Fritid

Han fant opp den skiglade barnefamiliens redning - nå vil Skeasy-gründeren selge livsverket

– Jeg tror kanskje noen andre vil ha musklene til å hente ut det egentlige potensialet som ligger der, sier Geir Ståle Kleppe.

Geir Ståle Kleppe vil selge Skeasy-konseptet sitt.
Publisert Sist oppdatert

Skeasy ble til for fem år siden etter at gründer Geir Ståle Kleppe bestemte seg for å lage en løsning for familier med unger som legger seg ned i snøen og ikke vil gå en meter til på ski.

Ideen kom mange år tidligere, da han hadde sønnen på tre år på ene armen, og skiene hans i andre, og strevet med å gå på ski opp en isete bakke. Det må finnes en løsning som er lett å ta med, og som kan hjelpe meg å bli kvitt både skiene og barnet på armen, tenkte han. Så var det rett hjem å lage en mock-up av gardinstenger og gaffateip.

Resultatet ble Skeasy, en sammenleggbar slede som kan kobles til barnas ski. Det ser ut som en liten spark, bare at den kan pakkes sammen, veier 1,9 kilo og kan ligge i sekken hvis det ikke blir bruk for den.

Antallet barnefamilier som har sett Skeasy-annonsene på Facebook og tenkt at dette må være det beste for turentusiaster siden Pokemon Go, er trolig høyt. Kleppe vet han har reddet Norges-ferien til flere danske familier.

– Kundene er storfornøyde. Mange sier at de ikke skjønner at produktet ikke er mer vanlig, sier han.

Har solgt for 2.000.000 kroner

Etter fire sesonger ute i markedet er fasit 800 solgte enheter til 2495 kroner stykket, de aller fleste i Norge hvor momsoppgjør og logistikk har vært enklere enn til utlandet.

Produktet er patentert i Europa og Kina og selges på egen egen nettbutikk. Produksjonen skjer i utlandet med automatisk distribusjon fra lager i Norge, og Kleppe kjører omfattende markedsføring i sosiale medier.

Men nå vil han selge. I fjor fikk han seg en fast jobb og omsetningen på produktet er for lav til at han kan leve av det som eneste jobb. Arbeidsmengden med regnskap og bestilling av ny produksjonsrunde til lager er for stor til at han ønsker å ha det på si.

– Dessuten er det rasjonelle valget å overlate produktet til andre som kan løfte det frem som en del av sitt sortiment, sier han.

Salget ble ikke som ventet

En annen side av saken er at omsetningen på mellom 500.000 og en million kroner i året har vært lavere enn han hadde sett for seg.

– Jeg tror kanskje noen andre vil ha musklene til å hente ut det egentlige potensialet som ligger der.

Det kan tenkes mange aktuelle kjøpere. Selv peker han på alle som lever av vinterutstyr og annet fritidsutstyr.

– Alle fra Norrøna, Bergans til Hamax, Fjellpulken og Rottefella kan være de riktige kjøperne. Kanskje er det noen helt andre, som for eksempel en investor eller en butikkjede.

Lavere risiko for den som kjøper

Salgspitchen er klar: Den krevende jobbene er gjort, nå kan noen andre ta produktet ut til et større marked med lav risiko. Og Norden har altså 650.000 familier med barn i passende alder for Skeasy.

– Jeg har vist at produktet fungerer i praksis og investert i produksjonsutstyr og patentering, dette er nærmest risikofritt å ta på seg.

Han har blitt rådet til å ikke gå ut med en veiledende pris på livsverket ettersom verdien vil være forskjellig fra kjøper til kjøper, men gitt innsatsen og investeringer i patent og merkevarebygging som blir med over til neste eier, mener han det er lett å forsvare en pris på minst tre millioner kroner.

– Marginen på produktet er god, og produktet kan bli allemannseie, sier Kleppe.

– Hva gjør du dersom om ingen vil kjøpe?

– Da fortsetter jeg å selge Skeasy gjennom nettbutikken.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*