Etter at den ekstreme pandemiveksten dabbet av, måtte Helseboka bruke et helt år for å omstille seg – med nedskjæringer og teknologiutvikling.
Nå mener gründer Marius Christensen de står i en posisjon til å nærme seg en enda større vekst – etter å ha skaffet alle landets apotek, flere private helseklinikker, optikerkjeder og mange av Norges største kommuner på kundelisten – før de snuser på internasjonalisering.
Etter at den ekstreme pandemiveksten dabbet av, måtte Helseboka bruke et helt år for å omstille seg – med nedskjæringer og teknologiutvikling.
Nå mener gründer Marius Christensen de står i en posisjon til å nærme seg en enda større vekst – etter å ha skaffet alle landets apotek, flere private helseklinikker, optikerkjeder og mange av Norges største kommuner på kundelisten – før de snuser på internasjonalisering.
– Jeg tenker potensialet er enda høyere enn der vi var, sier Christensen.
Braksuksess
Helseapps er selskapet bak Helseboka, en app som tilgjengeliggjør helsedata for helsepersonell og pasienter.
Selskapet ble startet av Christensen og gründerkollega Anders Stormo i 2015, som begge har legebakgrunn.
Formålet med appen er å gi pasientene tilgang til helsedata og journaler for å selv kunne ta gode beslutninger for egen behandling.
Appen er utvilsomt blant de helse-plattformene som gjorde en helt enorm braksuksess under pandemien, da inntektene skjøt fra tre millioner i 2020 til 120 millioner i 2021.
– Det var som en snøball, og vi jobbet dag og natt for å møte behovene som oppsto. Vi fikk først en kommune til å pilotere oss, og i løpet av 2-3 uker hadde vi over 120 kommuner på kundelisten, forteller Christensen.
Det førte til at rundt 3,3 millioner nordmenn etterhvert brukte plattformen for å bestille time til covid-testing og vaksinasjon.
Selv om det såvidt var tid til å ansette, gikk de også fra kun fem ansatte til 27 på kort tid.
Bedre skodd
Senere måtte de imidlertid nedbemanne med rundt fem ansatte, da veksten dabbet kraftig av i takt med pandemien.
I 2022 falt driftsinntektene tilbake til 49 millioner kroner, der pandemietterslep fra starten av året også sto for en stor porsjon av det de dro inn.
– Så det har vært en berg og dalbane. Veksten var jo tufta på en pandemi som var forbigående, men det hjalp oss samtidig å vise hva teknologien vår er god for, sier Christensen.
De var i tillegg nødt til å gå tilbake og rette opp i teknologiske «hull» som hadde oppstått siden de hadde måttet levere løsninger i rekordfart.
– Vi ble veldig spisset inn mot pandemi. Så det ble en lærdom for meg. Nå har vi blitt til et selskap som står på mange flere bein, sier Helseboka-gründeren.
Christensen understreker at selv om inntektene fortsatte å falle i 2023, til rundt 27,5 millioner, må man se dette i lys av den ekstraordinære situasjonen pandemien skapte.
I ettertid har de landet mange flere kunder. Sist ut har de siktet mot optikerbransjen der de har landet C)optik, Brilleland og Interoptik
– Målet er å ta en markedsandel på 80 prosent. Nå ligger vi på rundt 50 prosent. Om vi får landet et par andre kunder som muligens nå er på vei når vi det målet.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Få konkurrenter
Selv om det etterhvert har blitt en god del helse-plattformer, både i Norge og internasjonalt, mener Christensen de skiller seg ut:
– De leverer helsetjenester gjennom en digitale plattformer. Vi har en digital plattform som ikke leverer helsetjenester, men kan hjelpe andre med å levere bedre tjenester til pasientene, forklarer han.
På den måten vil de heller være et supplement for andre helsetjenester.
Noe av grunnen til at Christensen mener skalerings-potensialet er stort handler om at de foreløpig kun leverer i Norge med store muligheter i utlandet. I følge han har de såvidt begynt å starte en dialog med utenlandske apotek som kan bli fremtidige kunder.
Han ser for seg å snuse på utlandet i løpet av 2025.
– Det vil kreve kapital, sier Christensen.