Gravid- og småbarnsappen Baby Journey har siden oppstart i 2020 markert seg som markedsledende i Sverige.
Annonse
Nå sikter den svenske gründer- og influenser-profilen Michaela Forni på å slå de norske konkurrentene innen to år når appen også lanseres på norsk.
– Vi har allerede brukere i Norge som har benyttet appen på svensk og med svenske anbefalinger. Derfor er vi svært tilfreds med at vi nå kan tilby appen tilpasset norske gravide og foreldre, sier Forni.
Hun startet selskapet da hun selv var gravid og nybakt forelder, sammen med forloveden Damon Foroozesh og hennes bror Timothy Forni.
Annonse
– Som gravid og nybakt forelder går man gjennom tusenvis av følelser hver eneste dag. Etter mitt første svangerskap innså jeg at det er et stort behov for en plattform som skaper trygghetsfølelse, sier Forni og fortsetter:
– Nettopp derfor laget vi Baby Journey: En digital bestevenn som guider deg inn i den nye tilværelsen med barn.
I tillegg til influenser-bakgrunnen har hun jobbet med digital markedsføring tidligere.
Populær
Annonse
I appen kan man få hjelp og veiledning som gravid og nybakt forelder ved å følge babyens utvikling fra unnfangelse til toårsalderen.
Den inneholder også flere såkalte «gamification»-funksjoner.
Annonse
Siden lansering i Sverige skal den ha blitt svært populær, og hele ni av ti gravide kvinner tar den i bruk, ifølge selskapet.
Norgeslanseringen innebærer at språket er oppdatert og at innholdet er tilpasset ved hjelp av norsk helsepersonell i tråd med norske forhold.
Annonse
I tillegg til den norske lanseringen forbereder de nå på å lansere i det Europeiske markedet.
– Målet er at alle gravide i Europa skal få hjelp fra oss, sier Forni.
Svenske Breakit har omtalt selskapet flere ganger. I 2022 fikk det en verdivurdering på 325 millioner svenske kroner da den svenske forsikringsgiganten Länsforsäkringar investerte 25 millioner.
Ifølge avisen fikk selskapet 6,8 millioner i inntekter og et driftsresultat på 2,2 millioner i 2021.
Til Shifter oppgir Baby Journey at selskapet har hatt kontinuerlig vekst og vært lønnsomt fra start.
Fra 2021 til 2022 doblet de omsetningen, med videre positiv kontantstrøm i 2023. Selskapet oppgir videre en verdsettelse på 450 millioner svenske kroner.
Flere konkurrenter
Graviditets-apper er neppe noe nytt – hverken i Norge og andre land.
Fra før kjenner Shifter til det norske oppstarts-selskapet Nørs (tidligere Helseoversikt) som tilbyr mye av de samme funksjonene, som en mulig konkurrent. Nørs-appen har blitt tatt i bruk av helsestasjoner i over 100 norske kommuner, i følge selskapets nettside.
Andre konkurrenter er Preglife, Preggers og bleieprodusenten Liberos app.
Foroozesh har imidlertid uttalt at deres app skiller seg ut ved at den er mer inkluderende enn konkurrentene.
Selve appen er gratis for brukerne, og finansieres dermed gjennom partnerskap med annonsører som ønsker å nå målgruppen.
Selskapet oppgir at det har samarbeid med omtrent 30 annonsører – deriblant H&M og det svenske selskapet Thule.