Gelato går mot milliarden - og blir brukt av 12.000 nettbutikker
Brukere fra alle verdenshjørner strømmer til den norske plattformen for lokal produksjon. – Dette gir en enorm økonomisk og sosial mulighet, sier gründer Henrik Müller-Hansen om selskapets ferske tall.
Henrik Müller-Hansen kan glede seg over svært gode tall for 2021.Foto: Astrid Waller
De nettopp innsendte årsresultatene til enhjørningen Gelato og deres "production on demand"-tjeneste kommer derfor som bestilt, akkurat når det trengtes en gladnyhet for å få fremtidstroen tilbake i norsk tech.
Vekst til værs
Gründer Henrik Müller-Hansen forteller om en solid inntektsøkning. Omsetningen gikk opp fra 645 millioner kroner i 2020 til 874 millioner kroner i 2021. Ikke minst har det vært en kraftig vekst for plattformdelen av selskapet, som kobler kjøpere, selgere og produsenter av diverse trykte produkter. Inntektene i 2021 var 3,5 ganger høyere enn i 2020, og har fortsatt å øke inn i dette året. Sammenlignet med første halvår i fjor var inntektene 2,3 ganger høyere.
Annonse
Annonse
– Vi er stolte over at vi klarer å gjøre en forskjell for skaperne og entreprenørene der ute, og gleder oss stort over den enorme interessen for å produsere gjennom plattformen vår, sier gründer og administrerende direktør Henrik Müller-Hansen i en melding til Shifter.
Gelato får fortsatt gode inntekter fra sin egen print-tjeneste Optimalprint, der det hele startet en gang i 2007. Men den nye API-baserte plattformen er blitt stadig viktigere. Gjennom en egen plugin på netthandelstjenester som Woocommerce og Shopify kan diverse skapere av grafiske uttrykk koble seg på de lokale produksjonspartnerne til Gelato og slik selge produktene sine til sluttkunder. Når produksjonen skjer lokalt, blir det både kort leveringstid, billigere og lavere klimautslipp.
– Kombinert med svært positive tall for vårt eget consumer-merke Optimalprint, er vi overbevist om at vi bygger et selskap som vil endre verden, og gjøre den mer bærekraftig, fortsetter Müller-Hansen.
Annonse
Store ord om store ting
Kanskje kan ordene til Gelato-gründeren høres svulstig ut for noen der ute, men faktum er at mer enn 12.000 nettbutikker brukte Gelato til produksjon og logistikk i fjor. Selskapet har produksjon i 33 land på 6 kontinenter.
Annonse
Gjennom tjenesten kan en gründer i for eksempel Kenya, med en god idé og liten eller ingen kapital, være i stand til å produsere, sende og få betalt for et produkt solgt i for eksempel Tyskland, uten noen investering i varelager, produksjon eller logistikk. Gründeren kan oppnå tilsvarende marginer som konkurrenter 100 ganger hennes størrelse.
– Dette utjevner forskjellene i dette markedet, og gir en enorm økonomisk og sosial mulighet, sier Müller-Hansen.
Annonse
Effekten av milliardrunden
Gelato har tidligere uttalt at de hadde et mål om å nå milliarden i inntekter for 2021, men helt dit kom de imidlertid ikke.
– I likhet med mange andre nettsteder som retter seg mot vanlige forbrukere, ble ikke fjerde kvartal helt som vi drømte om. Men vi er likevel strålende fornøyd med resultatene for fjoråret, sier medgründer og vekstsjef Pål T. Næss når Shifter ringer for å få ytterligere utdyping rundt utviklingen for selskapet.
Han peker på en annen viktig milepæl som satte sitt preg på fjoråret – at Gelato hentet en kjemperunde på over to milliarder kroner fra blant andre Insight Venture Partners og Softbank.
– Når du henter såpass med kapital, vrir du også fokus over til å investere i nye markeder, produkter og innovasjoner. Det tar litt tid å få uttelling i form av inntekter, så det er ting som først kommer nå, påpeker Næss.
Blant de nye produktene er blant annet print på tapet og telefondeksler.
– Det er jo en annen økonomisk situasjon i verden nå enn i fjor, og investor Softbank er blant de som har hatt noen vanskelige måneder. Dere er kanskje fornøyd med at dere hentet penger i fjor og ikke i år?
– Det er jo ingen som vet hvordan det hadde gått hvis vi hadde hentet penger nå, men ut fra hvordan omverden ser ut, var det et godt tidspunkt. Likevel - når vi leverer de tallene vi gjør, er alle investorene, inkludert Softbank, svært fornøyd, påpeker Næss.
– Sånn sett er jo Gelato en type selskap som investorene ønsker seg nå – store vyer, men samtidig solide inntekter, ikke bare luftslott?
– Plattformdelen av Gelato vokser enormt. Vi har penger i banken, og en veldig sunn cashflow. Det gjør oss til et spennende selskap, når vi samtidig kan gjøre en viktig forskjell i verden.
Justerte kursen
– Har dere gjort strategiske endringer som følge av den nye økonomiske situasjonen i verden? For eksempel for å forlenge «runway»?
– Vi finnes ikke bekymret for «runway», men det ville vært unaturlig hvis vi ikke gjorde en vurdering av vekst versus cashflow. Vi har for eksempel ikke den samme ambisjonen om antall ansettelser som vi hadde ved inngangen til året.
Når det er sagt, vil de fortsatt vokse i antall ansatte, og har gått fra noe under 300 til litt over 360 i teamet siden nyttår. Mange av de nye kommer fra kjente tungvektere.
– Det er konsekvensen av å hente inn den type kapital som vi har gjort. Det er enklere å vise hvilke muligheter vi har. Vi har for eksempel fått inn folk fra Amazon, som har hatt lange og gode karrierer der, men hopper av og ønsker å være med på Gelato-reisen i stedet, forteller Næss.
Det neste store
Næss mener Gelato rir på flere globale trender. På en klode der lokal produksjon og kortreiste varer tvinger seg frem av flere grunner – både klima og geopolitikk – er det norske selskapet godt posisjonert med sin løsning for å bestille «globalt» og få produsert og tilsendt fra nærmeste produsent. Næss viser også til den voksende «skaperøkonomien».
– Flere og flere skaper seg nye inntektskilder på en hobby eller noe annet de er gode på, enten fordi de ønsker det eller må det, sier Næss.
Den teknologiske utviklingen vil gjøre at det hele tiden vil kunne komme nye produkter på plattformen. Et eksempel er 3D-printing av produkter lokalt, med de enorme markedsmulighetene som ligger der.
– Hva er det neste store vi vil se fra dere det kommende året?
– Vi har flere produkter på vei inn. Samtidig kommer vi til å ta en større posisjon i det amerikanske og asiatiske markedet – helt i tråd med det som ble sagt da vi hentet kapital i fjor. Hittil har vi vært sterkest i Europa, mye på grunn av Optimalprint og historikken vår herfra.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.