matteknologi

To år etter at kundene stengte alle dører, gir "et rent helvete" avkastning

TotalCtrl-gründerens tålmodighetsprøve varte og rakk i vel to år. Nå har matsvinn-selskapet fått friske EU-millioner og er tilbake i opprinnelig fart mot markedet.

TotalCtrl-gründer Charlotte Aschim har fått 7,5 millioner i frisk kapital gjennom TITAN, et Horizon Europe-prosjekt, der målet sammen med flere, er å "transformere matindustrien til det bedre".
Publisert Sist oppdatert

– Etter to og et halvt år i et rent helvete, er TotalCtrl på vei oppover igjen.

Charlotte Aschim vurderte aldri å gi opp, men "fillern" så vanskelig det har vært.

– Ja, hvor skal jeg begynne, sier hun og gjør et forsøk.

Rett før pandemiens inntog skulle selskapet endelig ut i markedet med et ferdig produkt. De hadde gått fra å tilby en "digital datobok" som varslet kundene når varer gikk ut på dato, til å bli et fullskala varelager-system for hotell- og restaurantkjeder.

Løsningen reduserte ifølge gründeren matsvinnet med 35 prosent i måneden. De hadde allerede flere kunder, i tillegg til kommuner, herunder barnehager og sykehjem.

– Vi visste at løsningen funket, og nå var vi klare. Akkurat da stengte alle dører.

– Krisehåndtering på høyt nivå

TotalCtrl ringte samtlige på kundelista og tilbød dem sin hjelp, helt kostnadsfritt. Det resulterte i en parallell dugnad under nedstengningen, der oppstartsselskapet bisto med å distribuere maten deres på en best mulig måte, for eksempel til matsentraler.

– Det var krisehåndtering på høyt nivå, sier Aschim.

– I dag har vi ekstremt god trofasthet hos kundene våre, så det at vi da bygget tillit og jobbet tett på dem under krisetilstander, tror jeg har vært veldig viktig, legger hun til.

Det vanskeligste var imidlertid å håndtere pandemiens konsekvenser blant 17 ansatte.

– Vi måtte skrape sammen sparepenger for å lønne folk. Vi måtte også gjøre noen permitteringer, og alle reagerer ulikt under en krise, sier gründeren.

– Hvordan reagerte du?

– Jeg jobbet dag og natt, og var samtidig veldig utsatt for smitte på privaten. Samtidig var det viktig å holde hodet kaldt. Ikke skape panikk, men klare å se løsninger raskt.

– Klarte du det?

– Ja. Jeg tror det kan læres. Men ikke før du faktisk står i situasjonen.

– Gjorde du feil underveis?

– Ja, jeg kunne ha vært mer åpen med hele teamet på et tidligere tidspunkt. Jeg prøvde gjerne å fikse ting først, sammen med styret, uten å involvere de andre. Jeg tenkte at de hadde nok å bekymre seg over, men har i ettertid sett hvor ekstremt lojale hele teamet er. De ville virkelig redde selskapet, gikk ned i lønn og jobbet kvelder for å få det til.

Fikk 7,5 millioner kroner

Selskapet jobbet videre med å forbedre teknologien ytterligere, og for dette arbeidet håvet TotalCtrl inn rekke internasjonale anerkjennelser. De ble blant annet listet opp over topp ti europeiske matsvinn-selskaper, i Food & Beverage Technology Review.

– 42 priser på fire og et halvt år, oppsummerer gründeren.

Aschim benyttet også nedetiden under pandemien til å inngå en rekke partnerskap, deriblant med Atea. Målet er å samarbeide om å sikre en trygg og enkel sporbarhet av matinformasjon - fra produsent til tallerken, ved bruk av nettopp blokkjede-teknologi.

– All kredibiliteten vi har opparbeidet oss, har også bidratt til at vi har fått flere partnere.

Nylig fikk TotalCtrl også 7,5 millioner i frisk kapital gjennom TITAN, et Horizon Europe-prosjekt, der målet sammen med flere, er å "transformere matindustrien til det bedre".

Dermed girer de endelig opp igjen med flere selgere om bord, og de ligger ifølge gründeren allerede godt an med salget mot hotell- og restaurantkjeder i Norden.

Deretter venter resten av verden.

– Pandemi og krig har ført med seg mye negativt, men også positivt for oss. Når matprisene øker, må aktører i industrien også ha bedre kontroll over varene sine.

– Hvorfor ga du aldri opp?

– Fordi jeg vet at dette funker. Skalerer vi dette, vil det gi en ekstrem effekt globalt for både "planet, people and profit".

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*