Teknologigründerne Karoline Sjødal Olsen i Blue Lice, Merete Nygaard i Lexolve, Charlotte Aschim i TotalCtrl og Deborah Karlsen i Think Outside dannet for flere år siden The Force, en gruppe der de kan dele ærlig om både opp- og nedturer i oppstartsselskapet sitt.

Tilfeldigheter førte dem sammen, men nå vet ikke gründerne hva de skulle gjort uten hverandre

– Du kan føle at selskapet ditt brenner, men helst skal du smile og si det går bra når noen spør, sier Lexolve-gründer Merete Nygaard. Sammen med tre andre gründere, dannet hun i 2018 gruppen The Force - med ett overordnet mål: Å være dønn ærlig på hvordan det egentlig går.

Publisert

De møttes på kryss og tvers, noen i New York via Innovasjon Norge, andre i Oslo, på Pier X og Startuplab, blant flere møteplasser. Alle fire ble kjent uavhengig av hverandre, men de hadde likevel til felles å være teknologigründere i samme fase.

Merete Nygaard i Lexolve, Deborah Karlsen i Think Outside, Karoline Sjødal Olsen i Blue Lice og Charlotte Aschim i TotalCtrl; sammen dannet de i 2018 The Force.

– Kuren for kjipe følelser og tanker er åpenhet, sier Nygaard, og forteller at gruppa har blitt et rom der gründerne kan være dønn ærlige, også på det som er vanskelig.

Deler opp- og nedturer

The Force møtes hver måned, gjerne over en middag, og her kan de dele både opp- og nedturer. Gründerne er ellers tilgjengelige for hverandre i en felles chat.

– Vi har snakket om at alle burde finne sin "The Force", fordi det har vært så nyttig for oss. Alle er i samme fase, og vi forstår hverandres utfordringer, sier Nygaard.

– Selv om det spenner fra lakselus til juss?

– Ja, vi driver med vidt forskjellige ting, men uansett hvor ulike bedriftene våre er, har vi alle de samme problemstillingene, sier Karlsen.

Skitech-gründeren nevner, blant flere ting; investorer, ansettelser og et konstant jag etter å tjene penger.

– Men ja, jeg har også lært utrolig mye om lakselus de siste årene, sier hun og ler.

The Force møtes en gang i måneden. Da deler de både opp- og nedturer knyttet til selskapet sitt med hverandre.

– Skal helst smile og si det går bra

Nygaard kom tidlig i selskapsreisen over noen utenlandske artikler om «founder depression». Hun hadde ikke før hørt noen andre snakke om det tilsynelatende velkjente fenomenet, og Nygaard ble lettet da hun begynte å lese.

– Du kan føle at selskapet ditt brenner, men du skal helst smile og si det går bra når noen spør. Jeg forsto at jeg i hvert fall ikke var alene om å ha det sånn, sier hun.

Fem år senere opplever Nygaard fremdeles at det snakkes lite om temaet her hjemme, men hun tror det skyldes at det norske oppstartsmiljøet frem til nå har vært ungt.

– Kanskje måtte det gå fem år før vi hadde noen historier å fortelle, sier hun.

Gode teknikker

Shifter har i høst skrevet flere saker om en gründers mentale helse. My Food Office-gründer Martin Lang fikk angst av presset, og Northern Playground-gründer Jo Egil Tobiassen delte historien om hvordan han tidlig ble deprimert.

Også flere av landets ledende startup-institusjoner vet om mange som sliter.

Nygaard mener en gründers berg-og-dal-bane er helt reell; at vanskelige og vonde følelser som regel vil dukke opp fra tid til annen, men at det viktige her er å finne gode teknikker for både å gjenkjenne og håndtere følelsene på best mulig måte.

Selv har hun også funnet god støtte i en psykolog via Innovasjon Norges mentorordning, i tillegg til medgründeren hun etter hvert fikk, og i eget styre.

– Det har vært kjempeviktig for meg. Det er jo særlig når det går litt tøft, at du virkelig kan kjenne på at du er den som bryr deg aller mest. Da er det fint å ha noen å snakke med, både fagpersoner og andre gründere som virkelig forstår deg.

Det er jo særlig når det går litt tøft, at du virkelig kan kjenne på at du er den som bryr deg aller mest.

Merete Nygaard, gründer i Lexolve

Bak fasaden

Think Outside-medgründer Deborah Karlsen mener The Force først og fremst har hjulpet henne til å forstå at det er helt normalt med tøffe tak i en oppstartsbedrift.

Think Outside-medgründer Deborah Karlsen.

– Når du snakker med andre gründere ute på arrangementer, går det alltid bra, og de selger masse! Men ingen er ærlige på de tingene som egentlig ligger bak fasaden, sier hun, uten å mene at du nødvendigvis må være ærlig i den samtalen, sier hun og legger til:

– Men det å ha et trygt sted å gå til i stedet, et sted med gode relasjoner der du faktisk kan være ærlig på hvor slitsomt dette er, det er utrolig viktig.

Fordi de investerer så mye tid i selskapet sitt, og sjeldent logger av når klokka slår fire på ettermiddagen, tror Karlsen gründere er spesielt utsatt for å slite seg helt ut.

– Det er så viktig å ta vare på seg selv. Å bli sett og hørt kan gjøre at du unngår å bli utbrent, sier gründeren, og forteller at en typisk ting hun tar opp i The Force kan være prosjektledelse og hvordan hun konkret bør løse en utfordring internt.

– Du kan ta opp slike ting i styret eller med investorene dine, men da snakker du gjerne bare om selve løsningen på problemet, og ikke hvor tungt det er å stå i det, eller hvordan dette skaper uro i bedriften, eller at du selv blir veldig påvirket.

Du kan ta opp slike ting i styret eller med investorene dine, men da snakker du gjerne bare om selve løsningen på problemet, og ikke hvor tungt det er å stå i det, eller hvordan dette skaper uro i bedriften, eller at du selv blir veldig påvirket.

Deborah Karlsen, medgründer i Think Outside

Lett å føle seg alene

Blue Lice-gründer Karoline Sjødal Olsen tror mange kan se på en gründers problemer som banale fordi de ikke ser hele bredden av ansvaret som ligget bak.

Da er det lett å føle seg alene.

Karoline Sjødal Olsen i Blue Lice.

– Ikke alle forstår alle fasettene av et problem, men en gründer har gjerne ansvar for alle kundene til selskapet, i tillegg til investorer, styret og kanskje ti ansatte, sier hun.

The Force har særlig hjulpet Olsen med å få helt nye perspektiver på utfordringer hun står i akkurat da.

Alle gründerne i gruppa holder seg hele tiden tett oppdatert på selskapene til hverandre, og da er det ifølge dem enkelt å rådgi hver enkelt.

– Medgründerene mine sitter også midt oppi problemet og deler de samme frustrasjonene som meg, men i The Force kan jeg få hjelp til å se mer objektivt på det. Her kan vi også dra nytte av hverandres erfaringer på godt og vondt, sier Olsen.

Det burde generelt være mer åpenhet om hvor normalt det er å gjøre masse feil.

Merete Nygaard, gründer i Lexolve

Normalt å gjøre feil

The Force håper flere gründere vil danne grupper med likesinnende de kan støtte seg på i tykt og tynt, men understreker at gründeren må ta saken i egne hender.

– Mitt beste tips er å ta kontakt med noen du vil lære fra. Ta en kaffe og sjekk kjemi. Det kan hende du må teste det litt ut først, sier Nygaard.

Hun skulle også ønske flere stilte spørsmål om gründeren fremfor selskapet.

– De færreste startups kan si det går knallbra, men du kan fort føle at det kun gjelder deg, sier hun og legger til:

– Det burde generelt være mer åpenhet om hvor normalt det er å gjøre masse feil. At det er meningen å eksperimentere og ikke få til alt på første forsøk.