naturfare

Gründerne lar deg puste i snøen når du blir tatt av skred

Først landet de Bergans som kunde, nå har Safeback inngått samarbeid med en annen norsk startupsuksess.

Sigmund Andreassen (fra øverst til nederst), Tor Berge og Andre Mjølhus har utviklet et system for å forlenge overlevelsestiden under et snøskred. Bildet til venstre er fra en øvelse på Finse.
Publisert Sist oppdatert

Ideen kom da han var ute på tur i fjellet og tenkte på hva man kunne gjøre for å redde venner fra snøskred. Særlig begynte han å tenke på det faktum at sannsynligheten for å overleve faller drastisk etter 15 minutter.

– Tiden spiller en viktig rolle. Mange bruker mye ressurser på utstyr som er ment for å finne personer i snøskred fortest mulig, men det er ingen gode produkter som kan forlenge levetiden til de som ligger under snøen, sier gründer Tor Berge i Safeback.

Slik kom han og medgründerne Sigmund Andreassen og Andre Mjølhus opp med ideen om en pumpe integrert i ryggsekken, som samler luft fra snøen bak ryggen og blåser den ut foran ansiktet. Tanken var at dette kunne forlenge overlevelsestiden betydelig.

Gründer Tor Berge har aldri selv blitt tatt av snøskred, men som aktiv frikjører har han flere venner og bekjente som har blitt rammet. Blant disse har det også vært dødsfall.

– Motivasjonen vår er å redde liv, sier Berge.

Db Journey, tidligere Douchebags, integrerer Safeback i sine nye "puddervester".

Prestisjeavtale

Nå flere år etter oppstarten, har de klart å lage et system som kan tilføre luft i minst 90 minutter. Resultatene har vekket oppsikt blant de som jobber med sikkerhet i fjellet.

Tidligere i år landet de en avtale om å integrere systemet i sekkene til Bergans. Denne uken ble nok en avtale kjent, denne gangen med et velkjent navn i startupkretser, sekk- og bagsuksessen Db journey, tidligere Douchebags. Lasse Andersen Hodne i Db lot seg imponere da han så hvordan Safeback-teamet hadde jobbet med testing og kvalitetssikring opp mot det norske Forsvaret.

– Det ble enkelt for meg å selge inn iden om å bruke Safeback som partnere innenfor skredsikkerhet.

Safeback kommer til å inngå i den nye fjellvesten til Db.

– Vi så nytten av å introdusere et nytt system, og på denne måten skille oss ut fra andre sikkerhetssystemer som for eksempel airbags, sier Lasse Andersen Hodne, som går under tittelen Head of Snow.

Safebacks system er synlig som en oransje krok man kan trekke i dersom man blir tatt av skred.

Under radaren

Safeback har fra oppstarten i 2016 og frem til i dag forsøkt å jobbe mest mulig under radaren med løsningen. Riktignok har det vært en og annen artikkel i nisjemediene innenfor skikjøring, men den allmenne finanspressen har ennå ikke viet gründerne den store oppmerksomheten, selv om det er flere kjente investorer involvert og selskapet har hentet betydelig med kapital fra det offentlige.

Til tross for «hemmeligholdet» har de den senere tiden vekket stadig mer oppmerksomhet i fagmiljøet og blant de europeiske produsentene av skredutstyr. Da selskapet nylig fikk den prestisjetunge produktprisen ISPO-award, var katta for alvor ute av sekken.

Made in Norway

CTO og medgründer Andre Mjølhus forteller om en utfordrende prosess med å få sertifisert systemet, slik at den faktisk kunne selges.

– Vår type produkt har jo ikke eksistert før nå, så det fantes ingen kategori for produktet. Det falt mellom flere stoler, og det har krevd ganske mye arbeid for å lande en sertifisering.

Systemet ble til slutt sertifisert som «personal protective equipment», og Safeback jobber med å få på plass patenter utenfor Norge.

Selve produksjonen foregår hos Norautron i Horten, der også elbilladeren Easee produseres.

Medgründer Sigmund Andreassen viser til at nærheten gjør at de kan gjøre justeringer på kort varsel, som har vært en stor fordel i utviklingen og forberedelsene mot produksjon.

– Vi har fått god støtte i gjennom nettverk og mentorordninger. Vi har kunne dra på tidligere erfaringer som er gjort hos andre, dette har vært en bidragsyter til at vi har endt opp med norsk produksjon og sammenstilling. Også er vi selvfølgelig veldig stolt over at systemet vårt kan sies å være utviklet og bygget i Norge, sier Andreassen.

Henter ny kapital

Selskapet har fått fire millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge og to millioner kroner i en utviklingskontrakt fra Forsvaret. I tillegg har de fått 1,5 millioner kroner fra Skattefunn, og har hatt investorer som har spyttet inn ti millioner kroner. Blant kjente investorer er Skigutane og tidligere kulekjører Kari Traa, samt EG Capital. Foruten dette har Eker Group bidratt i industridesignet av pumpen – og er slik kommet inn på eiersiden, gjennom at de har fått en del av betalingen for tjenestene i form av aksjer.

Planen fremover er å hente fem millioner kroner i en ny investeringsrunde, for å få ytterligere salg og produktutvikling. Noe av pengene vil også gå til videre sertifisering og patentarbeid.

Spesielt billig blir det imidlertid ikke å ha den ekstra livsforsikringen i ryggsekken. Prisen på systemet integrert i sekk vil ligge på mellom 6000 og 8000 kroner, avhengig av hvilken spesifikasjoner og størrelse sekken har. Men så er det også et spørsmål om liv eller død.

Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*