Kvinnehelse
Gründerduoen startet gravid-app da konene ventet barn: – Utdatert å dele ut brosjyrer
190.000 har lastet ned Peter Gulliksen og Aleksander Reins helse-app siden lansering i 2018.
I det enorme havet av informasjon på internett kan det av og til være en stressende, og ikke minst lite beroligende, aktivitet å google seg frem til helseinformasjon.
Spesielt når man er gravid er det uten tvil mye å få oversikt over på kort tid, samtidig som man faktisk bærer på det aller mest verdifulle i livet.
I tillegg, når man skal motta informasjon og opplæring av faktisk helsepersonell, vil det ofte skje muntlig som gjør at det er lett å glemme, påpeker Peter Gulliksen.
Med det som utgangspunkt startet derfor han sammen med Alexander Rein den første versjonen av appen Nørs i 2019.
Kvinnehelse først ut
Gulliksen og Rein så at problemet med å navigere i havet av helseinformasjon for å ta riktige helsevalg, var spesielt utfordrende for de med mer langvarige helsesituasjoner.
Gründerkompisene vurderte potensialet som stort for flere ulike målgrupper, men bestemte seg likevel tidlig for å starte med å lage en gravid-app, som er et viktig område innenfor kvinnehelse.
– Helsedirektoratet har i sine retningslinjer over 100 temaer som kvinner skal ha opplæring i svangerskaps-konsultasjoner og barselomsorgen. Samtidig vet vi at muntlig opplæring ikke fungerer så bra, for opptil 80 prosent blir glemt.
– Samtidig var vi selv i en etableringsfase der vi fikk barn og opplevde at konene våre hadde store plastmapper med papirer som bare ble større og større.
Gjennom appen kan man få opplæring, veiledning og helseinformasjon, blant annet i form av videokurs og ulike oppgaver man kan gjennomføre.
Gulliksen poengterer det fortsatt er mye å ta tak i når det kommer til kvinnehelse, og at de hele tiden jobber med å utvikle teknologi som tar tak i nye problemstillinger.
Han tror nettopp digitalisering, forskning og innovasjon er viktig:
– Jeg synes blant annet Sanitetskvinnene og Kvinnehelsealliansen har vært dyktige på å synliggjøre behovet for mer forskning, men mye gjenstår fortsatt med tanke på å øremerke midler fra politisk hold.
190.000 nedlastninger
Siden 2019 har de jobbet tett med en rekke kommuner rundt om i landet som tar i bruk og anbefaler appen til gravide som kommer til helsestasjonene. Først ut var Bærum kommune.
– Vi er nå oppe i over 100 kommuner som har innsett at å dele ut brosjyrer er litt utdatert. Da anbefaler de heller pasientene å laste ned Nørs, sier Gulliksen.
I følge han har rundt 190.000 så langt lastet ned appen, i tillegg til 50.000 månedlige aktive brukere.
– Vi ser vi har skapt en engasjerende læringsopplevelse. De som bruker appen er inne rundt fem ganger i uka. De bruker altså verktøyene til læring og selvhjelp, blant annet for å redusere bekymring.
50 prosent vekst
Da Shifter nylig skrev om den svenske aktøren Baby Journeys inntog i Norge, ble Nørs trukket frem som mulig konkurrent.
Gulliksen tok imidlertid selv kontakt og poengterte at det er vesentlige ting som skiller dem fra aktører som Baby Journey, som gjør at de trolig vil kunne holde på side om side.
– Hva skiller dere fra konkurrentene?
– Fra før fantes det mange aktører i markedet, for eksempel Preggers. Vårt utgangspunkt er imidlertid at vi lager en lærings-plattform som helsetjenestene kan benytte som et supplement til sitt arbeid. Med over 50 ulike kilder til faglig forankret informasjon, bidrar vi til å forberede pasientene på møtet med helsetjenesten, samt etterleve de råd og anbefalinger som blir gitt. Vi fokuserer altså på troverdig samarbeid med helsetjenestene for å bidra til å tilby bedre tjenester til befolkningen.
– Så det er en litt annen tilnærming og vi lever godt på siden av de andre.
Blant annet har de utviklet funksjoner for å kartlegge svangerskapskvalme sammen med Universitetet i Oslo, og en funksjon for rietelling sammen med helsepersonell ved Ullevål Sykehus.
Nesten «break even»
Når det kommer til forretningsmodell får de inntekter fra ulike premium- og abonnement-utvidelser i appen, samt samarbeid med annonsører som tilbyr produkter.
Blant disse er Barnas Hus, Lindex, Apotek 1 og Storebrand.
I tillegg har de hentet totalt 14 millioner kroner i flere emisjons- og folkefinansieringsrunder. Bleke Invest er blant investorene som har vært med i flere omganger.
I regnskapet for 2022 kan det nesten se ut som at de allerede nå går mot «break-even». Inntektene var på 2,1 millioner kroner, med kun en tusenlapp i minus.
Gulliksen understreker likevel at de hele tiden vil investere i nye løsninger sammen med aksjonærene for å strekke seg mot lønnsomhet i en vekstfase.
Han avslører samtidig at omsetningsveksten i 2023 var på rundt 50 prosent.