Nathan Jirenyaa Etefa i Food Family mener modellen de går for gjør at de kan tilby kvalitetsmat til en betydelig lavere pris enn konkurrentene
Nathan Jirenyaa Etefa i Food Family mener modellen de går for gjør at de kan tilby kvalitetsmat til en betydelig lavere pris enn konkurrentene

Gründerfabrikk ruller ut enda et konsept i Oslo

– Vi skal jobbe for å være mer enn en takeaway-sjappe, sier daglig leder Nathan Jirenyaa Etefa i Artapluss-eide Food Family.

Publisert

Den Stavanger-baserte gründerfabrikken Artapluss ruller nå ut sitt tredje restaurantkonsept i hovedstaden. Fra før har de Mano Pizza på Frogner og Limón i Bogstadveien.

Da Shifter skrev om Artapluss i februar 2021, sa daglig leder Tobias Kvaslerud at de sikter mot å hente mer enn 20 millioner kroner for å finansiere lanseringsklare og planlagte prosjekter.

Nå står en nyutdannet NHH-student klar for å ta imot sultne take away-gjester like ved Tøyen Torg i Oslo. Nathan Jirenyaa Etefa er daglig leder i konseptet Food family, som åpner dørene i begynnelsen av august.

Han viser Shifter frem i lokalet. Det første som møter gjester en en stor iPad for bestilling og henting. På veggene er det neonskilt som sier Cheesy Pizza, Silky Sushi og Sassy Poke .

Food Family er en samling av tre restauranter i et og samme lokale. Det er først og fremst take away det satses på. Flere konsepter skal flytte inn etterhvert.

–Vi starter med nettopp disse tre konseptene fordi Artapluss har erfaring fra konseptene Mano Pizza og Limón. I tillegg er konseptene mer eller mindre komplimentere. Mye av råvarene er like for de forskjellige konseptene, sier Etefa.

–Food Family er et volumskonsept. Vi jobber for høyt volum, gjenbruk av ingredienser på tvers av konsepter, og utvikling av konsepter som er komplementære, spesielt med tanke på hvilke dager i uka og når på dagen det er mest «trøkk».

Nathan Jirenyaa Etefa viser hvor kokkene står skulder til skulder og lager all slags mat under forskjellige merkenavn
Nathan Jirenyaa Etefa viser hvor kokkene står skulder til skulder og lager all slags mat under forskjellige merkenavn

Volum og synergier for lavere pris

I utgangspunktet er hver kokk, dedikert til et konsept. Men ved stor pågang på et sted, er det åpent for en viss flyt av kokker mellom de forskjellige kjøkkenene.

Denne modellen gjør at Food Familiy kan ligge betydelig laverer i pris enn konkurrentene, sier Etefa. Food Family er derimot ikke et “billig-konsept”, understreker han.

–Vi har konkurransedyktige priser og skal gi best value. Målet er å ligge cirka 25 prosent under konkurrentene med lignende kvalitet. Ikke 25 prosent under de aller billigste gatekjøkkenene.

Artapluss eier 78 prosent av selskapet. Resterende er eid av flere småinvestorer gjennom en emisjon morselskapet arrangerte.

Etefa vil ikke si hvor mye som er eller vil bli investert i Food Family. Han forteller derimot at de har nok kapital til å drifte dette første utsalgsstedet.

–Nå er fokuset å få denne lokasjonen opp og stå. Målet er å signere en til lokasjon i Oslo-området iløpet av året, sier han.

Satser på nærmiljøet

Lokalet til Food Family er ikke helt ferdig. Fortsatt er vinduene dekket til med papir.

Kunst fra unge kunstnere preger veggene
Kunst fra unge kunstnere preger veggene

Noen få bord og stoler er satt opp for gjester. Det vil være mulig å nyte maten på stedet, men Food Family er først og fremst for de som ønsker mat på farten.

På sikt er målet å starte med levering, men enn så lenge må man hente selv.

Etefa sier målet med Food Family er å bli aktøren som tilbyr mat til kunder, uansett anledning. Ved å ha flere konsepter under samme tak, vil de ha noe for enhver smak til hverdag, helg, fest, ferier og late søndager.

–Men vi jobber også for å være noe mer enn en takeaway-sjappe, sier Etefa.

Powered by Labrador CMS