FINANSIERING
Gründersøsken henter 16,5 millioner kroner til teknologi som kobler eiendomsutviklere og kjøpere
To år etter at Schibsted først traff proptech-gründerne, satser mediekonsernet 10 millioner kroner på konseptet.
Tidligere i år skrev Shifter om David Isak Hansen, som etter nederlaget i sin gründerdebut slo seg sammen med søsteren Lilja M. H. Guthu og satset på nytt. Denne gangen ble det full klaff.
Oppstartsselskapet Knips tilbyr et verktøy som lar eiendomsutviklerne kommunisere direkte til sine potensielle kjøpere på tvers av en rekke forskjellige kanaler.
Blant investorene som kom inn på powerpoint-stadiet, var Trond Riiber Knudsen og investorgruppen Blommenholm. Dette var tilbake i 2020.
Den gang ble Schibsted Ventures også kjent med selskapet.
«Det var i tidligste laget for Schibsted Ventures, men vi skjønte allerede da at dette var et team å følge med på», skriver investeringsdirektør Mats Staugaard i Schibsted Ventures i et innlegg på Linkedin.
Anledningen er at Knips nå har gjennomført en ny emisjon, og denne gangen er Schibsted med.
«Fornuftig investering»
Runden er på drøyt 16,5 millioner kroner, hvorav Schibsted står for 10.
– Vi ser på dette som en fornuftig investering i en bransje i kraftig utvikling, sier Staugaard i en pressemelding.
– Gründere som kjenner en bransje så godt som Knips kjenner eiendomsbransjen, og som kombinerer dette med unik teknologikompetanse, er en oppskrift på suksess. Og når gründerne sitter på denne oppskriften, går det gjerne raskt fremover, sier Staugaard.
Eksisterende investor Blommenholm skyter inn ytterligere fem millioner kroner, og de ansatte har også skutt inn kapital.
«Knips har startet med en bransje de kjenner godt, boligutvikling, men å holde leads varme er relevant for mange. Mailchimp watch out,» skriver investeringsdirektør Nicklas Stavnar i Blommenholm på Linkedin.
Unik data
Pengene skal først og fremst brukes til nyansettelser. Guthu, som er daglig leder i selskapet, forteller at de løpende får henvendelser fra aktører innen eiendom som er interessert i løsningen Knips tilbyr, og at det er hektiske tider.
– Et eiendomsprosjekt varer som regel over en lengre periode, og det er utfordrende for utviklerne å holde på interessen og engasjementet til mulige kunder. Normalt settes det opp nyhetsbrev eller direkte kontakt. Ulempen er at det hverken er effektivt eller målbart. Knips har løsningen på problemet alle i bransjen sliter med, sier Guthu.
Knips har som målsetning å erstatte disse nyhetsbrevene, som sendes ut til potensielle kjøpere.
– Alle kjenner til at slike utsendelser treffer dårlig, og ingen liker hverken å skrive eller lese de. Med Knips treffer eiendomsutviklerne mer nøyaktig med sin kommunikasjon og kan utnytte potensialet i interessentene de har.
Det mest interessante er likevel, ifølge gründeren, dataene som samles inn i disse prosessene.
– Innsikten som skapes fra såkalte leads etter at de har meldt interesse er nemlig svært verdifull for eiendomsprosjekter. Bruker de Knips vil vi kunne tilby kunnskap om interessentene, og hvordan prosjektene treffer best. Vi sitter på helt unike data som vil gjøres tilgjengelig for våre kunder.
GÅ I DYBDEN - LES GSÅ VÅR SERIE OM SCHIBSTED VENTURES: