fintech

Gründerne bygger robot til styrerommet og avviser alle investorer som vil inn

– Vi ser jo at mange bruker ekstremt mye tid på å springe rundt og få tak i penger, sier Restack-gründer. Selskapet står bak Bård; et «bootstrappet» styreverktøy med over 800 betalende kunder.

Kjetil Ek og Stian Tønnesen står bak ett år gamle Restack Software. Deres første produkt, Bård, er et digitalt verktøy for styrer.
Publisert Sist oppdatert

Da Kjetil Ek og Stian Tønnesen selv ikke fant et godt verktøy til styrearbeid, utviklet de like så greit sitt eget. I fjor høst lanserte de Bård.

Tjenesten gir oversikt over innkallelser, protokoller, regler og lovkrav, blant flere ting, på ett sted. Løsningen er også koblet opp med regnskap- og økonomisystemer, som PowerOffice, Visma eAccounting, DNB regnskap, SpareBank 1 Regnskap og Fiken.

Bård har i dag over 800 kunder, deriblant Norges Sjakkforbund, Highsoft og Cillco.

Bak satsingen står selskapet Restack Software. Gründerne har begge konsulenterfaring som systemutviklere og hadde sett seg lei på dårlige løsninger rundt omkring.

Nå ville duoen fra Haugesund bygge noe stort på egen hånd i stedet.

– Vi gjorde en gjennomgang av ulike områder der det har vært lite endringer i måten man gjør ting på, sier Ek - og blant dem; styrearbeid.

– I de aller fleste styrer går det fremdeles i mange dokumenter og mye epost. Det har ikke skjedd så mye der på 25 år, så nå er Bård prosjektet vi har fullt fokus på, sier han.

Slik «bootstrappet» de satsingen

Uni Micro, en av landets ledende aktører innen økonomistyring, eier ifølge Proff.no 25 prosent av Restack Software. Førstnevnte er igjen eid av DNB og Sparebank1-gruppen.

Foruten tungvekteren om bord, har gründerne lukket døra for investorer som vil inn i Bård.

– Vi har helt fra start vært veldig bevisste på at vi skal «bootstrappe» selskapet, sier Ek.

– Det har kommet inn forespørsler fra investorer som ønsker å være med, men vi har villet ha kontroll på selskapet selv, slik at vi enklere kan justere retningen og kursen basert på det kundene sier - og ikke det investorene mener, sier han.

Ek forteller at eierskapet til Uni Micro har gitt dem tilgang på kompetanse, men at de ut over det ikke legger noen føringer. Gründerne har også et løpende konsulentoppdrag for Uni Micro, noe som ifølge Ek har gitt dem ro til å komme raskere på markedet.

– Vi ser jo at andre for eksempel ikke tar ut lønn, men vi har valgt å finansiere driften med konsulentoppdrag i starten og så trappe ned etter hvert som det blir mulig. Sånn sett har vi lenge jobbet dobbelt opp, sier han.

– Hvordan ligger dere an nå?

– Vi opplever stor interesse for produktet og ligger godt an med tanke på våre målsetninger. Vi har utvidet kjerneteamet med et spennende tilskudd og planlegger enda en ansettelse i vinter, sier Ek.

– Ville du «bootstrappet» selskapet igjen?

– Ja, uten tvil. Vi ser jo at mange bruker ekstremt mye tid på å springe rundt og få tak i penger. Der er vi kanskje litt bortskjemte som utviklere i dag. Det er en ekstrem etterspørsel, så det å få seg konsulentoppdrag er jo ikke spesielt vanskelig, sier han.

– Vi har hatt mye av den avgjørende utviklingskompetansen selv, og det har gjort det mulig for oss, legger han til.

– Har det bare vært enkelt å droppe investorkapital?

– Det krever jo ekstremt mye arbeid av oss, og vi har begge tålmodige familier hjemme som har gjort det hele mulig, sier Ek.

– Har det ikke vært fristende å «booste» selskapet med kapital?

– Det stiller i hvert fall helt andre krav til hvordan man jobber. Nå er vi mer avhengig av å få inn kunder hele veien, og de som faktisk vil betale. Du kan kanskje ikke akkurat kjøpe deg reklame på TV2 det første året når du «bootstrapper», så da må du tenke helt annerledes. Her kommer metodikken om «product led growth» inn, sier han.

– Hva innebærer det?

– Det gjennomsyrer alt vi gjør. Vi var i fjor veldig opptatt av å få løsningen vår raskt ut i markedet, for det er jo fra de betalende kundene du får de skikkelig gode tilbakemeldingene på hvordan løsningen fungerer. Det styrer oss fremdeles.

Ek fortsetter:

– Vi har heller ingen selgere og en salgsavdeling. Alt skal være «inbound», og kundene skal få oppleve hvordan Bård gjør styrearbeidet enklere og på den måten konvertere til å bli en betalende kunde.

– Utelukkende positivt?

– Det er todelt. I mange markeder er jo et salgsteam selve løsningen for å vokse, men for å kunne skalere raskt og betjene mange kunder har vi valgt å gjøre det på denne måten. Det stiller krav til produktet også. Det må være så bra at kundene ser med en gang at de ønsker å komme i gang - uten verken kursing eller support, som alt det man tradisjonelt har på slike løsninger.

– Fungerer like bra internasjonalt

I tillegg til aksjeselskaper er Bård å finne i styrerommet til også lag og foreninger.

– Markedet er kjempestort. Bare i Norge er det jo mange hundretusen aksjeselskaper, i tillegg til lag og foreninger. Løsningen vi lager fungerer også like bra internasjonalt, der det heller ikke finnes noen gode løsninger i dag, sier Ek.

Planen er å gå internasjonalt i løpet av 2023.

– «Word of mouth» driver mye av veksten vår nå. Hvis du først sitter i et styre, sitter du gjerne i flere styrer. Sitter du i styret til et idrettslag, har du kanskje en bedrift og vil ta løsningen i bruk flere steder, sier Ek og legger til:

– Målet nå er å bli markedsledende i Norge og rigge selskapet for å ta steget ut i resten av verden med det første produktet vårt, Bård.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*