarer Jahren.

Han legger til at arbeidspakken med prediktivt vedlikehold også vil gjøre at kundene kan spare kostnader.

– Se for deg 6000 sykler som brukes mange ganger daglig, i all slags vær, kontinuerlig gjennom året. Slitedeler byttes hvert regelmessig og preventivt. Slett ikke alle delene trenger utskiftning, og mange av syklene burde vært ute på gaten og ikke på verkstedet, forklarer Jahren, og legger til at målet er å finne ut hvilke faktorer som avgjør når delene må byttes.

I flere storbyer

Teamet skal samarbeide med professorer på instituttet for industriell økonomi på NTNU, som skal utvikle algoritmene, mens de selv skal implementere og analysere resultatene.

Urban Sharing fyller opp med ansatte i nye lokaler. 
I front COO Liisa Andersson, CEO Marius Olsen og CTO Johan Høgåsen-Hallesby. Foto: Torill Henriksen
Urban Sharing fyller opp med ansatte i nye lokaler. I front COO Liisa Andersson, CEO Marius Olsen og CTO Johan Høgåsen-Hallesby. Foto: Torill Henriksen

– Tilliten fra Forskningsrådet er helt avgjørende for at vi skal kunne samarbeide så tett med et av verdens ledende forskningsmiljøer innen optimering og beslutningsstøtte. Dette samarbeidet vil definitivt øke effektiviteten og spare kostander for operatører av mikromobilitets-flåter, sier Jahren.

Urban Sharing har ridd i front på mikromobilitetsbølgen og gått inn i skale-up-fasen. Bare det siste halvåret har selskapet ansatt tolv personer og nå bikket 40.

Selskapet nådde i høst 11 millioner turer på plattformen for delt mikromobilitet. De er nå operative i flere norske og øvrige europeiske storbyer, deriblant Oslo og Edinburgh.

I desember ble det også klart at selskapet skal operere bysykler i Milano og Verona for Clear Channel Italy.