Giganter vil ta den norske skole-dronen ut i verden, men gründerne er ikke klare for de største markedene
Én interessert distributør hadde flere skoler på kundelisten enn alle grunnskoler i Norge.
Drone-prosjektet MakeKit, med gründerne Steinar Holøs og Henning Pedersen, har på bare ett år fått innpass i femti norske skoler og gjør seg nå klar for å fly ut i Europa.
I forrige uke reiste gründerne til en av verdens største edtech-messer, Bett, i London. Hvert år kommer om lag 35.000 besøkende fra hele verden dit, både distributører og representanter fra skoler. Der viste de frem luftputekjøretøyet HoverBit.
– Målet vårt var bare å vise frem produktet til distributører og skoler. Og det gikk over all forventning, sier Holøs og legger til at plasseringen på messegulvet var perfekt.
– Rett rundt hjørnet fra vår stand sto Micro:bit, så alle som kom til oss hadde nettopp lært om teknologien, forteller han.
Ikke klare for India
Nå skal teamet utvides, før de tar fatt på reisen ut i Europa.
– Frem til nå har det bare vært Henning og meg, men det begynner å bli litt mye å gjøre nå, forteller han.
Holøs mener ekspansjon ut i Europa krever en god del opplæring.
– En skole er avhengig av umiddelbar tilbakemelding. Så når vi skal ut i andre land må vi nesten kjøre workshops og lære opp lokale distributører. Vi kan ikke sitte her i Norge og ha døgnåpen kundeservice når vi bare er to gründere, sier han.
Selskapet har nå distribusjon i både USA, Danmark, Sverige, Singapore og Hong Kong. De har også fått interesse fra andre land.
– På messen møtte vi en distributør fra India som holdt kurs for 2500 skoler. Men vi er ikke klare for land som India helt ennå. Der er det snakk om så voldsomme volumer. Og det er like mye som nesten alle grunnskolene i Norge, så det er en helt annen skala.
Til «nerdene» på Kickstarter
I løpet av det siste året har gründerne fått innpass i om lag femti norske skoler. Holøs forteller at antallet øker etter hvert som flere skoler tar i bruk den nye læreplanen, hvor micro:bit skal bli en del av utdanningen i grunnskolen.
– Skolene har ikke flust med penger, og skal de gjøre slike prosjekter om og om igjen, kan de ikke ha masse fancy utstyr, de trenger noe man kan bygge på selv med papp og en tapetkniv.
I høst kjørte de også en kickstarter-kampanje, for å få dronen AirBit ut til hobbyistene. På få timer nådde de målet på 120.000 kroner. Kampanjen endte på 275.000 kroner - og godt over 300 bestilte droner.
Nå skal de sende ut dronene til «nerder» over hele verden.
– Det finnes mange der ute med «lego-tankegangen», sier gründeren.
– Hva er hovedgesjeften? Privatpersonene eller skolene?
– Det er omtrent femti/femti. Vi ser at det er mange flere skoler enn det vi hadde trodd som er interessert. Men det stemmer med filosofien bak selskapet, at flere også skjønner at lekenheten må inn i skolen, sier han og legger til at dette også er noe av grunnen til den store pågangen fra utenlandske distributører.
– Nå ser vi frem mot å fortsette den internasjonale skaleringen av selskapet og å etablere en solid distribusjonskjede fremover i 2020.