Velvære
Gründerne ser et lite digitalisert milliardmarked - nå bygger de et Uber for skjønnhet og velvære
Kort tid etter oppstart tjener de allerede penger, og Sundus Osman og Karishma Kaul opplever at spesielt en kundegruppe liker å få tjenester som makeup, hårstyling og personlig trening hjemme.
Lektorutdannede Sundus Osman var av typen som alltid gikk rundt og kvernet på en idé. Egentlig var planen å starte et ganske annerledes selskap. 32-åringen med norsksomalisk bakgrunn opplevde at det var stor etterspørsel etter Aloe Vera-planter fra Somalia. De vokser naturlig både i Somalia og på den arabiske halvøy, og eksportpotensialet kunne vært stort, hadde det bare vært bedre plattformer for logistikk. Det ville hun gjøre noe med. For riktignok har landet slitt med konflikt i årevis, men det er flere fredelige regioner som kunne ha fått fart på eksporten, dersom løsningene hadde vært på plass.
Det ble imidlertid endringer i planene.
En ny idé
Tre venninner av henne skulle gifte seg i samme periode som Sundus Osman jobbet med logistikkideen. De hadde utfordringer med å finne makeupartister, hårstylister og andre bryllupsrelaterte skjønnhetstjenester. De brukte flere kanaler for å samle informasjon om ulike tjenesteytere, det var tidkrevende.
– Da jeg skulle på ferie og satt på et fly på vei til Sør-Korea, slo tanken ned i hodet mitt - hvorfor ikke lage en løsning som er like effektiv for velvære og skjønnhet som det Airbnb og Uber er for utleie og transport, forteller gründer og administrerende direktør Sundus Osman om hvordan hun snudde om på hva hun ville bruke tiden på:
– Jeg tror jeg ville satse på denne ideen fordi den virket mye lettere å oppnå enn logistikkideen.
Fundamentet
Timingen var god. Da hun kom tilbake fra ferien, fortalte hennes daværende sjef at de ikke kunne forlenge kontrakten hennes på grunn av kutt i prosjektøkonomien i NAVs kvalifiseringsprogram, der Osman underviste i norsk.
Det tok ikke langt tid før hun fant en annen jobb, denne gangen i Osloskolen, men hun klarte ikke å slippe tanken om å starte for seg selv.
Ettersom hun manglet nettverk i næringslivet, søkte hun seg inn på gründerprogrammet iStart. Av over hundre søkere var hun en av de 15 som ble tatt opp. Da dette programmet tok slutt, begynte hun på Charge, et annet program for flerkulturelle med en klar forretningsidé med markedspotensial.
Dette bidro grunnlaget for å bygge opp det som skulle bli til SASU i 2021, som hun nå driver med medgründer Karishma Kaul.
Traff nerve
SASU er ifølge gründerne Norges første plattform for livsstilstjenester. SASU kobler mobile tjenesteleverandører innen skjønnhet, hår, fitness og velvære med kunder som ønsker å få utført tjenesten der de er. Egentlig var målet deres å lage en breddeplatform for en lang rekke tjenester til hverdag og fest, men de bestemte seg for at det var smartere å fokusere på en nisje.
– Etter å ha undersøkt en del så vi at det var et stort hull i markedet for mobile tjenester innen skjønnhet, hår, fitness og velvære, sier Karishma Kaul.
Fortsatt er det tidlig, men de første tegnene tyder på at de kan ha truffet en nerve i markedet. Det tok ikke lang tid før de hadde klart å fylle opp med tjenesteytere. Innen skjønnhet og hår: makeup-artister, hårstylister, frisører og bryn- og vippeteknikere. Under fitness og velvære: personlige trenere, ernæringsfysiologer og yogalærere.
Særlig tjenester knyttet til hår og sminke har gått bra.
– Vi ville få inn minst seks leverandører innenfor alle underkategorier. Det tok oss bare halvannen måned, forteller Kaul.
Etter at de startet markedsføringen på tampen av fjoråret, begynte bestillingene å strømme inn over plattformen i januar.
Den forløsende e-posten
Før Karishma Kaul traff sin medgründer Sundus Osman hadde hun blant annet erfaring fra forretningsutvikling i London og digital markedsføring i et oppstartsselskap i Bangalore, Asias svar på Silicon Valley. Senere flyttet hun hjem igjen til Norge med ønske om å jobbe med markedsføring i Oslo.
Det var imidlertid lettere tenkt enn gjort. Hun søkte en rekke jobber, men fikk enten ingen svar, avslag, eller svar som «vi ønsker noen som snakket norsk» - til tross for at hun kom fra India da hun var bare halvannet år gammel og ganske åpenbart snakker norsk vel så godt som morsmålet.
Det stoppet ikke med det. Da hun endelig klarte å få en relevant jobb vinteren 2020, gikk det 17 dager før hun ble permittert på grunn av koronapandemien. Hun var langt nede og frustrert da hun la ut en profil på Startupmatcher, der hun skrev at hun ønsket å frilanse som markedsfører i oppstartsselskaper. Hun hadde allerede bidratt i tre startups, da det ramlet inn en epost fra Sundus Osman i august det året. Hun hadde fått anbefalt Karishma Kaul fra en tidligere kollega, og lurte på om hun ønsket å bli med på et prosjekt.
En drøm
Det var klaff.
– Jeg hadde jo vært gjennom en kjip prosess, men Sundus virket til å være til å stole på – en som tenkte gjennom ting før hun gjorde viktige valg. Det var en god energi, forteller Kaul.
Da Osman forklarte hva hun hadde lyst til å få til, ble ikke interessen noe mindre. Helt siden Kaul hadde tyvlånt sminken til moren da hun gikk på barneskolen, hadde hun hatt en forkjærlighet for det som hadde med denne vertikalen å gjøre. Hun hadde dessuten frilanset som sminkør ved siden av skole og studier.
– Da jeg gikk på ungdomsskolen var drømmen min å starte noe som var relatert til sminke og skjønnhet senere i livet.
De så begge hvor stor skjønnhetsbransjen er globalt. Og selv om Sasu henvender seg til alle var det en annen ting de også så: Kvinner med minoritetsbakgrunn, som dem selv, er storforbrukere, og Osman og Kaul kjenner markedet godt.
Storbryllup som business
Planen er ikke bare å tilby tjenester hjem til folk, til for eksempel personer med funksjonsnedsettelse, men også å bidra med tjenester til events i bedrifter og privat. Kaul bruker et indisk storbryllup som eksempel.
– Det er store familier i India, som holder kontakt uansett hvor langt unna slektningene er. Alle som kan, du har gjerne 800 gjester. Alle skal pyntes og sminkes, mange har ofte en egen koreograf. Det er big business, og mange bruker lett én million kroner, påpeker Kaul.
Frem til nå har de bootstrappet prosjektet med å jobbe ved siden av, uten å hente annen kapital enn markedsavklaringsstøtte på 150.000 kroner fra Innovasjon Norge.
Slik kunne de nok ha fortsatt med en god stund til, men siden de mangler teknisk bakgrunn, planlegger de en liten investeringsrunde for å få penger til å videreutvikle plattformen fra minimumsproduktet de nå har laget. De vil også bruke kapitalen til å styrke markedsføringen. I første omgang vil de hente én million kroner.
Gründerne tror det er et stort potensial siden spesielt skjønnhetsbransjen er umoden digitalt, og har fått lite oppmerksomhet fra investorer.
– Det er egentlig rart. Det er jo en milliardbransje, med veldig mye penger i omløp. Kanskje har det å gjøre med at den er kvinnedominert, slik det har kommet frem i en del medieoppslag denne sommeren, sier Osman.
TikTok-effekten
Foreløpig er SASU på plass i Oslo og omegn, men har siden oppstarten fått henvendelser fra også andre byer, der folk lurer på om de leverer tjenester. Det skyldes blant annet at de har lykkes godt med markedsføring gjennom TikTok, der Kaul har 13.000 følgere.
– Det har hendt at vi har fått opptil 150.000 views på videoer. Da har vi hatt over 1000 inne på nettsiden samtidig, sier Kaul.
Osman presiserer at de nå er opptatt av å komme i kontakt med kunden og bygge “community”.
– I veldig mange teknologioppstarter skal alt være så sømløst veldig tidlig, bare en transaksjon. Men det viktige der vi er nå, er å levere til kunden, hjelpe dem med det de trenger. Vi melder mye med kundene for å løse problemer som måtte oppstå.
– Sånn helt til slutt, har du lagt logistikkideen helt fra deg, den hørtes jo også smart ut?
– Ja, jeg har lagt den til side! Det jeg har lært er at jeg må slappe av og fokusere på en idé om gangen. Jeg tror det er viktig, særlig når man er fersk i gamet.